امام جمعه بافق بیان کرد:

متاسفانه فرهنگ کار در شهرستان وجود ندارد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ سی وسومین نشست مجمع هم اندیشی شهرستان بافق با حضور صباغیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مشاور استاندار، فرماندار، امام جمعه و جمعی از مسئولین و فعالین با موضوع برسی آثار و تبعات واگذاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در بازار بورس و فرابورس و بررسی روند ایجاد پهنه ریلی و احداث کارخانجات جوار ریلی شهرستان در سالن آیت الله شیخ محمد تقی فرمانداری شهرستان برگزارشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس حسيني امام جمعه بافق در این نشست گفت: اگر جلسات خروجی نداشته باشد به صرف دیدوبازدید است، خروجی جلسه مهم است اینکه روز ملایان سال دور هم بنشینیم و تصمیماتی گرفته شود ولی این مصوبات پیگیری نشود و خروجی نداشته باشد ارزشی ندارد.

وی افزود: ۳۲ جلسه قبلا برگزار شده خروجی آن باید این باشد که حداقل ۳۲ کار خیلی مهم باید در شهر انجام شده باشد، اگر این اتفاق انجام شده باشد ارزشمند است ولی اگر قرار است بحث های گذشته مطرح و مصوبات قبلی دوباره پیگیری شود باید یک‌سیاست جدی برای این جلسات تدوین شود.

امام جمعه بافق تصریح کرد: مجمع هم اندیشی برای توسعه شهرستان است، طبیعتا توسعه را نباید فقط توسعه فیزیکی و عمرانی ببینیم، قطعا در کنار این توسعه باید توسعه فرهنگی هم داشته باشیم، زمانی که می گوییم فرهنگ ذهن ما نباید سمت موضوعات دینی برود. ما انواع فرهنگ ها که بعصی از آنها متاسفانه خیلی از آنها در حال فراموش شدن است را داریم.

حسینی عنوان داشت: اگر بخواهم یک فرهنگ را نام ببرم این است که متاسفانه ما فرهنگ کار نداریم. احداث کارخانجات جوار ریلی و جوار معدنی احتیاج به نیرو دارد، اگر جوان بافقی دغدغه کار نداشته باشد قطعا جذب این کارخانجات نمی شود که مجبوریم از افراد غیربومی استفاده کنیم که این کارخانجات باعث می شود مهاجران فراوان تری در شهرما حضور پیدا کنند. امروز بیش از ۵ هزار مهاجر در شهرستان داریم که چقدر در این چندسالی که مهاجرین آمدند دچار آسیب شدیم و متاسفانه به فرهنگ اصیل مردم شهرستان ضربه می زند.

امام جمعه بافق عنوان داشت: اگر قرار است در پهنه ریلی و موضوعات دیگر اقداماتی صورت گیرد باید در مرحله اول نیرویی تربیت کرده باشیم که دغدغه‌ کار داشته باشد که به محض راه اندازی نیرو آماده باشد لذا باید کادر سازی کنیم. متأسفانه فرهنگ کار در شهر ما خیلی پایین است، یعنی می‌خواهند کار راحت داشته باشند و پول زیاد، هرجا که کار سنگین و سختی باشد به راحتی زیر بار آن نمی روند.

حسینی به عدم وجود فرهنگ کار در شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه فرهنگ تخصصی و تخصص محوری و مهارت ورزی نداریم، جوان امروزی ما دنبال این نیست که یک تخصص و مهارتی داشته باشد که اگر نتوانست در یک معدن و شرکتی به کارگیری شود خود موسس و کارآفرین باشد. همه ما با فرهنگ مصرف کننده زنـدگی می کنیم نه فرهنگ تولید کننده، درحالی که ما می توانیم تولید کننده و کارآفرین باشیم و اشتغال زایی کنیم.

وی ادامه داد: می توانیم به جوانان و نوجوانان و همچنین  از مدارس استعداد آنها را شناسایی و به سمت یادگیری مهارت هدایت کنیم، اگر مهارت یاد گرفت هیچ کاری هم نداشت بتواند کارآفرین باشد. خیلی از پدرومادرها دغدغه اینکه فرزندشان درس بخواند ندارند و برای آنها مهم نیست. می طلبد که در این جلسات هم اندیشی برای توسعه فرهنگ علم ودانش و کار برنامه ریزی شود.

حسینی به موضوع جمعیت هم اشاره و بیان داشت: اگر در موضوع جمعیت کار نکنیم این کارخانجات ما چه زمانی می خواهد راه اندازی شود؟ هرچه زمان بگذرد نیروی کار هم کم می شود و باید در این جلسات روی جوانی جمعیت کار شود تا نیرو داشته باشیم. اگر کار نشود مجبوريم نیروی غیربومی و مهاجر پذیرش کنیم که شهر را درگیر مشکلاتی می کند که نیرو می‌خواهد در این شهر مشغول به فعالیت شود. بچه های ما در مدارس کنار غیربومی ها در حال تدریس هستند که این آسیب است. با این وضعی که در حال حاضر پیش می رویم ده سال آینده وضعیت فرهنگ، دین و مذهب فرزندان ما بحرانی است.

امام جمعه بافق در پایان گفت: متاسفانه یک پالس منفی از شهرستان به بالا در حال ارسال است که این خیلی بد است. معتقدم بافق و بافقی باید بدرخشند، ما در طول تاریخ درخشیدیم و درخشش خودمان را در همه صحنه ها نشان دادیم و نسبت به جمعیت مان در همه عرصه ها بیشترین حضور و شهید را داشتیم که گفته نمی شود اما بعضی رفتارهای منفی را بلد می کنند. اگر ما شیوه مطالبه خود را درست کنیم قطعا این پالس های منفی هم قطع خواهد شد، بافق ۵۰ سال خاک آن را بردند اما شهر ما شعر جنگ زده وزلزله زده است. اگر مطالبات ما زیبا و بایک ادبیاتی که طرف مقابل هم راحت بپذیرد و پیگیری کند و قطعا با پیگیری، همدلی، وحدت و خرد جمعی مشکلات حل خواهد شد.