نشست هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری شهرستان بافق برگزار شد

به مناسبت روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی، جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری با مسئولان در بافق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ به مناسبت روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی، جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری با حضور مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی، فرماندار بافق، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار، روسای ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی بافق، مدیر کارخانجات تعمیرات لکوموتیو و اعضای شورای کارگری معادن، کارخانجات و شرکتهای صنعتی بافق برگزار شد.

در ابتدای جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری بافق رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بافق، شهرستان بافق را یک شهر معدنی و کارگری برشمرد و گفت: شهرستان بافق در حدود 19 هزار نفر جمعیت کارگری دارد که این جمعیت در 400 کارگاه مشغول به فعالیت هستند.

علی اصغر نوری با اشاره به آمار بیمه بیکاری گفت: با 17 نفر از پایین ترین مقرری بگیر بیمه بیکاری در استان یزد برخوردار هستیم که نشان می دهد وضعیت اشتغال در شهرستان در درجه خوب قرار دارد.

وی خطاب به شوراهای کارگری تاکید کرد: سعی کنید همیشه کارگری بمانید و دور از جریانات سیاسی باشید، خط قرمز همه تشکل ها باید بحث امنیت شغلی، ایمنی و سلامت کارگر باشد.

فرماندار شهرستان بافق برگزاری این جلسه را جهت تقدیر و تشکر از همراهی و دلسوزی اعضای شورای کارگری شهرستان در پیگیری مباحث کارگری شهرستان عنوان کرد و گفت: این همراهی برخواسته از نجابت، معرفت و تلاش مردم سخت کوش بافق است.

ابوالقاسم دهقان با بیان اینکه در برخی محافل و شهرهای دیگر نقل از سختی کار در شهرستان بافق به میان می آید، یادآور شد: سختی کاری که بیان می شود به خاطر وضعیت آب و هوای موجود و کارهای سخت و طاقت فرسایی است که در معادن این شهروجود دارد.

وی افزود: مردم سخت کوش بافق نه تنها برای شهر و استان منافع می آورند بلکه با کارشان کل کشور را منتفع می کنند، لذا مسئولین عالی مقام در وزارتخانه ها  باید به این نکته توجه داشته باشند که حداقل بخشی از این تلاش و کوشش مردم این خطه را مورد توجه خاص قرار دهند.

فرماندار بافق یک نمونه از این توجه خاص در اوایل انقلاب را عنایت حضرت امام راحل(ره) به شهرستان بافق عنوان کرد و گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی با یک بینش و منطق خاص طی دستوری چند درصدی از فروش معادن جهت عمران و آبادانی به شهر بافق را ابلاغ کردند.

دهقان، تصریح کرد: بعضا مطالبات کارگری همراه با اعتراض است و در این راستا مسئولینی به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر جریان خواهند بود، لذا در این جریانات فرماندار شهر به عنوان نماینده عالی دولت ناظر بر عملکرد مدیران ادارات و‌ صنایع و‌ معادن است و مسئولین ذیربط هر مجموعه ای باید مستقیما پاسخگوی عملکرد خود بوده و‌ به وظایف و‌ تکالیف خود در برابر مخاطبین خود عمل نمایند.

به گفته دهقان دلیل نرسیدن به نتیجه مطلوب یا تاخیر در رسیدن به خواسته ها و‌ مطالبات شهرستانی، عدم مراجعه به مسئول مستقیم هر موضوع و نیز عدم تشخیص مسیر پیگیری درست و‌ منطقی است.

فرماندار بافق خطاب به اعضای شورای کارگری شهرستان گفت: به شما که افرادی پیگیری و مطالبه گر بر اساس منطق هستید توصیه میکنم حتما روزانه یک ساعتی را برای مطالعه قوانین کار و دستورالعمل های مرتبط با کارگری و کارفرمایی وقت در نظر بگیرید تا بر اساس آگاهی مخاطب خود را بشناسید و مشکلات و مطالبات خود را مرتفع کنید.

وی در پایان تاکید کرد: جلسات مشترکی با مسئولان مختلف و گروهای متعدد درباره مسائل کارگری و شهرستان برگزار می شود لذا برای تعالی شخصیت کارگر باید یاد بگیریم چگونه مطالبات خود را پیگیری کنیم، مطالبات باید سنجیده پیگیری شود، مصوبات جلسات قبل را مرور و نتیجه پیگیری ها را دنبال کنیم، مسائل باید تفکیک و توسط افراد خاص پیگیری و گزارش شود در غیر اینصورت در جلسات متعدد موضوعات جلسات گذشته مجدد تکرار می شود بدون آنکه پیگیری صورت گرفته شده باشد یا نتیجه ای به دنبال داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری بافق با اشاره به اینکه نقش تشکل‌های کارگری تسهیل گری است، گفت: تشکل‌های کارگری زبان گویای جمعیت کارگری و کمک کار کارفرما هستند.

محمدرضا فلاحتی، تشکل‌های کارگری را فارغ از مباحث سیاسی دانست و گفت: متاسفانه در برخی حوزه ها از تشکل ها و شوراهای اسلامی کار سو استفاده ابزاری می کنند، نباید کارگر و کارفرما درگیر مسائل سیاسی شود.

وی مبحث آموزش را یکی از دغدغه های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد و اظهار داشت: آموزش‌های تخصصی و عمومی برای توانمندی و ارتقای سطح تشکل‌های کارگری ضروری است.

فلاحتی ضمن تاکید بر اجرای طرح تبدیل وضعیت کارگران در تمام معادن، کارخانجات و شرکتها گفت: در تاریخ 16 مرداد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص نامه ای ارسال کردند و تا پایان مهر ماه سال جاری مهلت داده شده است که به هر میزانی که وزارت کار درآن کارخانه، شرکت و یا معدن سهام دارد باید این کار انجام و گزارش ارائه شود.

فلاحتی در خصوص احداث ساختمان جدید اداره کار شهرستان بافق گفت: دو سال است در حال پیگیری احداث ساختمان اداره هستیم اما ساخت ساختمان اداری ممنوع است، زمین مورد نیاز اختصاص داده شده و در حال حاضر از طریق طرح مولدسازی در حال پیشبرد این موضوع هستیم.

وی در ادامه در خصوص طرح توانمندی مشاغل، تکمیل مجموعه ورزشی کارگران بافق، اجرای طرح مشاغل سخت و زیان آور، موارد مربوط به برنامه هفتم در تشکلات ملی مطالبی را بیان کرد.

گفتنی است در این نشست برخی از اعضای شورای های اسلامی کار در خصوص موضوعاتی از جمله: نبود امنیت شغلی کارگران، عدم اجرای طرح طبقه بندی، بلاتکلیفی مجموعه ورزشی کارگری، کمبود نیروی اداره کار و ساختمان نامناسب اداره کار بافق، عدم تشکیل شوراهای اسلامی کار، تامین خوراک شرکت سنگ آهن مرکزی، سختی کار و بیماری های متعدد بین کارگران سنگ آهن، عدم تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر، اوضاع نابسامان صندوق تأمین اجتماعی، پیگیری سهام ترجیهی کارکنان شرکت، عدم سرمایه گذاری مناسب طی چند دهه ی اخیر، افزایش مبلغ مالیات در فیش حقوقی کارگران، ایمنی کارگاه های کارخانجات لکوموتیو و مشکلات زیرساختی، تفاوت دستمزد در شهرستان و ترک کار برای رفتن به سنگ آهن با حقوق بیشتر، لزوم حضور نماینده تشکل‌ها در کمیسیون‌های کارگری مطالبی را بیان کردند.

​​​​​​​