آغاز ساخت ۳۱ هزارو ۹۸۰ واحد مسکونی در استان یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه به صورت ویژه از فردا شاهد اتفاقات خوبی در استان هستیم، گفت: فردا ۳۱ هزارو ۹۸۰ واحد مسکونی به صورت همزمان در سطح استان کلنگ زنی و علمیات اجرایی آن آغاز میشود .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، محمد جواد ابوالحسینی در جمع خبرنگاران استان که در محل استانداری برگزار شد افزود: این واحدها گسترده است و شامل مسکن روستایی، مسکن محرومان است و مسکن شهری است که اگر به صورت طبقه بندی مطرح کنیم در بحث مسکن کارگری، یزد اولین استانی است که  مسکن کارگری آن برای قشر کارگر آغاز بکار می کند و در اختیار این عزیزان قرار می گیرد که بار تولید و رشد و توسعه استان را به دوش دارند.

به گفته وی اگر این تعداد مسکن را با مسکن های در حال ساخت از پروژه اقدام ملی و پروژه هایی که از ابتدای دولت آغاز بکار شده است جمع بزنیم شاهد ساخت نزدیک به ۴۰ هزار واحد در استان خواهیم بود.

*** ساخت ۶۰ هزار مسکن طی چهار سال

وی اضافه کرد: برنامه چهار ساله دولت بر اساس نیازسنجی در سطح استان حدود ۵۳ تا ۵۴ هزار واحد است که تا سطح ۶۰ هزار واحد هم مطرح شده که با افزایش جمعیت طی این چهار سال به هدف ۶۰ هزار می رسیم.

این مسوول تاکید کرد: نکته اساسی این است که این پروژه ها هر چه زودتر آغاز شود چون متقاضیانی که درخواست کننده هستند آمار آنها قابل توجه هست ولی آمار ثبت نامی ما ۱۰۸ هزار نفر است .

وی گفت: این افراد شاید همه آنها نتوانند شرایط وزارت راه را احراز کنند ولی این یک عدد معنا داری هست و معنای آن این است که کسانی هستند که به هر نحوی فاقد مسکن هستند؛ یعنی این تعداد افراد در استان دارای مسکن استیجاری یا متعلق به والدین و اقوام هستند و تقاضا دارند صاحبخانه شوند .

*** آب و مسکن، مهمترین برنامه های کاری معاونت عمرانی استانداری یزد است

وی برنامه ها در حال پیگیری در حوزه معاونت عمرانی در دولت سیزدهم را بر پایه ۲ محور اعلام کرد که شامل آب و مسکن است که مهمترین مسئله ای که توسط حوزه عمرانی به جد در حال پیگیری هست موضوع آب استان است .

این مسوول یادآور شد: پیشرفت و آبادانی استان یزد که از مجموعه ای از جمعیت کوشا و تلاشگر و با فرهنگ تشکیل شده و البته همه تعلق به یک حوزه فرهنگی دارند، در گروی تامین آب است؛ این مجموعه و ساکنان استان که تلاشگری آنها زبانزد خاص و عام است با یک مسئله عمده ای طی قرنهای مختلف دست به گریبان بوده و آن بحث آب است؛ چه آب مورد نیاز در کشاورزی و چه آب صنعت و حتی آب شرب؛ این استان مشکلاتی داشته که طی سالهای گذشته تشدید شده است.

وی اظهار داشت: مصارف افزایش یافته و جمعیت هم رشد یافته ولی منابع آب ما کاهش یافته است و همین موجب شده تا طی سالهای گذشته بحث های مختلفی را در حوزه آب داشته باشیم .

ابوالحسینی، مسئله آب را مسئله عمده یزد که مورد تاکید مدیریت استان است و در حوزه عمرانی می گنجد دانست و گفت: مسئله دوم که خیلی به آن تاکید شده و شعار اصلی و کلیدی دولت هم هست بحث مسکن است.

وی افزود: حوزه مسکن از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از مشکلاتی که در سطح استان داریم بحث مسکن است و اکنون هم رشد جمعیت و مهاجرت و برخی عوامل دیگر دست به دست هم داده تا امروز تعداد قابل توجهی از ساکنان این استان فاقد مسکن ملکی باشند.

وی ادامه داد: یزد استانی است که معمولا بحث مسکن استیجاری در گذشته در آن باب نبوده است ولی طی ۱۰ سال گذشته این موضوع گسترش یافته که علل و عوامل مختلفی داشته ولی اکنون باید راهکارهایی  جهت تامین مسکن در سطح استان داشته باشیم.

*** ۱۴۸ هزار نفر در روستاهای استان یزد ساکن هستند

ابوالحسینی یادآور شد: در حوزه روستاها ۳۵۹ دهیاری در سطح استان داریم و جمعیت ساکن در روستاهای ما ۱۴۸ هزارو ۶۹۵ نفر هستند که ۱۴.۵ درصد جمعیت استان را شامل میشوند؛ این میزان جمعیت روستایی به نسبت بقیه نقاط کشور پایین است و نرخ شهرنشینی ما بالاتر است که این تجزیه و تحلیل خود را دارد.

وی افزود: در حوزه دهیاری ها در زمینه حوزه عمرانی روستاها اقداماتی انجام شده است؛ در پروژه های روستایی تعریف شده در استان ۵۷۵ پروژه بالای ۱۰۰ میلیون داریم که در سطح روستاها فعال است که مبلغ کل این پروژه ها که باید هزینه گردد تا ساخته شود ۲۱۷ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: نسبت هزینه های جاری به هزینه های عمرانی روستایی آمار خوبیست که در استان ما وجود دارد، روستاهای ما از مدیریت کارآمدی نسبت به شهرها برخوردار هستند چون ساز و کارهای بروکراسی در آنها گسترده نیست و سیستم پویاتری دارند.

*** هزینه های جاری به عمرانی در روستاها ۱۱ به ۸۹ درصد است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد تصریح کرد: هزینه ها در روستاها بالاست ولی مقایسه آن با هزینه های شهری نشان می دهد روستاها کارآمدتر هستند ؛ هزینه های جاری به عمرانی در روستاهای ما ۱۱ درصد جاری و ۸۹ درصد عمرانی است و مجموعا در سطح استان اعتباراتی که پارسال اخذ شد ۴۱۰ تا ۴۱۵ میلیارد تومان بود و امسال هم باید صبر کرد تا ببینیم چه مبالغی را می توانند احصا کنند .

وی تعداد شهرهای استان را ۲۴ شهر اعلام کرد که این شهرها دارای شورای و شهرداری هستند ، اعضای شورای شهر در استان ۱۳۲ نفر می باشند و در این حوزه اعتبارات خوبی از سوی وزارت کشور جذب شده است؛ برخی اعتبارات از محل در آمد خود شهرداری ها بوده و برخی هم از منابع ملی جذب شده است.

*** جذب ۱۰ میلیارد تومان در شهرداری های استان

به گفته وی در سه ماه اول امسال ۱۰ میلیارد تومان برای شهرداری ها جذب شد، چهار محله مورد بازدید قرار گرفت و طرح مطالعاتی آن انجام شده و چهار محله جدید هم کار مطالعاتی آن انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مناطق، ۲۸۰۰ تن قیر یارانه ای تامین شد و ۵۲ میلیارد تومان مبلغ هم برای خرید قیر اختصاص یافت ؛ ۴۷ میلیارد تومان هم برای نقاط حاشیه نشین ردیف شد که شهرهای میبد و یزد مشمول حاشیه نشینی هستند؛ تسهیلات هم در اختیار شهرداری ها قرار گرفته و وضعیت نیروها هم ساماندهی شده است .

وی در مورد نیروهای شهرداری ها هم گفت: بخشی از نیروهای قراردادی شهرداری ها پیمانی شدند و پیمانی ها هم رسمی شدند و به لحاظ امنیت شغلی در  شرایط بهتری قرار دارند که امید است با پیگیری ها وضعیت نیروها بهتر هم بشود .

ابوالحسینی ادامه داد: در بحث ماشین الات هم ماشین آلات خوبی در استان در حوزه نوسازی جذب شد، برای تغییر پسماند هم مطالعاتی انجام و یکسری طرحها تصویب شده و طرح بزرگ ما پسماند شهرهای یزد، حمیدیا، و شاهدیه و زارچ است که امیدواریم نهایی شود.

وی از تنظیم برنامه ۵ ساله شهرداری ها خبر داد و گفت: این برنامه ها در چهار شهر منعقد شده است و بقیه شهرها هم در حال انعقاد آن هستند.

وی به حوادث و بلایای طبیعی در استان هم گریزی شد و اظهار داشت: در ایام قبل از نوروز امسال چند حادثه ترافیکی تلخ در جاده های بافق و طبس داشتیم که منجر به فوت عزیزان ما شد.

به گفته وی در جلساتی که به همین منظور و پس این حوادث شکل گرفت مقرر گردید در طول ایام نوروز یعنی ۱۳ روز نوروز جلسات کاهش حوادث رانندگی شکل گیرد که اثرات خوبی داشت و به صورت محسوسی تصادفات کمتر شد و اقدامات محدود کننده در سطح جاده های استان شکل گرفت و الان هم در حال پیگیری هستیم.

ابوالحسینی با بیان اینکه در شورای ترافیک شهرستانها ۴۰۰ مصوبه داشتیم که ۷۰ درصد این مصوبه ها اجرایی شده و بقیه در حال اجراست گفت: در حوزه جدا سازی اب فضای سبز هم توسط دفتر فنی در حال پیگیری هستیم؛ توسعه فضای سبز طی سالهای گذشته مبتتی بر اب های غیر شرب و شرب بوده و اکنون نزدیک به ۲ میلیون متر مکعب اب در فضای سبز در حال استفاده هست که برنامه داریم که این رقم را نصف کنیم.

وی اظهار داشت: در بحث بار هم استان یزد یکی از استانهایی هست که هم مقصد بار هست و هم مبدا بار و هم مواد اولیه از آن خارج میشود و هم مواد اولیه از نقاط دیگر کشور به این استان حمل میشود و قسمت عمده این حمل بار هم توسط سیستم کامیون و جاده در حال انجام است.

به گفته وی پروژه مشترکی میان دفتر فنی و اداره کل راه استان در حال اجراست که در برخی شهرستانها اجرا شده و در حال اجراست که اگر اجرایی شود عدالت در توزیع بار در استان حاکم میشود و هزینه های حمل بار هم متوازن و متعارف می گردد.

معاون عمرانی استاندار یزد ادامه داد: در حوز مدیریت بحران هم جلسات استانی مرتب تشکیل میشود؛ طی ۶ ماه گذشته ما حوادث متعددی داشتیم و هر آنچه می توانست و هر حادثه ای بود طی این شش ماه در استان رخ داد؛ جلسات متعددی تشکیل شد برای جبران خسارتها تا استان را در برابر این حوادث ایمن کنیم.

***رسانه ها بهترین ابزار انتقال نقطه نظرات مردم هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: اصحاب رسانه بعنوان رکن چهارم دموکراسی، بهترین ابزار برای انتقال نقطه نظرات مردم به مسوولان هستند .

وی با بیان اینکه امید است در راستای خدمت به مردم توانسته باشیم انجام وظیفه کنیم افزود: هر چند فرصت ها سریع می گذرد اما باید این فرصتها را دریابیم که اگر استفاده نشود گاهی احساس می شود این فرصتها به سادگی از دست رفته است.

وی ادامه داد: حوزه عمرانی بعنوان مجمومه ای از دفاتر و ادارات کل،  امور شهری و شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را پیگیری می کند، مجموعه دفتر فنی و حوزه ترافیک و حمل و نقل و شهرسازی و محیط زیست هم در دل این حوزه قرار دارد.

معاون عمرانی استاندار یزد تصریح کرد: مدیریت کل بحران هم ذیل وظایف استاندار تعریف شده که به معاونت عمرانی استانداری تفویض شده که وظایف مربوط به قبل، حین و بعد از بحران را بر عهده دارد .

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات