استاندار یزد مطرح کرد:

اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با جدیت و تلاش مضاعف

استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري و نام‌گذاری امسال توسط ايشان به نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» و تأکید رئیس‌جمهوری اسلامي ايران در رابطه با اجرايي شدن سیاست‌های ابلاغي رهبر فرزانه انقلاب اظهار داشت: همه ما بايد با تلاش و همت مضاعف نقش و وظيفه خود را به‌خوبی ايفا كنيم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد؛ نخستين شوراي برنامه‌ریزی و توسعه استان يزد در سال 1395 صبح روز شنبه 21 فروردین‌ماه به رياست استاندار يزد و دبيري رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ریزی استان يزد برگزار شد.
در اين نشست كه حدود 2 ساعت به طول انجاميد، برنامه‌های 12 گانه دولت در خصوص اجراي سیاست‌های كلي اقتصاد مقاومتي، روند واگذاري پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش غیردولتی و همچنين طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهوری به استان موردبررسی قرار گرفت.
«سيد محمد میرمحمدی» در اين جلسه ضمن تبريك سالروز ولادت حضرت امام محمدباقر (ع) و آغاز ماه رجب اظهار داشت: دولت تدبير و اميد براي پياده كردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتي 12 برنامه ملي، 60 طرح و 250 پروژه مرتبط ارائه كرده و براي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در سال 95 لازم است با سرعت و دقت لازم در راستاي اجرايي شدن اين مهم و ارائه این خدمت شايسته به مردم گام برداريم.
وي افزود: اقتصاد مقاومتي داراي ابعاد مختلف و متنوعي است و به‌عنوان‌مثال اگر بخواهيم گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي را مطرح و در جامعه فرهنگ‌سازی لازم را ترويج كنيم شايسته است همه مردم در استفاده از کالاهای ايراني و مراقبت بيشتر از توليد داخلي به يكديگر تذكر دهند.
میرمحمدی تصريح كرد: بسيار مهم است كه از اسراف پرهيز كنيم و به‌گونه‌ای عمل نماييم تا مازاد توليد داشته باشيم، به صادرات بپردازيم و ضريب خودكفايي خود را افزايش دهيم.


اختصاص 970 میلیارد تومان به یزد در سفر رئیس‌جمهوری


رئیس شوراي برنامه‌ریزی و توسعه استان در بخش ديگري از سخنان خود به سفر رئیس‌جمهوری اسلامي ايران و كاروان تدبير و اميد به استان يزد در روزهاي پاياني سال گذشته اشاره كرد و ضمن تقدير و تشكر از استقبال باشکوه و بی‌نظیر اقشار مختلف مردم از ریاست‌جمهور گفت: طرح‌ها و پروژه‌های 44 گانه در اين سفر به تصويب هیئت دولت رسيد و دولت يازدهم اعتبار بسيار خوب 970 ميلياردي را براي استان اختصاص داد كه ضروري است با آمادگي لازم بسترسازی موردنیاز براي اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استان و طرح‌ها و پروژه‌های موردنظر انجام شود تا در پايان سال با گزارشي كه به رئیس‌جمهوری اسلامي ايران و هیئت دولت ارائه خواهيم داد ثابت كنيم كه توانمندي استان بيش از اعتبارات تخصیص‌یافته است.
وي افزود: 100 درصد اعتبارات سفر ریاست‌جمهور به استان تخصيص می‌یابد و لازم است کارگروه‌های زیرمجموعه ستاد پي گيري مصوبات سفر در استان با جديت لازم موارد موردنظر برای پروژه‌های استان را دنبال كنند.
ميرمحمدي اظهار داشت: لازم است پروژه‌های نیمه‌تمامی كه در استان وجود دارد به طريق ممكن از قبيل: تأمین اعتبارات، واگذاري پروژه‌ها به بخش خصوصي و جذب كمك خيرين به اتمام و بهره‌برداری برسد و حتي شايد بتوان بخشي از اين پروژه‌ها را با تغيير كاربري براي جذب سرمایه‌گذار قابل توجيه نمود.
استاندار يزد از مديران دستگاه‌های اجرايي استان خواست تا در تكميل پروژه‌های نیمه‌تمام دستگاه‌های تحت نظارت خود هيچ محدوديتي را قائل نشوند و چنانچه اين پروژه‌ها با اعتبارات دولتي قابل بهره‌برداری نيست با هماهنگی‌های لازم آن‌ها را به بخش خصوصي واگذار كنند.
وي در پايان سخنان خود ضمن تقدير از حضور فعال و منظم مسئولان و مديران دستگاه‌های اجرايي استان در جلسات شوراي برنامه‌ریزی و توسعه استان خاطرنشان كرد: شايسته است در اين شورا همه حاضران در جلسه نظرات خود را مطرح كنند تا باهم فكري و نظرات متنوع اعم از مخالف و موافق در مسير توسعه استان گام برداريم.


تدوین 12 برنامه ملی برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی


دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد در این نشست با اشاره به نام‌گذاری امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری، گفت: معظم له همراه با نام‌گذاری امسال، توصیه‌های ده‌گانه‌ای را خطاب به مسئولان اعلام داشته‌اند.
حمیدرضا نصیری زاده افزود: شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت دار، زنده کردن تولید داخلی، پرهیز از واردات تضعیف‌کننده تولید داخلی، پرهیز از هدر دادن منابع مالی پس از برجام، دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم و حساس اقتصادی، احیای بخش‌های اقتصادی که قبلاً در آن‌ها سرمایه‌گذاری شده، شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی، مبارزه جدید با فساد، ویژه خواری و قاچاق در کشور، ارتقای بهره‌وری انرژی و نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک ازجمله توصیه‌هایی است که بر آن تأکید داشته‌اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در راستای اجرایی کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و به‌منظور جامه عمل پوشاندن به توصیه‌های رهبر انقلاب، 12 برنامه، 60 طرح و 250 پروژه را در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسانده و در سطح کشور تدارک دیده است.  
نصیری زاده، برنامه‌های 12 گانه را بدین ترتیب اعلام نمود: برنامه ملی ارتقای بهره‌وری، برنامه ملی پیش برد برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی)، برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی(درون‌زایی اقتصاد)، برنامه ملی عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی، برنامه ملی برقراری انضباط مالی در بخش عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت، برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه ملی گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی، برنامه ملی شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد، برنامه ملی توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین‌دستی و توسعه بازار، برنامه ملی هدفمندسازی یارانه‌ها، برنامه ملی مردمی کردن اقتصاد و برنامه ملی سیاست‌های پولی و ارزی.
وی تأکید کرد: ریاست کارگروه‌های برنامه‌های فوق بر عهده اعضای کابینه دولت قرار دارد و دبیرخانه کارگروه‌ها نیز در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مستقر است.


آغاز جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در استان


دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در خصوص اولویت‌های پیش روی استان بر اساس تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی کشور گفت: شناسایی و احصاء وضعیت واحدهای تولیدی نیمه‌تمام و راکد استان جهت اولویت‌بندی مشکلات مربوطه و ارائه راهکار ازجمله تأمین نقدینگی موردنیاز از سوی مراجع ذی‌ربط ملی و تسریع در واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش غیردولتی (با عنایت به عدم امکان اتمام و بهره‌برداری آن‌ها توسط دولت) در دستور کار این ستاد استان یزد قرار دارد.
حمیدرضا نصیری زاده بیان داشت: جلسات اقتصاد مقاومتی در استان یزد از هفته جاری در سال جاری آغاز و تصمیمات آن به‌منظور تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان طرح خواهد شد.


ارائه گزارش واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش غیردولتی


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در ادامه جلسه به ارائه گزارشی پیرامون روند اجرای ماده 27 قانون الحاق 2 موضوع واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش غیردولتی پرداخت.
حمیدرضا نصیری زاده افزود: در خصوص واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام تاکنون 12 جلسه با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی برگزارشده، موضوع چهار مرتبه به‌صورت کتبی اطلاع دستگاه‌های اجرایی رسیده و دومرتبه نیز در جلسات شورای برنامه‌ریزی موردبحث و تبادل‌نظر قرارگرفته است.
وی افزود: در حال حاضر بالغ‌بر 100 پروژه توسط 12 دستگاه اجرایی به‌منظور واگذاری در سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درج‌شده و در معرض دید سرمایه‌گذاران قرارگرفته است.
نصیری زاده تعداد پروژه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آن را بدین ترتیب اعلام نمود: اداره كل ورزش و جوانان استان يزد 27 پروژه، آب فا 21 پروژه، آبفار 20 پروژه، آموزش‌وپرورش 13 پروژه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی 11 پروژه، شهرداری یزد 5 پروژه، حفاظت محیط‌زیست، فرهنگ و ارشاد اسلامی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، شهرداری عقدا و خضرآباد هم هرکدام یک پروژه.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا با همکاری دستگاه‌ها و اجرایی شدن این ماده‌قانونی، حجم پروژه‌های نیمه‌تمام استان کاهش یابد.


اعتبار 400 میلیون یورویی برای آب یزد


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در ادامه نشست با دستور کار بررسی طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور به یزد گفت: مسئولان دولت بالاترین اعتبار سفرهای استانی را به یزد اختصاص داده‌اند و علاوه بر اعتبار 970 میلیارد تومانی، 400 میلیون یورو برای انتقال آب خلیج‌فارس به یزد از منابع صندوق توسعه اختصاص‌یافته است.
نصیری زاده گفت: این اعتبار در قالب 44 طرح و 15 فصل در نظر گرفته‌شده و تخصیص آن‌ها کامل خواهد بود. وی افزود که مصوبات پس از ابلاغ، به‌طور رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.


احصاء پروژه‌های نیمه‌تمام دستگاه‌های استان


معاون هماهنگي امور عمراني استاندار نيز در اين جلسه اظهار داشت: پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام دستگاه‌های اجرايي استان با همكاري سازمان مديريت و برنامه‌ریزی استان احصاء شده است و به‌زودی به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.
«سید محمدرضا سید حسینی» ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های اعتباري دولت لازم است تعدادي از پروژه‌های نیمه‌تمام استان به بخش خصوصي واگذار شود تا با مشاركت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی اين پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد.
گفتنی است این جلسه با حضور معاون هماهنگي امور عمراني استاندار، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار، مدیرکل حوزه استاندار، مديران كل و نمايندگان دستگاه‌های عضو شوراي برنامه‌ریزی و توسعه استان در سالن زنده‌یاد حميديا استانداري برگزار شد و در پایان مصوبات کارگروه زیربنایی مورد تصویب اعضا قرار گرفت.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات