با همکاری سه دفتر استانداری صورت می گیرد؛

ارتقای مشارکت اجتماعی بانوان روستایی استان یزد

به منظور ارتقای مشارکت اجتماعی بانوان روستایی استان یزد، سه دفتر استانداری و دستگاه های مرتبط با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان به هم اندیشی پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، نشست مشترک سه دفتر امور روستایی و شوراها، امور بانوان و خانواده و امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در خصوص طرح ارتقای مشارکت اجتماعی بانوان روستایی استان یزد، چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه و با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان و خانواده برگزار شد.


اعلام آمادگی استان یزد برای اجرای طرح ارتقای مشارکت بانوان روستایی به صورت پایلوت در کشور


مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با بیان اینکه، توسعه یک روستا بدون توجه به منابع آن روستا تحقق نمی یابد، نقش زنان به عنوان سرمایه های انسانی در روستا ها را ارزشمند دانست و به اقدامات مد نظر در این خصوص از سوی دفتر امور روستایی و شوراها اشاره کرد.
هادی مقیمی، با اشاره به عقد تفاهم نامه دفتر امور روستایی و شوراها و دفتر امور بانوان و خانواده، از همکاری های مشترک این دو دفتر برای شبکه سازی بانوان فعال روستایی خبر داد.
به گفته وی، طبق تفاهم صورت گرفته، بانوان فعال در روستاهای استان شناسایی شده و برای توانمند سازی آنها از طریق مواردی چون آموزش، اقداماتی در دست انجام است.
مقیمی، با اشاره ای به میزان رضایتمندی دفتر امور روستایی و شوراها از دهیاران زن، آنها را افرادی مسئولیت پذیر خطاب کرد و از دیگر اهداف این دفتر در قالب این طرح را شناسایی بانوان فعال به عنوان دهیار عنوان کرد.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اعلام آمادگی کرد که در قالب طرح مورد بحث، استان یزد برای مشارکت بانوان روستایی در امور توسعه روستاها به عنوان پایلوت باشد.
وی همچنین خبر از تشکیل شورای مشورتی توسعه روستایی با تاکید به مشارکت جامعه محلی در سیاست گذاری های توسعه ای جوامع داد و در این خصوص نیز، شناسایی و توانمندسازی زنان فعال روستاها را دارای اهمیت دانست.


اعلام آمادگی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، برای همگرایی تسهیل گران مرتبط با طرح های توسعه ای روستاها


مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، گفتمان سازی را لازمه ارتقای مشارکت اجتماعی بانوان روستایی دانست و تحقق این مهم را ملزم به تعامل بخش های دولتی و غیر دولتی مرتبط با این موضوع عنوان و ابراز خرسندی کرد که این مهم در استان یزد در حال انجام است.
مجید جوادیان زاده، اطلاع یابی و آگاه سازی همه بخش های مرتبط با یک حوزه، در خصوص طرح های کلان نگر را اقدام ارزشمندی دانست که می بایست از سوی دستگاه های استانی و همچنین متولیان طرح های کل نگر کشوری، مورد توجه قرار گیرد.
وی، با بیان اینکه نیروهای تسهیل گر در مشارکت های توسعه ای روستاها آنطور که شایسته است یکدیگر را نیافته و همگرا نشده اند، اعلام آمادگی کرد که طی نشستی، برای همگرایی و اتحاد تسهیل گران روستایی از سوی آن دفتر اقدام شود.


لزوم فرهنگسازی برای مشارکت بانوان روستایی


مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان، نگاه برآمده از واقعیت در حوزه بانوان روستایی و همچنین مشارکت بخش های دولتی یزد در گسترش این نگاه را لازمه ارتقای مشارکت اجتماعی بانوان روستایی این استان دانست.
فروغ السادات بنی هاشم، توانمند سازی بانوان روستایی از طریق طرح های جامع نگر را از عوامل مهمی دانست که لازمه افزایش تولیدات روستاها و همچنین موجب کاهش مهاجرت آنها به شهر خواهد شد و در این زمینه به تجربیات وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد.
وی بر لزوم آسیب شناسی طرح های پیشین در حوزه زنان روستایی تاکید کرد و به بیان پیشینه طرح های موفق در حوزه روستاها و همچنین چگونگی تسهیل گری های انجام شده در روستاها پرداخت.
بنی هاشم همچنین خواستار اجرای برنامه هایی در روستاها جهت مقبولیت سازی اجتماعی و در نتیجه فرهنگسازی برای مشارکت بانوان روستایی شد و در این خصوص، استفاده از بانوان مقبول نزد اهالی یک روستا را مطرح کرد.
وی به ترتیب سه مرحله توانمند سازی، نهاد سازی و توسعه پایدار را لازمه موفقیت طرح ارتقای بانوان روستایی استان یزد عنوان کرد و به این ترتیب، مواردی چون انجام تسهیل گری، استفاده از صندوق ها و ایجاد اشتغال را به همراه جذب مردم در مشارکت ضروری دانست.
گفتنی است، در این جلسه که مدیر کل جهاد کشاورزی استان و همچنین نماینده ای از دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و دفتر نماینده ولی فقیه نیز حضور داشتند، تشکیل یک گروه کاری با محوریت طرح «اما برای»، مخفف ارتقای مشارکت اجتماعی بانوان روستایی استان یزد به تصویب رسید.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات