آغاز اجرای طرح رصد تعیین شیوع معلولیت در استان

دکتر ناصر صباغ زادگان معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان در حاشیه برگزاری دوره آموزشی پزشکان و کارشناسان همکار طرح رصد تعیین شیوع معلولیت در مرکز تحقیقات ژنتیک شهرستان میبد گفت: این طرح در دو ماه پایانی امسال یعنی بهمن و اسفند به اجرا درمی‌آید و در این طرح 70 نفر کارشناس و پزشک آموزش‌دیده مشارکت خواهند داشت.

صباغ زادگان بابیان اینکه طرح رصد تعیین شیوع معلولیت، یکی از طرح‌های نوینی است که در تعدادی از استان‌های کشور اجرا می‌شود گفت: در استان یزد با توجه به جمعیت خوشه‌ای که تعیین‌شده است؛ 13 هزار و 600 نفر از جمعیت شهرستان‌های استان هستند که توسط کارشناسان آموزش‌دیده با یک پرسشنامه اطلاعاتی که احیاناً دچار ناتوانی نقص و آسیبی در عملکرد روزانه خوددارند مورد ارزیابی قرارمی گیرد و آن گروهی که مورد هدف قرارمی گیرند به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان افزود: پزشکان وظیفه شناسایی نوع و شدت معلولیت این افراد رادارند و درمجموع همه این اطلاعات در سامانه رصد معلولیت ثبت خواهد شد.

صباغ زادگان بابیان اینکه هدف این طرح نشان دادن دلایل شیوع معلولیت در استان و شناسایی مهم‌ترین دلایل بروز آسیب برای افراد و درصد پیشگیری ثانوی از ورود معلولیت است تصریح کرد: درنهایت مشخص می‌شود که دلایل بروز شیوع معلولیت در استان چیست که می‌تواند به‌عنوان سیاست پیشگیری از بروز معلولیت‌ها در استان موردتوجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ‌بر 23 هزار و 400 نفر در استان دچار انواع معلولیت‌ها هستند که با مراجعه به سازمان بهزیستی توسط کمیسیون تشخیص معلولیت سازمان و تشکیل پرونده، تحت پوشش خدمات توان‌بخشی سازمان قرارگرفته‌اند.​​​​​​​