بیانیّۀ پایانی نشست ملّی خیّرین و توسعۀ اجتماعی

بیانیّۀ پایانی نشست ملّی خیّرین و توسعۀ اجتماعی که در روزهای 24 و 25 آذر ماه به میزبانی استان یزد برگزار شد، از سوی «محمدرضا کارگری» دبیر مجمع خیّرین کشور قرائت شد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، متن کامل بیانیّۀ این نشست به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدای را سپاس می گوئیم که ما را به زیور مسلمانی آراست و ریسمان بندگی خویش را از آسمانها فرو فرستاد تا انسانیت را راهی فراسوی تیرگی ها باشد.
به پیشگاه ملجاء و مولایمان حضرت ولی عصر(عج) درود می فرستیم که بی گمان او حجت مسلمانی ماست و ما دردمندان  امید به نیم نگاه عنایت از نرگس نازنین آن دردانه زهرائی داریم.
در این آخرین روزهای آذر ماه سالی که با تدبیر و هدایت مقام معظم رهبری عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به خود گرفته است، شهر کهن یزد میزبان خیّرین ارجمندی بود که چون همیشه پای در مسیر خیر و احسان دارند.
آنان که دست به نیکوکاری می زنند و عمر خویش را در این مسیر نورانی مصروف می دارند گوهری والاتر از آن به دست می آورند که هر دو سرای خویش را  به زیبایی می آرایند.
هم اندیشی و هم افزایی میان خیّرین بزرگوار و مسئولان محترم و ایجاد زبانی مشترک و گفتمانی فراگیر، امیدها را برای گشودن فضایی نو در حل کردن مسائل و مشکلات اجتماعی فراهم می آورد.
در آستانه میلاد مسعود پیامبر رحمت و روشنایی حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) استقبال تحسین برانگیز خیرین محترم در این نشست 2 روزه و ارائه راهکارهای خردمندانه این عزیزان که نشان گر دغدغه های بلند انسانی این خیراندیشان است را به فال نیک می گیریم.
برگزاری چهار کارگروه با موضوع حادترین مسائل و معضلات اجتماعی مبتلابه جامعه امروز ما یعنی اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و نقاط بحرانی مبدأ و راهکاراندیشی در این خصوص نشان از دوری گزیدن از کلی نگری و کلیشه ای نگری در مباحث و گفتگوهای این نشست ها بود.
باتوجه به مجموعه مباحث و مذاکرات خیرین محترم و مسئولان گرامی در جلسات اصلی و کارگروههای چهارگانه مذکور، این بیانیه در 10 بند توسط خیرین و موسسات خیریه کشور و مسئولان اجرایی کشور در این نشست صادر و قرائت می شود.
1-     خیرین و فعالین عرصه خیر عزم و جدیّت خود را برای حمایت از تحقق برنامه های توسعه اجتماعی کشور به ویژه در حوزه آسیب های اجتماعی بر مبنای اولویت های اساسی اعلام می‌نمایند و با استعانت از خداوند متعال آماده نقش آفرینی در عرصه دیگری از سازندگی برای ایران عزیز و مردم شریف این دیار به خصوص محرومان و آسیب دیدگان می باشند.
2-    از آنجا که تحقق هر هدفی مستلزم برداشته شدن موانع و بسترسازی برای فعالیت مؤثر و نتیجه بخش می‌باشد، حمایت قوای سه گانه و بخصوص حمایت جدی دولت و استانداران و دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی از اقدامات و فعالیت های خیرین ضروری و مورد انتظار است و تا مادامیکه حلقه حمایتی دولت و مسئولان دولتی در حلقه اقدامات خیرین گره نخورد هیچگاه شاهد تحقق مدیریت ملّی در عرصه آسیب های اجتماعی نخواهیم بود.
3-    از آنجا که « اقتصاد امر خیر» در تنگناهای بزرگی مانند قوانین و مقررات دست و پا گیر مالی و مالیاتی همواره مسیر خود را به کندی طی می نماید، از مسئولان قوای مقننه و مجریه می خواهیم نسبت به اصلاح و تسهیل  فرآیندهای حقوقی مالی و مالیاتی به نفع فعالیتهای عام‌المنفعه و خیرخواهانه اجتماعی اقدام نمایند.
4-    مشارکت خیرین در سطوح تصمیم گیری و برنامه ریزی برای مدیریت آسیب های اجتماعی مورد انتظار جامعه خیرین کشور است و قطعآ مشارکت در تصمیم گیریها موجب ایجاد انگیزه برای خیرین در کنار فعالیتهای امر خیر خواهد بود.
5-    از مسئولان و دست اندرکاران مدیریت حوزۀ آسیب های اجتماعی به ویژه وزارت کشور می خواهیم تا داده ها و اطلاعات لازم درخصوص آسیب های اجتماعی به تفکیک مناطق مختلف کشور که نیازمند حمایت و مشارکت خیرین می باشد را در اختیار خیرین قرار دهند.
6-    خیرین آمادگی دارند تا به ویژه در نقاط حاد و بحرانی مبدأ که موجبات مهاجرت و ایجاد حاشیه نشینی را فراهم می سازد، به خصوص در دو بخش اشتغال  و مهاجرت معکوس در قالب مدل عملیاتی بین دولت و خیرین، همکاری لازم را داشته باشند.
7-    از آن جا که اعتیاد به عنوان یک آفت و بلای خانمان سوز که سلامت جامعه را بطور جدی تهدید می کند و درد مشترک همه دلسوزان کشور اعم از دولتی و غیردولتی به شمار می رود، لذا این آمادگی در خیرین کشور وجود دارد تا با تشکیل کارگروه مشترک با کارگزاران دولت و خیرین برای کمک به اشتغال و حمایت و توانمندسازی معتادان بهبودیافته و همچنین پیشگیری از اعتیاد، اقدامات لازم به عمل آید.
8-     در حوزه طلاق این آمادگی در جامعه خیّرین وجود دارد تا با ایجاد مراکز مشاوره در سراسر کشور برای حمایت از تحکیم بنیان خانواده و کاهش آمار طلاق همکاری لازم را با دولت داشته باشند.
9-    در پایان تأکید می نماید که تحقق کامل اهداف اولین نشست خیرین کشور در زمینه توسعه اجتماعی و کنترل آسیب های اجتماعی و تحقق هر کدام از بندهای فوق مستلزم تشکیل دبیرخانه دائمی و مشترک خیرین کشور است و از وزارت کشور درخواست می شود در اسرع وقت مقدمات لازم را برای ایجاد و فعالیت این دبیرخانه فراهم سازد.
10-    با توجه به آمادگی و عزم جدی خیرین کشور برای مشارکت در توسعه اجتماعی و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی که یکی از دستاوردهای بزرگ این نشست محسوب می شود و با توجه به پیشنهادهای مطرح شده در این نشست در زمینه تشکیل مجمع خیرین در موضوعات مختلف اعم از مناطق حاد و بحرانی، حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و ...، دبیرخانه دائم مشترک وظیفه دارد برای یکپارچه سازی و انسجام بخشی به فعالیتهای خیرین کشور این پیشنهادها را با مشارکت خیرین بزرگوار بررسی و زمینه تحقق همه تصمیمات این نشست را فراهم نموده و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری دومین نشست سراسری خیرین کشور را به منظور بررسی میزان پیشرفت امور در  6 ماهه آینده فراهم کند.
در پایان از زحمات و اقدامات شایسته ای که برای برگزاری این نشست توسط وزارت کشور و استانداری محترم یزد صورت گرفته است، صمیمانه تشکر می نماییم.
حسنت  به اتفاق ملاحت جهان گرفت              آری به اتفاق جهان می توان گرفت
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات