رئيس ستاد انتخابات استان در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

استان یزد آماده شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات 7 اسفند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئيس ستاد انتخابات استان یزد اظهار داشت: مقدمات برگزاری انتخابات 7 اسفند در استان یزد فراهم‌شده است و آماده شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات هستیم.
به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، روز سه‌شنبه 17 آذرماه نشست خبري معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار و رئيس ستاد انتخابات استان با حضور مديركل حوزه استاندار و سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری، مديركل دفتر سياسي و انتخابات استانداري و دبیر ستاد انتخابات استان و خبرنگاران رسانه‌های گروهي استان در سالن شهيد موحدين استانداري یزد برگزار شد.
 
تاکید بر نقش مهم رسانه ها در انتخابات
 
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد و رئيس ستاد انتخابات استان در اين نشست خبري گفت: رسانه‌ها نقش مهمي در حضور گسترده مردم در انتخابات و اطلاع‌رسانی شفاف به آن‌ها دارند.
 «محمدعلي طالبي» بابیان اينكه در حوزه اطلاع‌رسانی براي انتخابات اين جلسه شروع ارتباط ما با رسانه‌هاست و به‌صورت مرتب در فرصت‌های مختلف اطلاع‌رسانی لازم خواهد شد اظهار داشت: كميته اطلاع‌رسانی مباحث مربوط به حوزه تبليغات و اطلاع‌رسانی را دنبال خواهد كرد و اميدوار هستيم با كمك شما خبرنگاران يك فضاي تعاملي و ارتباط سازنده‌ای بين رسانه‌ها و ستاد انتخابات استان شكل گيرد.
وي ادامه داد: اعتقادداریم شما می‌توانید در امر برگزاري انتخابات به مجريان و دست‌اندرکاران انتخابات كمك كنيد و هرجايي پیشنهاد‌هایی از جانب رسانه‌ها وجود داشته باشد ما مشتاقانه آن پيشنهاد و انتقاد را پذيرا هستيم.
طالبي افزود: امروز در آستانه شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي با رسانه‌های گروهي استان به همفكري نشسته‌ایم زيرا اعتقادداریم يكي از اركاني كه می‌تواند در برگزاري شكوهمند انتخابات و ارتقاي مشاركت مردم در اين انتخابات نقش‌آفرین باشد حضور و فعاليت همه رسانه‌های گروهي است.
 
پیش‌بینی 730 شعبه اخذ رأی در استان یزد 
 
رئيس ستاد انتخابات استان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته تا امروز در ستاد انتخابات استان را يادآور شد و اظهار داشت: از تیرماه ستاد انتخابات را در استان تشكيل داديم و تا امروز 24 جلسه ستاد با 121 مصوبه داشته‌ایم. اين ستادها در 10 شهرستان و 11 بخش مستقل استان در حال فعاليت هستند.
وي بابیان اينكه عمده كار ستاد انتخابات استان تا به امروز تمهيد مقدمات برگزاري انتخابات و تسهيل شرايط براي شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات بوده است گفت: در اين راستا پیش‌بینی عوامل اجرايي، پیش‌بینی شعب ثبت‌نام و اخذ رأی و پیش‌بینی تعرفه و برگ رأي موردنياز انجام‌شده است.
طالبي اظهار داشت: حدود 20 هزار نفر در انتخابات سال جاري اعم از عوامل اجرايي و نظارت و پشتيباني در برگزاري انتخابات فعاليت خواهند داشت و تا امروز 730 شعبه ثبت‌نام و اخذ رأی براي انتخابات پيش رو در نظر گرفته‌شده است.
 
استان یزد، آماده برگزاری انتخابات رایانه ای
 
رئيس ستاد انتخابات استان افزود: با بازديدهاي انجام‌شده از تمامي شعب مشكلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شعبه‌های اخذ رأي را رفع کرده‌ایم و در حال حاضر استان يزد جزو استان‌های برتر ازنظر آمادگي شعب ثبت‌نام و اخذ رأي براي برگزاري انتخابات رایانه‌ای است.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار ادامه داد: نشست‌های متعددي را با هیئت نظارت استان، شوراي پيشگيري از وقوع جرائم انتخاباتي در دادگستري، جلساتي با دستگاه‌های متولي پاسخگويي به استعلامات قانوني و بررسي صلاحيت نامزدها داشته‌ایم كه تقریباً می‌توان گفت شرايط كامل و تعامل بسيار خوبي بين نهادهاي مختلف فعال در انتخابات براي شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات پيش رو وجود دارد.
 وي تصريح كرد: با همين تعامل و همكاري مناسب می‌توانیم شاهد برگزاري انتخابات شكوهمندي در استان و در 7 اسفندماه سال جاری باشيم.
رئيس ستاد انتخابات استان با اشاره به بحث برگزاري انتخابات به‌صورت رایانه‌ای افزود: از شروع ثبت‌نام و تشكيل هیئت‌های اجرايي 25 فرآيند براي انتخابات تعریف‌شده است كه 24 فرآيند آن به‌صورت رایانه‌ای و از طريق سامانه جامع انتخابات برگزار و يك روش اخذ رأي به‌صورت دستي انجام می‌شود.
 
آغاز برنامه زمان‌بندی انتخابات خبرگان از 20 آذرماه
 
طالبي گفت: برنامه زمان‌بندی انتخابات مجلس خبرگان رهبري از 20 آذرماه و با اعلام دستور شروع انتخابات توسط وزير محترم كشور آغاز و از 26 آذرماه ثبت‌نام نامزدهاي انتخابات اين مجلس در فرمانداري مركز حوزه انتخابيه (فرمانداري شهرستان يزد) و وزارت کشور شروع خواهد شد و به مدت يك هفته ادامه خواهد داشت.
رئيس ستاد انتخابات استان اظهار داشت: بعدازاین مرحله فرآيند بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس خبرگان در هیئت مركزي نظارت انجام می‌شود و نهایتاً شوراي نگهبان نسبت به بررسي صلاحيت داوطلبين انتخابات اقدام می‌نماید.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار ادامه داد: بعد از مشخص شدن صلاحيت نامزدها و انجام فرآيند مربوط به این بخش، روز 21 بهمن‌ماه اسامي داوطلبان تأییدشده انتخابات مجلس خبرگان رهبري اعلام می‌گردد و از 22 بهمن‌ماه به مدت 14 روز تا 5 اسفندماه مهلت تبليغات نا مزه‌ای انتخابات خبرگان رهبري است.
 
آغاز فرایند انتخابات مجلس شورای اسلامی از 28 آذرماه
 
وي افزود: انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز از 28 آذرماه با دستور شروع انتخابات از طرف وزير محترم كشور آغاز و با شروع برنامه زمان‌بندی ثبت‌نام نامزدها به مدت 7 روز ادامه آغاز می‌شود.
طالبي تصريح كرد: در انتخابات پيش رو 4 حوزه انتخابيه در استان داريم كه نامزدهاي انتخابات برای ثبت‌نام بايد به فرمانداری‌های مراكز اين 4 حوزه انتخابيه مراجعه كنند.
رئيس ستاد انتخابات استان گفت: حوزه انتخابيه يزد و اشكذر به مركزيت شهرستان يزد، حوزه انتخابيه مهريز، بافق، ابركوه، خاتم و بهاباد به مركزيت شهرستان مهريز، حوزه انتخابيه تفت و ميبد به مركزيت شهرستان تفت و اردكان به مركزيت شهرستان اردكان، 4 حوزه انتخابيه استان را تشكيل می‌دهند.
وي يادآور شد: بعد از ثبت‌نام نامزدها و هم‌زمان با اخذ مدارك از داوطلبان كار استعلام سوابق آن‌ها در مراجع چهارگانه مشخص‌شده در قانون شامل دادستاني كل كشور، سازمان ثبت‌احوال، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات انجام خواهد شد و هیئت‌های اجرايي كه از همان روز 28 آذرماه فرآيند انتخاب آن‌ها انجام می‌شود كار بررسي صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس را در اين 4 شهرستان مركز حوزه انتخابيه انجام خواهند داد و نتايج به هیئت نظارت اعلام می‌شود.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار اظهار داشت: هیئت‌های نظارت بررسي صلاحیت‌ها و پاسخگويي به شکایت‌های داوطلبان عدم احراز صلاحيت شده برای انتخابات را بر عهده خواهند داشت و تا 27 بهمن‌ماه اسامي نهايي انتخابات مجلس شوراي اسلامي منتشر می‌گردد که از 29 بهمن‌ماه به مدت يك هفته تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي آغاز می‌شود.
طالبي ادامه داد: تفاوت انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي در مدت‌زمان تبليغات نامزدها است كه در مجلس خبرگان اين مدت 2 هفته و در مجلس شوراي اسلامي يك هفته است.
وي تصريح كرد: در بحث شرايط رأی‌دهندگان تفاوتي كه اين انتخابات با بعضي انتخابات ديگر دارد اين است كه در اين انتخابات افراد باسن 18 سال تمام می‌توانند در انتخابات شرکت کنند كه شامل متولدين 1376/12/7 و قبل از آن است.
 
شرایط و ضوابط انتخابات به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ‌شده است
 
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار گفت: نكات متعددي به دستگاه‌های اجرايي انتخابات استان ابلاغ‌شده است و ممنوعيت استفاده از وسايل و امكانات دولتي، صداوسیما و خطبه‌های نماز جمعه براي تبليغات نامزدها ابلاغ‌شده و شرايط به‌نوعی فراهم گرديده است كه كمترين مشكل در زمينه استفاده از امكانات دولتي و استفاده از وسايل عمومي براي تبليغات نامزدها را داشته باشيم.
طالبي اظهار داشت: فعاليت داوطلبين احتمالي در حوزه‌های مختلف استان در حال رصد است تا از تخلفاتي كه ممكن است اتفاق بيفتد جلوگيري شود.
رئيس ستاد انتخابات استان یزد با معرفي کمیته‌های مختلف اين ستاد عنوان كرد: ستاد امنيت انتخابات، كميته فناوري اطلاعات، كميته استعلامات و حراست ستاد انتخابات، كميته اطلاع‌رسانی و تبليغات ستاد و کمیته مالي و پشتيباني ازجمله کمیته‌هایی هستند كه در ذيل ستاد انتخابات فعاليت می‌کنند.
 
اعلام آمادگی حدود 80 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات 
 
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار در بخش ديگري از سخنان خود و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: تعداد نامزدهاي احتمالي طبق رصد فعاليت آن‌ها در استان داشتيم حدود 80 نفر و در مجلس خبرگان رهبري حدود 8 نفر است.
 طالبي ادامه داد: در بحث انتخابات و همكاري و تعامل با احزاب و تشکل‌ها برنامه‌ای در نظر داریم جلسات مشترك و همایش‌هایی را با احزاب و تشکل‌ها در روزهاي آينده و باهدف مشاركت هرچه بهتر گروه‌های سياسي در بحث انتخابات و فراهم كردن بستر مشاركت بيشتر مردم برگزار کنیم.
وي افزود: در انتخابات رياست جمهوري در دوره‌های مختلف ازجمله در دوره گذشته يكي از استان‌های با مشاركت بالاي مردم بوديم ولي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي فاصله با متوسط كشوري زياد نبود و حتي در بعضي دوره‌ها به ميزان ناچيزي پایین‌تر از متوسط كشوري قرار داشتيم.
رئيس ستاد انتخابات استان تصريح كرد: اعتقادداریم می‌بایست بستر حضور گرایش‌ها و سلايق مختلف در چارچوب نظام در اين انتخابات فراهم شود تا مردم احساس كنند نمايندگان موردنظرشان در جمع نامزدهاي نهايي حضور دارد.
طالبي اظهار داشت: به عقيده من كساني كه خودشان تشخيص می‌دهند شرايط قانوني لازم و جايگاهي بين مردم‌دارند بايد از اين فرصت استفاده كنند و در انتخابات پيش رو خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند تا شرايط براي حضور همه سلیقه‌ها درصحنه انتخابات فراهم شود.
 
تغییری در حوزه‌های انتخابیه صورت نمی‌گیرد
 
 معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر تعداد كم نمايندگان استان يزد در مجلس شوراي اسلامي و ناعادلانه بودن اين توزيع در سطح استان خاطرنشان كرد: با همه تلاش‌هایی كه براي تغيير حوزه‌های انتخابيه در سطح كشور صورت گرفت متأسفانه اين اقدامات به نتيجه نرسيد و منحصر به استان يزد نبوده است.
وي ادامه داد: عليرغم اجازه‌ای كه قانون اساسي براي اضافه كردن تعداد 20 نفر به نمايندگان فعلي مجلس شوراي اسلامي داده است، متأسفانه از اين ظرفيت استفاده نشد و با توجه به اينكه قرار بود يك نماينده به تعداد نمايندگان استان يزد اضافه شود اين طرح به نتيجه مطلوب نرسيد و اين انتخابات بر اساس همان حوزه‌بندی انتخاباتي كه قبل از انتخابات مجلس ششم صورت گرفته برگزار می‌شود.
رئيس ستاد انتخابات استان افزود: يكي از گزینه‌های مطرح در مجلس شوراي اسلامي برگزاري انتخابات استاني بود كه اين موضوع یک‌بار موردبحث قرار گرفت و قرار بود استان يزد به‌عنوان پايلوت انتخاب شود كه با توجه به ايراداتي كه شوراي نگهبان گرفته بود اين طرح جديد نيز مورد موافقت قرار نگرفت.
 
انتظار حضور گسترده و فعال بانوان در انتخابات
 
طالبي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر نقش و حضور زنان يزدي در بحث كانديداتوري و شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: زنان نيمي از جمعيت جامعه را تشكيل می‌دهند و بحث حضور بانوان درصحنه انتخابات به‌عنوان رأی‌دهنده تأثير بسيار خوبي در آمار مشاركت استان خواهد داشت.
وي ادامه داد: از طرفي نقشي كه زنان در خانواده‌دارند می‌تواند در حضور ديگر اعضاي خانواده تأثيرگذار باشد و ما انتظار ايفاي نقش اجتماعي پررنگ‌تری را از بانوان استان داريم.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار گفت: بر اساس اين انتظار طبيعي است كه زنان می‌توانند خودشان را در معرض انتخاب قرار دهند و حضورشان به‌عنوان يك نامزد در حقيقت فضايي براي عرضه توانمندی‌های بانوان استان و ايجاد ظرفیت‌های جديدي براي پذيرفتن مسئولیت‌های مختلف است.
رئيس ستاد انتخابات استان تصريح كرد: به‌عنوان‌مثال در انتخابات شوراهاي اسلامي حضور زنان را در بسياري از شوراهاي اسلامي شهر و روستا داريم و همين حضور زنان باعث شده است نرخ مشاركت اجتماعي بانوان ارتقا پيدا كند و قطعاً حضورشان در مجلس شوراي اسلامي هم‌چنین تأثیری خواهد داشت.
رئیس ستاد انتخابات استان یزد در پایان ابراز امیدواری کرد تا انتخابات 7 اسفند، انتخاباتی پرشور و حماسی باشد.
 
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات