فرماندار بافق: پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است که به جنگ‌افزار نیاز ندارد

در راستای ارتقاء علمی مدیران ادارات شهرستان و به منظور آشنایی با مباحث پدافند غیرعامل یک دوره آموزشی با مشارکت ستاد پدافندغیرعامل و هلال احمر شهرستان بافق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ در راستای ارتقاء علمی مدیران ادارات شهرستان و به منظور آشنایی با مباحث پدافند غیرعامل و تعیین تخصص‌های بومی این حوزه و همچنین تدوین شناسنامه پدافندی و عملکرد ادارات و اصول اجرایی و مدیریت پدافند غیرعامل یک دوره آموزشی با مشارکت هلال احمر شهرستان با حضور سید محمد دریایی معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد در سالن فرمانداری بافق برگزار شد.

ابوالقاسم دهقان فرماندار شهرستان بافق در این دوره، پدافند غیرعامل را نوعی دفاع غیرنظامی عنوان کرد و گفت: پدافندغیرعامل به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات، تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

دهقان افزود: در پدافند عامل فقط نیروهای مسلح مسئولیت دارند، در حالی که در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش مؤثری داشته باشند.

دبیر ستاد پدافندغیرعامل شهرستان بافق با اشاره به پیدایش پدافندغیرعامل در تاریخ زندگی انسان، گفت: موضوع پدافند غیر عامل از قدمتی به اندازه تاریخ زندگی انسان برخوردار است و انسانها با توجه به رویدادهای مختلف بهترین راه دفاع را انتخاب می کردند.

کاظم رنجبر ضمن بیان اهداف و کاردهای پدافند غیرعامل گفت: حفاظت از زیرساختهای حیاتی، حفاظت از جان مردم، استمرار خدمات ضروری، حفاظت شهر در جنگ ها و حفاظت سایبری از کشور از جمله کارکردهای پدافندغیرعامل می باشد.

او بیان کرد: تقلیل آسیب ‌پذیری و کاهش خسارات تأسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم، حفظ توان خودی جهت ادامه فعالیتها، ارتقاء قابلیت بقا و حفظ کشور در شرایط بحران و فرهنگ سازی و ایجاد باور عمومی در مورد تاثیر پدافند غیر عامل در کاهش آسیب پذیری دیگر اهداف پدافندغیرعامل است.