استاندار یزد در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه فجر:

بهره برداری از ۵۵۵ پروژه با اعتبار 1500 میلیارد تومان در استان یزد

استاندار یزد با بیان اینکه همزمان با ایام الله دهه فجر در 10 شهرستان استان، ۵۵۵ پروژه با اعتبار 1500 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد افزود: این پروژه ها در بخش های زیربنایی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و عمران شهری و روستایی افتتاح و به بهره برداری می رسد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمدعلی طالبی" در نشست خبری  با اصحاب رسانه استان یزد که به مناسبت آغاز ایم الله دهه فجر و در محل سالن کوثر استانداری برگزار شد، ضمن تبریک این ایام با اشاره به اینکه همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی صد‌ها پروژه عمرانی در استان به بهره برداری می‌رسد، بیان کرد: همزمان با دهه فجر امسال، ۵۵۵ پروژه با اعتبار 1500 میلیارد تومان در بخش های زیربنایی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و عمران شهری و روستایی افتتاح و به بهره برداری می رسد.
استاندار با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده در این پروژه ها گفت: پروژه های اشتغال زایی که در دهه فجر افتتاح خواهد شد، 1280 شغل جدید ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: عملیات اجرایی ۴۳ پروژه نیز در این ایام با اعتبار ۷۶۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۱۹۰ میلیون یورو اعتبار ارزی آغاز خواهد شد.
طالبی با اشاره به سفر رئیس جمهور به عنوان مهمترین رویداد سال گذشته استان گفت: همزمان با سفر رئیس جمهور به استان یزد ۴۱ پروژه با اعتبار ۹۴۴ میلیارد تومان برای یزد در نظر گرفته شد که از این میزان 258 میلیارد آن در سال ۹۸ و ۶۸۶ میلیارد آن در سال ۹۹ تخصیص اعتبار خواهد شد.
وی ادامه داد: دو پروژه با ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل صندوق توسعه ملی و یک پروژه با 45 میلیارد تومان نیز توسط ایمیدرو برای استان در نظر گرفته شد که مجموع اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان یزد را به 1079میلیارد تومان می‌رساند.
استاندار با اشاره به سفر رئیس قوه قضائیه به استان یزد عنوان کرد: در این سفر مبلغ 80 میلیارد تومان برای پروژه های مختلف دستگاه های قوه قضاییه استان مصوب شد که مقرر گردید 22 میلیارد از محل منابع استانی و مابقی از اعتبارات در اختیار قوه قضاییه هزینه شود.
وی با اشاره به اقدامات و دستاوردهای استان درحوزه آب اظهار داشت: مهمترین دستاورد شروع مطالعات انتقال آب دریای عمان با تخصیص 250 میلیون متر مکعب است که این مطالعات در آستانه اتمام است و بعد از انتخاب سرمایه گذار مقدمات اجرایی شدن این عملیات  انجام خواهد شد. محل استقرار آب شیرین کن ها در استان هرمزگان انتخاب شده و اقدامات مربوط به تملک این مکان ها در حال انجام است.
استاندار یزد ادامه داد: در زمینه سهمیه آب شرب تخصیصی از خط اول آب انتقالی به استان، برای اولین بار این سهمیه از 70 میلیون متر مکعب فراتر رفته است و در زمینه تامین آب شرب در استان شرایط بهتری به نسبت گذشته داریم.
طالبی افزود: محل خط دوم انتقال آب شرب نهایی شده که از محل "خرسان" استان کهگلویه و بویر احمد عملیات اجرایی انجام می شود.
استاندار با اشاره به خط انتقال آب از خلیج فارس به یزد عنوان کرد: آب از خلیج فارس با مشارکت شرکت های چادرملو، گل گهر سیرجان و  مس سرچشمه در حال انجام است که از سال آینده، سالانه 20 میلیون متر مکعب آب وارد یزد می شود و بخشی از نیاز آب صنعت از این محل تامین خواهد شد.
طالبی با اشاره به ورود جدی استان به حوزه فناوری و نوآوری تصریح کرد: یزد به سمتی می رود که پایلوت اقتصاد دانش بنیان کشور شود و با توجه به اولویت های استان در زمینه اقتصاد دانش بنیان، کار ایجاد کارخانه نوآوری همزمان با سفر رئیس جمهور به استان شروع شد و در نیمه اول سال آینده این مرکز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی افزود: علاوه بر کارخانه نوآوری چند مرکز نوآوری در حوزه های مختلف از جمله نساجی و صنعت فولاد و دیگر مواردی که مورد نیاز استان است در حال ایجاد است.
استاندار در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست نیز خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه آمایش استان و اسناد بالادستی، پهنه بندی اسقرار صنایع مختلف در استان مشخص خواهد شد و از این پس صنایع تنها در این پهنه ها مستقر خواهند شد تا کمترین آسیب متوجه محیط زیست شود.
وی افزود:  در همین راستا محدودیت هایی برای صنایع پرآبخواه و آلاینده اعمال شده است.
طالبی با اشاره به سند آمایش استان گفت: سند آمایش نیز در ماه جاری در شورای عالی آمایش کشور بررسی می‌شود و با تصویب آن، کار اجرای طرح آمایش در استان از سال آینده آغاز خواهد شد.

استاندار یزد با بیان اینکه سال آینده سال رونق پروژه های بزرگ در یزد است، تصریح کرد: در سال آینده چند پروژه بزرگ ملی در استان افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به این پروژه ها عنوان کرد: افتتاح خط آهن یزد-اقلید که راه آهن یزد را به شیراز متصل خواهد کرد، پروژه گندله سازی بافق و دیگر پروژه ها که در زمان افتتاح جزئیات بیشتر آن منتشر خواهد شد از جمله این پروژه های بزرگ هستند.
استاندار با بیان اینکه علاوه بر پروژه های افتتاحی دهه فجر، پروژه های مهمی در مناسبت های دیگر سال جاری به افتتاح می رسد، افزود:  از جمله آنها می توان به کتابخانه مرکزی اشاره کرد که با حضور مسئولان کشوری در 15 اسفند ماه افتتاح خواهد شد.
بالاترین مقام اجرایی استان یزد با ابراز امیدواری نسیت به اندیشیده شدن تدبیری برای گرم شدن رقابت در تمامی حوزه های انتخاباتی کشور، تصریح کرد: باید با رقابتی کردن فضا، زمینه افزایش مشارکت در انتخابات فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه آمار بیکاری در استان تاکید کرد: برنامه استان در حوزه اشتغال؛ ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و بانوان است چرا که عمده بیکاران استان را این دو قشر شامل می شوند.
استاندار با اشاره به لزوم حمایت از صادرکنندگان داخلی عنوان کرد: مخالف سرمایه گذاری خارجی در حوزه هایی که کشور تولید مازاد دارد، هستیم.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات