استاندار یزد:

باور اقتصاد مقاومتی باید در ذهن و جان ما شکل گیرد

استاندار یزد "عزم جدي مسئولين قواي سه گانه"،" ورود به ميدان عمل و تبديل كردن سياستها به برنامه ها"،" هماهنگي ميان بخشهاي مختلف و جزيره اي عمل نكردن"،" نظارت در همه سطوح"،" رفع موانع قانوني" ،" گفتمان سازی" و " پایش اطلاعات و اطلاع رسانی شفاف "را از جمله الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی ذکر کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" در مراسم آغاز کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی که پنجشنبه 13 آذرماه در سالن برق شهید عباسپور و با حضور اساتید میهمان از کمیته ها و کمیسیونهای تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از برنامه ریزی مناسب در جهت تبیین اقتصاد مقاومتی در سطح ملي گفت: در این زمینه فضای خوبی ایجاد شده و برپایی چنین کارگاه هایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این خصوص کمک شایانی می کند.
استاندار یزد آنگاه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: مقام معظم رهبري در جلسه اي كه با كارگزاران نظام داشتند در اين ارتباط فرمودند:" اقتصاد مقاومتي الگويي است براساس نظر صاحبنظران و طرحی است که از سوی كساني كه در اقتصاد تجربه دارند تهيه شده و مورد وفاق همه قرار گرفته است" و بنابراین اين يك نقطه قوت براي الگويي است كه مورد وفاق همه است و همه برای اجرایی شدن آن متعهد هستیم.
وی آنگاه با بیان این موضوع که "امر ديگری که مورد تأكيد حضرت آقا بود، اینکه ما چاره ای نداريم جز اينكه اقتصاد خود را نسبت به تكانها و آسيبهاي اقتصادي مصون بداريم" خاطر نشان کرد:
ما بايد از همه ظرفيتهاي مادي و معنوي در این راه بهره ببريم چرا کهنقطه نقطه ايران چه در ارتباط با منابع انساني، چه در ارتباط با منابع طبيعي، چه در ارتباط با گردشگري و چه در ارتباط با فضاهايي كه مي تواند از نظر جغرافيايي و سوق الجيشي نقش مهمي را در اقتصاد ايفا كند از پتانسیل بالایی برخوردار است و استان يزد نيز از این ظرفیتها سود می برد.
میرمحمدی آنگاه به بیان برخی از این پتانسیلها و نقاط مثبت استان پرداخت و گفت: استان يزد از نظر منابع انساني شرايط بسيار مناسبي دارد به طوریکه دانش آموزان اين استان 21 سال است كه هم در رشته علوم رياضي ، هم علوم تجربي و علوم انساني در كشور مقام اول كنكور را بدست مي آورند. بنابراين اين گوياي يك ظرفيت بالايي از نظر استعداد، خلاقيت و توانمنديهاي ذهني و فكري در این استان است.
وی افزود: از نظر مراكز علمي و دانشگاهي، 45 مركز آموزش عالي در این استان وجود دارد كه نزديك به 90هزار دانشجو در اين مراكز تحصيل مي كنند و همچنین از 188 هزار نفر دانش آموز در استان مشغول به تحصیل است که اين مشتي نمونه خروار در زمينه منابع انساني ماست.
عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: جمعيت استان 1ميليون و 57هزار و 60 نفر است که گرچه از نظر کمیت رقم بالایی نیست ولي جمعيتي فعال و شاداب و سرزنده است. شهرنشيني در استان يزد تقريبا نزديك به 85 درصد است و 15 درصد مردم استان روستا نشين هستند و همچنین صنايع متعددي در استان وجود دارد.
استاندار یزد آنگاه به منابع معدني استان اشاره کرد و گفت: ظرفيت معدني 2/2 ميلياردتن بعنوان ذخيره اي است كه قطعي شده و 5 ميلياردتن منابع معدني شناسايي شده استان است و بنابراين از نظر منابع معدني نيز استان از ظرفيت بالايي برخوردار است و دومين استان معدني كشور تلقي مي شود و همچنین صنايع مختلف فولاد، نساجي ، كاشي و سراميك و سنگهاي زينتي و كارگاههاي مختلف سنگبري سنگهاي زينتي و كارخانجات متعدد از هاي تك تا صنايع سنگين نیز در استان وجود دارد.
میرمحمدی تعداد واحدهای صنعتی استان را 3465 واحد صنعتي داراي پروانه بهره برداري با سرمايه گذاري بيش از 7300 ميلياردتومان ذکر کرد و با بیان این موضوع که"استان یزد 45 درصد كاشي و سراميك كشور را تأمين مي کند " افزود: 27 درصد توليدات نساجي در كشور و 15 درصد فولاد كشور سهم استان است و304 معدن فعال به همراه 130هزار هكتار اراضي باغي و زراعي که 60 درصد زيركشت باغي و 40 درصد زراعي هستند و از نظر توليدات گلخانه اي 350هزار تن در سال تولیدات استان است که سطح كشت گلخانه بالغ بر 110هزار هكتار را در بر می گیرد.

وی افزود: از نظر حمل ونقل استان موقعيت استراتژيك مناسبي دارد و در چهارراه مواصلاتي كشور قرار گرفته و 645 كيلومتر بزرگراه و 2028 كيلومتر راه ریلی دارد که میزان 20 ميليون تن در سال از طریق راه اهن است و 12 ميليون تن از مسیر جاده ها ی استان حمل بار می شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به جاذبه های گردشگری استان یزد گفت: استان یزد داراي 2227 هكتار بافت تاريخي است و یزد بعنوان شهر خشتي دنيا لقب گرفته و این عنوان علاوه بر عناوين دارالعبادگي و دارالعلمي استان که به ثبت جهاني نیز رسيده است و از همین منظراز نظر گردشگري موقعيتهاي بسيار خوبي هم در زمینه معماري و هم از نظر آثار تاريخي و منابع طبيعي در اختیار استان است.
میرمحمدی آنگاه با اشاره به موقعیت جغرافیایی و جاذبه های طبیعی استان برای گردشگران، به شنزارها و کویرهای زیبا و نقاط ییلاقی استان در فاصله کمی از هم اشاره نمود و این جاذبه ها در کنار شخصیتها و مفاخر استان و ظرفیتهای معنوی را از جمله نکاتی دانست که در جذب گردشگر به این استان موثر است.
استاندار یزد در ادامه سخنان خود به مبحث اقتصاد و زیرساختهای مورد نیاز آن پرداخت و تاکید کرد: یکی از آفتهاي مهمی كه اقتصاد ما داشته ،بحث وابستگي به نفت است و اين امر متأسفانه بدلايل مختلف ادامه پيدا كرده گرچه از همان ابتداي انقلاب جهت مقابله با این وابستگی تلاش شد و همه دست اندركاران نظام، خط و مشي اشان رهایی از این وابستگی بود ولی شرایط به وجود امده در زمان دفاع مقدس و دوران پس از آن تا کنون، هرگز چنین موقعیتی را به طور کامل فراهم نساخته است .
وی تصریح کرد: اقتصاد دولتي نیز یکی دیگر از آفتهای اقتصادی است چرا که واقعيت اين است که بخش خصوصي حتماً بايد درآمد كسب كند تا بتواند واحد را اداره کند و به نیروهایش حقوق بپردازد اما در اماکن دولتی پرداخت حقوق به هر وجه تضمین شده است و همین متزلزل بودن میزان كسب درآمد براي بخش خصوصي آنرا فعال و خلاق مي كند و انها را وا می دارد تا راهكارهای اقتصادی مناسب را برای کسب درآمد بیشتر پيدا کنند و ازهر روزنه اي براي پيشبرد كار و حل مشكل استفاده کنند.
میرمحمدی ادامه داد: متاسفانه اين فضا را در اقتصاد دولتي نمي توانيم انتظار داشته باشيم مگر اينكه سيستم را تغيير دهيم و دريافت حقوق بیشتر را به كارآيي و بهره وري سیستم گره بزنیم.
استاندار یزد با بیان این نکته که " اقتصاد مقاومتي باید مكانيزمي را عرضه كند كه عامل جنب و جوش جسمي و فكري باشد" خاطر نشان کرد: دانايي محوري نياز به فكر و انديشه دارد و اگرچنين مكانيزمي را بتوان در سیستم دولتی حاكم كرد كه درصدی از حقوق و مزايايي كه پرسنل می گیرند به ضرايب بهره وري و كارآمدي و به توليد و خروج از بن بست و انواع و اقسام راهکارهای حل تنگناهای سیستم مرتبط باشد ، آنگاه می توان امیدوار بود که اقتصاد دولتی نیز به رقابت به بخش خصوصی برخیزد و این امر تنها مثالی بود در جهت مقایسه این دو بخش با یکدیگر.
میرمحمدی در ادامه "عزم جدي مسئولين قواي سه گانه"،" ورود به ميدان عمل و تبديل كردن سياستها به برنامه ها"،" هماهنگي ميان بخشهاي مختلف و جزيره اي عمل نكردن"،" نظارت در همه سطوح"و" رفع موانع قانوني" را از جمله الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: در سفر اخیر جناب آقای لاریجانی به استان، در خصوص برخی موانع قانونی جهت احداث طرحهای تولیدی بخش خصوصی در زمینه تملک اراضی صحبت کردم تا مشکلات این بخش حل و فصل گردد چرا که مشاهده می کنیم که گاه50 ميليارد تومان سرمايه گذاري بخش خصوصی به دلیل ضعق قانونی معطل مانده و در اصطلاح دچار خواب سرمایه شده است که بدترین آفت برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است.
وی همچنین گفتمان سازي را از دیگر الزمات تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: باید این باور در همه ايجاد شود چرا که اعتقاد و باور عميق ميتواند ما را در پياده كردن اين الگو موفق نماید و باگفتمان سازي اين باور را در تك تك مسئولين و دست اندركاران چه در بخش خصوصي و چه دولتي ايجاد نماییم.
استاندار یزد ، پايش اطلاعات و اطلاع رساني شفاف به گونه ای که موجب مشخص شدن وظایف، تکالیف، برنامه ها و اهداف و چشم انداز همه بخشها باشد را از دیگر الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.
وی خاطر نشان کرد: باید بتوانیم اين زوايا را در كارگاههاي آموزشي اینچنینی تبيين و روشن نماییم و باورها را تقويت كنيم و شک و تردید را از خود دور کرده تا اين الگوی اقتصادی در کشور پياده شود و اقتصادمان مقاوم گردد و در قبال تنش هاي اقتصادي از ثبات لازم برخوردار شده و کمتر تحت تأثير محرکهای بيروني قرار گیرد چرا که اقتصاد، جهاني است و ما هم جزيي از جهان هستيم و همه مسائل ما تحت تأثير اتفاقات اقتصادی در دنیاست منتهی اگر قوی باشیم قطعاً کمتر تحت تاثیر قرار خواهیم گرفت.
میرمحمدی در پایان ضمن تشکر از حضور میهمانان اعزامی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان، ابراز امیدواری کرد: امیدوارم شاهد پياده شدن الگوي اقتصاد مقاومتي در كشور باشيم و سياستهاي 24 گانه این مدل اقتصادی که توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده و در دولت مورد بحث قرار گرفته است به درستی اجرا شود و وظايف هر كدام از دستگاهها در ارتباط با اين سياستها روشن گردد و دستگاه ها و سازمانهای مختلف، این برنامه را عملیاتی نموده و به مرحله اجرا در آورند و همانطور که در استان یزد پس از ابلاغ این سیاستها، جلسات مختلفی در قالب شورای اداری و هم اندیشی با صاحبنظران و اساتید دانشگاه و اهل فن برگذار شد، در کشور نیز این جلسات با جدیت دنبال شود و اين كارگاهها نیز در جهت اصلاح و تكميل راهکارهای موجود، راهنمایی لازم را ارائه نمایند.

 

GothegTTmogvmt 1.jpg GothegTTmogvmt 2.jpg GothegTTmogvmt 3.jpg

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات