پایش سلامت کارکنان ادارات بافق با اجرای طرح تسکین

ارائه مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی از مهمترین اهداف طرح تامین سلامت کارکنان یزد نوین با عنوان طرح «تسکین» است/ تمام کارکنان ادارات شهرستان بافق جهت دریافت کارت تسکین اقدام نمایند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ شورای سلامت شهرستان بافق به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بافق و با حضور مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان و جمعی از مسئولان ادارات بافق در سالن ولایت فرمانداری برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بافق در ابتدای این نشست با اشاره به اجرای طرح تسکین در استان و ابلاغ نامه معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد، گفت: بر اساس برنامه زمانبندی تمام کارکنان ادارات شهرستان بافق باید جهت دریافت کارت تسکین اقدام نمایند و تا پایان آبان ماه سال جاری می بایست همه کارکنان ادارات کارت تسکین داشته باشند.

سید محمدباقی زاده، خاطر نشان کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و اجرای طرح تسکین کارکنان ادارات به نوعی پایش سلامت و پیشگیری از بیماری های کارکنان را در برنامه دارد که اهتمام و توجه کارکنان ادارات شهرستان به این امر مهم را می طلبد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق در ادامه با اشاره به این‌ که طرح تسکین با هدف تامین سلامت کارکنان دولت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: ارائه مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی از مهمترین اهداف طرح تامین سلامت کارکنان یزد نوین با عنوان طرح «تسکین» است.

دکتر مسعود دانشی افزود: در طرح تسکین خدماتی از جمله خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی، غربالگری ابتلا به دیابت، مشاوره تغذیه و سلامت روان و انجام غربالگری سرطان‌های شایع بر اساس سن و جنسیت به کارمندان ارائه می شود.

وی مهمترین اهداف تخصصی این طرح را بیان کرد و گفت: آموزش کارکنان در حوزه موازین بهداشت تا پایان سال 1404، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت کارکنان، انجام معاینات سلامت کارکنان، انجام آزمایشات بالینی،ارائه خدمات به مادران و زنان شاغل، ارائه خدمات سلامت روان، ارائه خدمات فرزندآوری و مراقبت های گروه میانسالان از جمله اهداف طرح تسکین در استان یزد می باشد.

دانشی تصریح کرد: پس از غربالگری، کارت سلامت به کارکنان دولت ارائه می‌شود که نتایج غربالگری در آن ثبت شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق با تاکید بر الزام و اجرای طرح تسکین در شهرستان بافق، گفت: مفاد طرح از سوی استانداری به فرمانداری، ادارات و سازمان ها ابلاغ شده است و مدیران ادارات شهرستان می بایست تا پایان آبان ماه تمام کارکنان خود را جهت مراجعه خدمات و آزمایشات و دریافت کارت سلامت به شبکه بهداشت شهرستان معرفی نمایند.

دکتر دانشی در ادامه به سند بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: در راستای اهداف برنامه عملیاتی سند غیر واگیر فعالیت هایی از جمله آموزش و غربالگری کارکنان ادارات، انجام مراقبت های غیر واگیر برای کارکنان، آموزش و اندازه گیری فشار خون، برپایی ایستگاه سلامت، پخش پوستر و کلیپ های آموزشی در سطح شهرستان انجام شده است.

دانشی بر اساس آمارهای منتشر شده، گفت: تقریبا 42% مرگ های ناشی از بیماریهای غیرواگیر قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت در سنین زیر 70 سال اتفاق می افتد.

وی در راستای انجام برنامه عملیاتی سند غیر واگیر در شهرستان، خاطر نشان کرد: از 25677 نفر جمعیت بالای 30 سال تحت پوشش این طرح در شهرستان بافق، 3092 نفر شناسایی شدند که مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند که از این تعداد 1877 نفر زن می باشند.

دانشی افزود: تاکنون از جمعیت تحت پوشش، تنها 39 درصد بیماران با فشار خون بالا شناسایی شدند که بر اساس داده های آماری، تعداد مورد انتظار شناسایی بیماران را تا 7741 نفر می توان تخمین زد که دارای فشار خون بالا هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق در خصوص بیماران مبتلا به دیابت در شهرستان بافق بر اساس جمعیت بالای 30 سال را حدود 62 درصد عنوان کرد و گفت: 2256 نفر از بافقی ها به دیابت مبتلا هستند که زنان با 1351 نفر بیشترین مبتلایان به این بیماری در جمعیت 25677 نفر را خود اختصاص داده اند.

دکتر مسعود دانشی در پایان به اهداف کلان و بینابینی سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: کاهش 25 درصد خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر مهمترین هدف کلان این سند می باشد.

​​​​​​​