مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري يزد خواستار شد:

استفاده از توانمندی‌های زنان براي پيشرفت و توسعه استان

مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري يزد گفت: خوشبختانه در استان يزد زنان و دختران عالم، انديشمند، فعال و كارآمد فراواني وجود دارند كه لازم است از اين توانمندي و ظرفيت بالقوه آن‌ها براي پيشرفت و توسعه استان استفاده کنیم.
 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز چهارشنبه 27 آبان ماه نشست دوره‌ای مشاوران و نمايندگان بانوان دستگاه‌های اجرايي استان با مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري يزد در پژوهشكده تعليم و تربيت تالار فرهنگيان يزد برگزار شد.
‹‹فخرالسادات خامسي هامانه ››ضمن تبريك 22 سال صدرنشيني دانش آموزان استان يزد در كنكور سراسري اظهار داشت: اين صدرنشيني نشان از توانمندی‌های علمي دانش آموزان دختر و پسر دارد و مسئوليت مسئولان استان را در رابطه با مباحث علمي و پژوهشي سنگین‌تر می‌کند.
وي بابیان اينكه اداره كل آموزش‌وپرورش يكي از مهم‌ترین نهادهايي است كه به‌طور مستقيم به حوزه خانواده می‌پردازد افزود: كسب اين موفقيت و تداوم بيش از دو دهه‌ای آن به‌هیچ‌وجه با برنامه‌ریزی مسئولان اداري و دولتي استان به‌تنهایی امکان‌پذیر نبوده است و اگر همراهي، همكاري، هم‌اندیشی و همدلي والدين و خانواده‌های دانش آموزان نبود اين اتفاق مبارك شكل نمی‌گرفت و تداوم نمی‌یافت.
خامسي هامانه ادامه داد: اين تعامل و همكاري بين آموزش‌وپرورش استان و والدين دانش آموزان می‌تواند يكي از نمونه‌های بسيار خوب در حوزه ارتباطات دوسويه دولت و ملت باشد و اين نمونه موفق می‌تواند به‌عنوان الگويي براي پيوند مشارکت‌های مردمي با دولت در ساير كارهاي مسئولان استان موردتوجه قرار گيرد.
 
حضور 57 درصدی بانوان یزدی در کنکور سراسری
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري يادآور شد: در كنكور سراسري امسال از بين 13 هزار و 48 نفر داوطلب تعداد 7 هزار و 417 نفر را دختران تشكيل می‌دادند و اين نشان از حضور 57 درصدي آن‌ها در كنكور سراسري دارد.
وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري تصريح كرد: رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند: ‹‹زنان فعال، كارآمد، عالم، نويسنده و انديشمند بايد در جبهه دفاع از انقلاب اسلامي حضور جدی‌تر و نمایان‌تری داشته باشند›› كه خوشبختانه اين پتانسيل در استان يزد به بركت فعاليت بسيار خوب آموزش‌وپرورش استان، معلمان، والدين و دانش آموزان دختر تحصیل‌کرده وجود دارد و مسئولان استان تنها بايد در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود از اين توانمندی‌ها براي پيشرفت استان در حوزه‌های مختلف استفاده كنند.
خامسي هامانه گفت: اگرچه استان يزد به لحاظ بافت سنتي، تاريخي و مذهبي كه دارد در بسياري از آسیب‌های اجتماعي در مقايسه با ساير استان‌ها آمار پایین‌تری دارد اما بايد از پتانسيل دختران وزنان تحصیل‌کرده در كاهش آسیب‌های اجتماعي در حوزه خانواده استفاده كنيم و در كنار بالا بردن سواد علمي و آموزشي دختران سواد زندگي را نيز در آن‌ها افزايش و مهارت‌های يك زندگي موفق را به آن‌ها آموزش دهيم.
 
فعالیت 20 درصد زنان استان یزد در حوزه فرهنگی اجتماعی
وي بابیان اينكه در حال حاضر 20 درصد از زنان استان يزد در عرصه‌های مختلف فرهنگي و اجتماعي فعال می‌باشند اظهار داشت: از اين تعداد 10 درصد بانوان جوياي كار هستند.
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري افزود: رشد حضور زنان در آموزش عالي موجب رشد شاخصه‌های توسعه استان به‌ویژه در حوزه آموزشي می‌شود اما لازم است موانع موجود بر سر راه بانوان در حوزه اشتغال را نيز رفع نماييم و جدا از نگاه جنسيتي در حوزه‌های مختلف فرهنگي، اجتماعي، هنري، سياسي و اقتصادي شايستگان به كار گرفته شوند.
خامسي هامانه با اشاره به‌روز 25 نوامبر به‌عنوان روز جهاني "محو خشونت عليه زنان" تصريح كرد: مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرده است كه در اين روز بايد برنامه‌هایی براي رشد و آگاهي زنان و دختران در رابطه با خشونت عليه زنان برگزار شود زيرا يكي از عمده‌ترین مشكلاتي كه سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد بحث خشونت عليه زنان و دختران است.
وي يادآور شد: خشونت عليه زنان تنها محدود به آسیب‌های جسمي و جنسيتي نیست و خشونت‌های نگاهي و رفتاري، خریدوفروش زنان و دختران، خشونت عليه زنان كارمند و حتي ممانعت از تحصيل زنان و دختران نيز مصاديقي بارز از خشونت عليه زنان است.
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري گفت: كنوانسيون حقوق كودكان و نوجوانان فعالیت‌های خود را به دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری‌های سراسر كشور واگذار نموده است و کارگروه‌های خانواده به‌منظور آموزش و ترويج حقوق كودكان در استان تشكيل خواهد شد.
خامسي هامانه در پايان سخنان خود اظهار اميدواري كرد: با توانمندسازي دختران و توان‌افزایی زنان يزدي گام‌های مؤثري در كاهش آسیب‌های اجتماعي و پيشرفت و توسعه استان برداشته شود.
در ابتداي اين جلسه معاون پشتيباني و توسعه مديريت اداره كل آموزش‌وپرورش استان گفت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشيم بايد به نقش اجتماعي زنان و مشاركت آن‌ها در حوزه‌های مختلف توجه نماييم.
«علي دهقان» ادامه داد: بايد براي ارتقاي نقش مادرانه زنان در جامعه تدبيري بیندیشیم زيرا اجتماع بدون داشتن مادراني سالم نمی‌تواند سالم، پويا و بانشاط باشد.
همچنين صادقي پور معاون پيشگيري بهزيستي استان ضمن قدرداني از پويش رسانه‌ای خانواده كه به همت دفتر امور بانوان و خانواده و اداره كل روابط عمومي استانداري در هفته خانواده برگزار شد گفت: برگزاري چنين برنامه‌های كاربردي می‌تواند موجب شود تا نگاه و سیاست‌گذاری‌های ما به حوزه زنان و بانوان تغيير اساسي نمايد.
 
 
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات