استاندار یزد در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ابرکوه عنوان کرد:

تامین فوری نیازهای اساسی و اولیه سیل زدگان در دستور کار استان

استاندار یزد رسیدگی به وضعیت سیل زدگان را مهمترین اقدام در شرایط کنونی دانست و گفت: در وهله اول باید نیازهای های اساسی و اولیه مردم سیل زده فورا تامین و برنامه ریزی برای جبران خسارت سیل زدگان و ساخت خانه های جدید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر طالبی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ابرکوه با بیان اینکه عوامل انسانی و طبیعی در شدت سیل شهرستان ابرکوه دخیل بودند، گفت: کوتاهی در پیش بینی شرایط و محل های ضروری در مواجهه با سیل از قبیل احداث پل، سیل بند و آبراهه و اجرای برخی طرح های غیرکارشناسی شده در این زمینه از جمله عوامل تشدید سیل بودند.
وی افزود : از طرفی دستکاری در نظم طبیعت و تعرض به منابع طبیعی از سوی مالکان چاه های آب کشاورزی نیز موجب تشدید سیل و خسارت های ناشی از آن در شهرستان ابرکوه شده است.
وی با بیان ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با خاطیان و افرادی که به نوعی در عملکرد خود قصور داشته اند، خاطرنشان کرد: در رابطه با بندها و خاکریز های غیر مجاز منتظر نظر کارشناسان هستیم تا  در صورت بروز قصور انسانی ، هم در سیستم اداری و هم در سیستم قضایی مورد پیگیری قرار گیرند.
دکتر طالبی به عدم اطلاع رسانی دقیق به مردم در خصوص احتمال وقوع سیل اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه اطلاعیه ها و هشدارهای سازمان هواشناسی از طریق مراجع رسمی اطلاع رسانی و به صورت مکاتبه ای و رسانه ای نیز به آن پرداخته می شود، باید مسئولین محلی عموم مردم را در جریان مخاطرات احتمالی ناشی از بارندگی ها قرار می‌دادند.
وی تاکید کرد: به منظور مدیریت بهتر در مواجهه با حوادث طبیعی مثل سیل ضروری است آمادگی لازم برای مواجهه با بارش ها و سیل های احتمالی آینده را داشته باشیم.
استاندار رسیدگی به وضعیت سیل زدگان را مهمترین اقدام در شرایط کنونی دانست و گفت: در وهله اول باید نیازهای های اساسی و اولیه مردم سیل زده فورا تامین شود.
استاندار یزد اضافه کرد: علاوه بر کمک های معیشتی، پرداخت کمک های بلاعوض، وام قرض الحسنه و غرامت بیمه به آسیب دیدگان از سیل نیز  پیگیری و مدیریت شود تا در مدت زمان کوتاهی وارد فاز بازسازی و نوسازی خانه های آسیب دیده شویم.
وی با اشاره به جلب حمایت دستگاه ها و بنیادهای ملی  از سیل زدگان ابرکوه، افزود: پیگیری های لازم برای حضور ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت در شهرستان ابرکوه انجام می شود.
استاندار یزد بیان کرد: مسئولین مربوط جهت تامین زمین و تسریع در جانمایی آن، حتما با بنیاد مسکن هماهنگی های لازم را به عمل آورد تا مشکلی برای شروع ساخت منازل وجود نداشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: در راستای تسریع در رسیدگی به امور سیل زدگان شهرستان ابرکوه، حتی الامکان بروکراسی های اداری حذف شود.

دکتر طالبی با اشاره به ضرورت انجام کار اصولی در زمینه مدیریت سیل، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از تهدیدات ناشی از وقوع سیل در شهرستان ابرکوه باید تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفته و طراحی و عملکرد خاکریزها و سیل بند ها به صورت جدی بررسی شود.
استاندار در پایان با اشاره به آسیب سیل به قلعه تاریخی فیروزکوه ابرکوه، گفت: با توجه به اینکه این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، میراث فرهنگی باید برای بازسازی آن ورود کند تا پس از بازسازی، بتوانیم این قلعه را به یک مرکز پویای گردشگری در منطقه تبدیل کنیم.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات