استاندار یزد:

باید ریشه های بهره مندی از طب سنتی در فرهنگ ما احیاء شود

استاندار یزد با تاکید بر لزوم حرکت به سمت دستیابی به صنایع بسته بندی داروهای گیاهی در استان تصریح کرد: امروزه صنايع بسته بندي به صورتي است كه انواع و اقسام دمنوش ها به شيوه هاي بهداشتي تهيه مي شود و به صورت مطلوب در دسترس مردم است و بسیار به جاست كه اين صنعت نیز در استان ایجاد شود و گیاهان دارویی استان با شيوه هاي جديد ، بهداشتي و تميز بسته بندی و ارائه گردند .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" صبح چهارشنبه 21 آبانماه در دیدار با " خدادوست" معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در دفتر استاندار یزد برگزار شد، با بیان این موضوع که در استان یزد توانمندیها و ظرفیتهای بالایی در راستای پرداختن به طب سنتی و این عرصه وسیع وجود دارد ، طب سنتي را اساس كار طب جديد دانست و گفت: از ابتدا مردم برای درمان بیماریها با طب سنتی و حکمای دانای این علم سر و کار داشتند و سپس با تکیه بر علوم جدید، علم پزشکی جدید نیز پیدا شد.
استاندار یزد آنگاه به شیوه های درمانی طب سنتی و گیاهی در دوران گذشته توسط مردم اشاره کرد و افزود: کنار نهادن ناگهانی طب سنتی و گیاهی، اشتباهی بود که رخ داد و برای همین اکنون به این نقطه رسیده ایم که به آن به عنوان یک ارزش از دست رفته نگاه میکنیم و می پردازیم.
وی خاطر نشان کرد: در خانواده ها هم خوشبختانه هنوز فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی رایج است و این شیوه های درمانی اگر به درستی آموزش داده شود، هم رافع بسیاری از بیماریهاست و هم هزینه درمان بیماران را کاهش می دهد.
عالی ترین مقام اجرایی استان با انتقاد از نگاه برخی به مقوله پزشکی که پزشک خوب را کسی میدانندکه داروی بیشتری تجویز کند، گفت: این فرهنگ باید تغییر کند چرا که بسیاری از داروها اگر به طور مناسب تجویز نشود عوارض جبران ناپذیری برای بیمار دارند و ضمن اینکه از نظر مالی هم خریدشان موجب فشار مالی بر بیمار است.
میرمحمدی فرهنگ مردمان یزد را از قدیم الایام آمیخته با مصرف گیاهان دارویی و آشنا به طب سنتی دانست و آنگاه با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی صحیح در این خصوص به مردم تصریح کرد: بسیاری از مطالب در این خصوص از طريق رسانه ها منعكس مي شود که برخی شاید زیانبار هم باشد.
استاندار یزد در ادامه خاطر نشان نمود: معتقدم که هنوز ریشه های استفاده از طب سنتی در فرهنگ مردم ما نخشکیده و هنوز نسل فعلي ما اين دیدگاه مثبت را نسبت به این مقوله دارند و این فرهنگ از گذشته در ذهنشان باقی مانده و اگر احياء شود خدمت بزرگي به نظام پزشكي و درماني كشور خواهد بود.
وی بر نحوه اطلاع رسانی صحیح به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی سودجویان در این زمینه تاکید کرد و افزود: خوشبختانه ، پيشرفت علم پزشکی روز به روز سرعت عمل بيشتري پيدا می کند و به تبع آن موفقیتها در این زمینه نیز بیشتر می شود و همین است که می بینیم امروز به عنوان مثال عمل قلب باز به سادگی صورت می گیرد و بیمار نیز کمترین نگرانی ممکن را در این خصوص دارد چرا که سهولت در درمان بیماریها، به دلیل پیشرفتهای علمی به یک باور همگانی و فرهنگ بدل شده و باید در این زمینه بیش از پیش اطلاع رسانی صورت گیرد.
استاندار یزد ضمن ابراز خرسندی از تاسیس دانشکده طب سنتی در استان ابراز امیدواری کرد که توفیقات این مرکز علمی، بر دیگر استانهای کشور نیز اثر گذار باشد.
میرمحمدی در پایان با تاکید بر لزوم حرکت به سمت دستیابی به صنایع بسته بندی بهداشتی داروهای گیاهی در استان تصریح کرد: امروزه صنايع بسته بندي به صورتي است كه انواع و اقسام دمنوش ها به شيوه هاي بهداشتي تهيه مي شود و به صورت مطلوب در دسترس مردم است و بسیار به جاست كه اين صنعت نیز در استان ایجاد شود و گیاهان دارویی استان با شيوه هاي جديد ، بهداشتي و تميز بسته بندی و ارائه گردند .


معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی:

استان یزد جزو استانهای برتر کشور در زمینه اجرای طرح تحول نظام سلامت است


در ابتدای این دیدار که با حضور " میرجلیلی " رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) همراه بود، " خدادوست" معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی خبر از ارائه برخی آموزشهای لازم در زمینه طب سنتی و گیاهی به پزشکان عمومی به منظور بهره گیری هر چه بیشتر از طرفیتهای موجود در این حوزه و رفع مشکلات مردم داد تا از این مسیر به حوزه سلامت مردم کمک بیشتری شود.
معاون طب سنتی وزیر بهداشت خاطر نشان ساخت: متاسفانه برخی افراد سودجو به عنوان طب اسلامي و تحت عنوان انرژي درماني از اعتماد مردم سوء استفاده می کنند که این مسائل بخشی از دغدغه ماست که باید به این مباحث سر و سامان داد و راهکار قانونی مناسب برای برخورد با این معضل اندیشیده شود.
" خدادوست" در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور و استان یزد از سوی دولت تدبیر و امید، استان یزد را جزو استانها برتر کشور در زمینه اجرای این طرح دانست و حمایت استاندار به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان را در این خصوص راهگشا ذکر کرد و افزود: اين حمایتها قبال ستايش است و موجب شده تا در نظام سلامت، آن تحول مطلوبی که مد نظر مقام معظم رهبری نیز هست، ایجاد شود و كام مردم شيرين گردد .
وی در پایان با تایید نظر استاندار یزد، قدم اول در راستای ساماندهی مباحث مربوط به طب سنتی در کشور را، در كنار اجرای همه ي قوانين و ضوابط ، اطلاع رساني و آگاهي دادن به مردم به عنوان استفاده كنندگان از خدمات طب سنتي دانست و این امر را تقویت کننده این بخش از نظام سلامت کشور ذکر کرد.
گفتنی است تنها دانشکده طب سنتی استان، در شهرستان اردکان واقع است که هم اکنون نیز با پذیرش دانشجو مشغول به فعالیت می باشد.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات