استاندار یزد خبر داد:

تحقق بیش از 100 درصدی تعهد اشتغال در استان یزد / نرخ بیکاری استان پس از 7 سال تک رقمی شد

استاندار یزد از تحقق بیش از 100 درصدی تعهد اشتغال استان یزد در سال ۱۴۰۲ خبرداد و گفت: براساس آمار، نرخ بیکاری استان پس از ۷ سال تک رقمی شده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، اولین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان به ریاست استاندار یزد و به منظور هم اندیشی در خصوص عوامل موثر بر تحقق شعار سال و نیز بررسی عملکرد 12 ماهه روند اشتغالزایی دستگاه های اجرایی استان در سال 1402 برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست با اشاره به تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: خوشبختانه نرخ بیکاری استان پس از ۷ سال تک رقمی شد و پایین‌ترین نرخ بیکاری مردان با ۲.۹ درصد به استان یزد تعلق گرفت.

مهران فاطمی تصریح کرد: همچنین بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته نرخ بیکاری زنان در استان یزد به ۱۸.۴ درصد و نسبت فارغ التحصیلان از جامعه بیکار به ۵۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه در برنامه اشتغال استان بر اشتغال بانوان بومی و فارغ التحصیلان دانشگاهی تاکید شده است، گفت: حوزه های اشتغال استان در سال ۱۴۰۳ به سمت صنایع نساجی، برق و الکترونیک، آی تی و حوزه دانش بنیان هدایت خواهد شد.

استاندار یزد با اشاره به اینکه ۸۱ درصد شغل‌های تحقق یافته در سال گذشته مختص افراد بومی در استان بوده است، تصریح کرد: تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۷ هزار نفر است که بیش از ۴۵ درصد از آن مربوط به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» باید در سیاست های اشتغال استان برجسته شود، گفت: متناسب با شعار سال بر روی راهبردهای حوزه اشتغال استان و سهم هر حوزه تصمیمات جدی اخذ خواهد شد.  
 
وی با تاکید بر ضرورت پوست‌اندازی حوزه اندیشه ای اقتصادی و مدل های اجرایی استان، عنوان کرد: به دلیل عدم کارایی ساختار تعاونی های سنتی در شرایط جدید، اداره کل تعاون استان انجام اقدامات علمی، پژوهشی و عملیاتی و بروز رسانی آموزش های این حوزه را در دستور کار قرار دهد.
 
استاندار یزد با اشاره به لزوم شناسایی زمینه های آسیب پذیری مدل های مشارکت مردم برای پیشگیری از ایجاد مشکل برای مبدعان این مدل ها، گفت: پس از بررسی مدل مشارکت مردمی طراحی شده در نشست با شورای دستگاه‌های نظارتی به عنوان مدل موفق مردمی به کل کشور ارائه خواهد شد.  

وی در ادامه با بیان اینکه نظر فرمانداران باید در تصویب تسهیلات مرتبط با شهرستان و ارائه طرح ها و پیشنهادات اعمال شود، خاطرنشان کرد: فرمانده مسئله اشتغال در شهرستان ها شخص فرماندار است، لذا تعهد اشتغال در شهرستان ها به صورت تفاهم نامه با اداره کار و فرمانداری منعقد شود.
 
فاطمی با تقدیر از دستگاه هایی که تعهد اشتغال خود را در سال گذشته محقق کرده‌اند، گفت: علاوه بر لزوم جبران عقب ماندگی برخی دستگاه‌ها، عملکرد هر دستگاه در حوزه تعهد اشتغال، طی نامه ای به مدیرکل حوزه وزارتی اطلاع داده شود.  
 
وی تسهیلات تبصره 18 با سود ۴ درصد را حق الناس دانست و تصریح کرد: پرداخت این تسهیلات به افراد ذی‌حق و نظارت بر هزینه‌کرد آن در حوزه های مبتنی بر سند یزد نوین در دستور کار مدیران قرار گیرد.
 
استاندار یزد با تاکید بر ضرورت توجه دستگاه‌های استان به جذب تمامی اعتبارات و تسهیلات تبصره 18 و نیز جذب سهمیه ملی مازاد استان‌ها گفت: با توجه به دشواری تعیین سهم استان‌ها پیگیری‌های لازم جهت جذب اعتبارات این حوزه انجام شود.
   
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد در بخش دیگری از سخنانش اقتصاد دانش بنیان را نسخه نجات بخش استان در حوزه اشتغال برشمرد و بر لزوم توجه ویژه و تقویت حمایت های لازم از این بخش تاکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه و حمایت از فعالیت های نخبگان، گفت: جنس کار فناورانه و به شدت اقتصادی این قشر باعث ایجاد ارزش افزوده برای کشور خواهد شد، لذا تمرکز ویژه بر دانش بنیان ها به عنوان یکی از بهترین بسترهای تحقق شعار سال، در دستور کار قرار گیرد.  
 
فاطمی با بیان اینکه دانش بنیان ها باید در اولویت نخست دریافت تسهیلات و تامین مالی باشند، گفت: نسخه تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، در استان تقویت شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از بخش تعاون با رویکرد دانش بنیان و فناور است.
 
استاندار یزد در پایان با تاکید بر لزوم اصلاح فرهنگ کار و تلاش در استان عنوان کرد: کار در فرهنگ یزدی ها همواره اصالت و ارزش محسوب می‌شود، لذا در صورت عدم اصلاح فرهنگ کار مشکلات اشتغال استان مرتفع نخواهد شد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات