خلاقیت در صنعت به‌جای تمرکز در کاهش توسعه صنعتی

یکی از بحث‌های داغ ماه‌های اخیر بحث مدیریت آلایندگی‌های صنعتی در استان به‌ویژه میبدِ.

بحثی که از یک‌سو حال دل صنعتگران را مکدر کرده و سوی دیگر این مسئله مردم‌اند که کاهش آلایندگی از مطالبات آن‌هاست.

به همین خاطر به همراه حجت‌الاسلام محمد اعرافی امام‌جمعه موقت میبد که این روزها به خواسته‌های مردم و صنعت نگاه متوازن دارد، به یکی از واحدهای کاشی و سرامیک رفتیم.

صمدانی مدیرعامل این واحد تولیدی پس از بازدید میدانی حجت‌الاسلام محمد اعرافی امام‌جمعه موقت میبد از قسمت‌های مختلف گفت: معتقدم صنعت کاشی و سرامیک نسبت به دیگر صنایع در استان نه صنعت آب بر محسوب می‌شود نه آلاینده.

صمدانی افزود: اما با توجه به تجمیع واحدهای کاشی دریک منطقه از استان به‌ویژه میبد که 45 درصد کاشی کشور در آن تولید می‌شود به علت خشک بودن منطقه، چالش‌هایی را می‌تواند ایجاد کند.

واحدی که پس از سال‌ها مطالعه روی طرحی توانسته 50 درصد آب استحصالی را به چرخه تولید برگرداند.

مدیرعامل این واحد تولیدی تصریح کرد: ما توانستیم به‌اتفاق متخصصین داخلی بدون اینکه به منابع آب‌های زیرزمینی ضربه بزنیم و آلایندگی ایجاد کنیم،50 درصد آب مصرفی را به چرخه تولید برگردانیم و با سهمیه آبی که در اختیارداریم تولید را به دو برابر افزایش دهیم.

صمدانی گفت: کاهش آلایندگی‌ها در صنعت کاشی و سرامیک، مکانسیم و راه‌حل‌هایی دارد و باید به‌جای کاهش توسعه صنعتی روی خلاقیت صنعتی و نیروها انسانی متمرکز و بتوانیم تولید حداکثری را تجربه کنیم.

مدیرعامل این واحد صنعتی با اشاره به شایعات باز شدن فیلترهای کارخانه در شب و نصب آن در روز گفت: فیلترها به لحاظ فنی اصلاً قابل باز و بستن نیست.

صمدانی افزود: اما می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و نانو، فیلترهای بهتر داشت، ولی تحریم‌های ظالمانه‌ای که سال‌هاست کشورمان با آن دست‌به‌گریبان است اثرش را در این حوزه هم گذاشته است.

وی تصریح کرد: بازهم در این حوزه با خلاقیت و ابتکار درونی می‌توانیم به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا کنیم که خیلی‌ها دست‌به‌کار شدند و مطالعاتی هم انجام دادند.