توقف رشد طلاق و هزار ازدواج در سال هدف‌گذاری سال 1401 درمیبد

حضرت آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد در نشست شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با تبریک ماه مبارک رمضان و تأکید بر استفاده از فیوضات این ماه و تشریح قداست و نورانیت قطعه‌های زمانی به‌ویژه لیالی قدر و ماه مبارک رمضان، به رعدم عبور دختران از سن 23 سال و پسران از سن 25 سال در امر ازدواج تأکید کرد.

امام‌جمعه میبد گفت: امسال دو هدف را در شهرستان میبد دردستورکار قراردادیم که یکی افزایش ازدواج از 600 به هزار و دوم توقف رشد طلاق است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به لایحه تعالی جمعیت و مشوق‌های آن اظهار داشت: فرمانداری باید قانون و لایحه و امتیازات این قانون را جمع‌آوری مرتب و هر دستگاه را نسبت به وظایفش توجیه کند تا جامعه بتواند از امتیازات و تسهیلات نسبت به آن بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: برای این دو هدف با محوریت حجت‌الاسلام آقایی مسئول ستاد صیانت از خانواده و اشرافیت فرمانداری باید طرح جامع تا پایان ماه مبارک رمضان تهیه شود.

امام‌جمعه میبد بابیان اینکه محورهای متعددی در این طرح باید موردتوجه باشد افزود: تکالیف ادارات، پشتیبانی و تسهیلات و محورهای صنعت و اصناف و عموم جامعه باید در این طرح مشخص و برگزاری کلاس‌ها و مشاوره‌های قضایی و توسعه حکمیت و فعالی شدن خیرین و تبلیغات در مساجد و محافل عمومی در تبیین امتیازات این قانون و همچنین با نگاه به طرح تعالی جمعیت و فرزند آوری جزء محورهای این طرح و تحقق آن در سال 1401 موردتوجه قرار گیرد.

آیت‌الله اعرافی بر رفع اختلاف آماری طلاق بین ثبت‌احوال، دادگستری و فرمانداری و بهزیستی هم با راه‌حل منطقی تأکید کرد.

امام‌جمعه میبد همچنین با استناد به صبحت های حسین بیگی رئیس دادگستری میبد مبنی بر آمار طلاق و خلأ قانونی گفت: اشکالاتی که در قانون هست را مطرح کنند تا در سطح کشور این اشکالات و خلأ قانونی اصلاح شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه با تسلیت شهادت روحانیون مورد تعرض در صحن پیامبر گرامی اسلام در مشهد مقدس گفت: باید برای پیشگیری از وقایع و حوادث و هرگونه تعرض، تدابیر و مراقبت‌های لازم با رعایت حقوق اتباع در سطح شهر انجام شود.

 میرمحمدی نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست ضمن قدردانی از نقش آیت‌الله اعرافی در نهایی شدن قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت در کمیسیون مشترک مجلس گفت: قانون خانواده و جوانی جمعیت ظرفیت خوبی است که شو ای نگهبان هم آن را تائید و اعلام کرده است.

میرمحمدی بابیان اینکه در بحث ازدواج در همه زمینه‌های فرزند آوری مشوق دیده‌شده است گفت: امسال 12 هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت دیده‌شده است که یکی از کارهایی که می‌تواند به افزایش ازدواج کمک کند؛ اطلاع‌رسانی از بندهای این قانون و مشوق‌ها به جامعه است.

وی با اشاره به اشکالات قانون در دستگاه قضا که منجر به افزایش طلاق شده است هم گفت: این اشکالات را می‌توان از طریق کمیسیون قضایی پی گیری و موارد را به‌طور جامع در کمتر از 5 ماه اصلاح و تعیین تکلیف کرد.

میرمحمدی در بحث آسیب‌های اجتماعی در اشتغال زنان در صنایع هم، عدم به‌کارگیری بانوان در شیفت شب و تفکیک سرویس ایاب و ذهاب بانوان و فاصله‌گذاری بین بانوان و آقایان در محل کار را از راهکارهای کاهش آسیب در این زمینه عنوان کرد.

در ابتدای این جلسه هم علاوه بر مرور مصوبات جلسات شورا، حسین بیگی رئیس دادگستری، سید محسن فلاح رئیس اداره بهزیستی، حجت‌الاسلام آقایی مسئول ستاد صیانت از خانواده و تنی چند از مسئولین ادارات با ارائه آمار و گزارشی از آسیب‌های موجود در شهرستان خواستار سازوکارهای مناسب برای حل آن شدند.