استاندار یزد در نهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان:

تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، ملاک ارزیابی استان ها / تاکید بر فراهم سازی زمينه حضور حداكثري مردم در انتخابات

نهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد صبح روز 3 بهمن‌ماه به ریاست استاندار یزد، دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و با حضور نمایندگان مهریز و یزد، معاونان هماهنگی امور عمرانی و اقتصادی استاندار و سایر اعضا برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست با گرامیداشت پیشاپیش ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: همکاری‌ها، همدلی‌ها و انسجام ملی به رهبری امام راحل اتفاق افتاد، رژیم سلطنتی شاهنشاهی به دست مردم انقلابی ایران سرنگون شد و نظام جمهوری اسلامی ایران برقرار گردید.


دیدار دست‌اندرکاران انتخابات با رهبر انقلاب


«سید محمد ميرمحمدي» در ادامه به دو ملاقات اخیر استانداران و فرمانداران با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در هر دو جلسه نكات مؤثر و بسیار خوبی در رابطه با انتخابات و موضوع پساتحريم مطرح شد.
وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب در این نشست به رعايت الزامات رقابت سالم و حضور حداكثري مردم در انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اشاره و بر لزوم رعايت مرّ قانون در تمام مراحل انتخابات پيش رو تأكيد كردند.
استاندار يزد تصريح كرد: شايسته است زمينه حضور حداكثري مردم در انتخابات و برگزاري انتخابات رقابتي، پرشور و باشكوه را در هفتم اسفندماه سال جاري فراهم كنيم.
رئيس شوراي برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار داشت: در بحث برجام و پساتحريم نيز مقام معظم رهبري اين موفقيت را حادثه‌ای بزرگ و مهم دانستند و ضمن تقدير از دولت تدبير و اميد و تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوري اسلامي ايران، بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتي تأكيد كردند.
ميرمحمدي گفت: تأكيد رهبر فرزانه انقلاب بر اين است كه رفع تحریم‌های ظالمانه را بايد يك فرصت تلقي كنيم، اقتصاد كشور را مبتني بر دانش، توليد و فناوري بنيان نماییم تا اقتصاد كشور از چنان استحكامي برخوردار شود كه تکانه‌های اقتصادي دنيا نتواند آن را متزلزل و منفعل كند.


دیدار استانداران و فرمانداران با رئیس‌جمهور


استاندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود به ديدار با رئیس‌جمهوری اسلامي ايران و معاون اول رئیس‌جمهوری اشاره كرد و افزود: حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحاني در همايش استانداران و فرمانداران، نكات دقيق، ارزشمند و مبتنی بر قانون اساسی و قوانین موضوعه در رابطه با انتخابات مطرح نمود و بر بی‌طرفی، عدم‌مداخله، اجراي مرّ قانون، امنيت كامل، برگزاري رقابتي سالم با حضور حداكثري و پرشور و نشاط مردم در انتخابات تأكيد كرد.
وي ادامه داد: در اين ديدارها مقر رشد وزيران كشور و اطلاعات به نمايندگي از دولت يازدهم با اعضاي محترم شوراي نگهبان جلساتي را برگزار كنند تا زمينه رقابتي سالم با مشاركت بالاي مردم در چارچوب قانون فراهم شود.


ارزیابی استان‌ها بر اساس میزان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است


رئيس شوراي برنامه‌ریزی و توسعه استان به ديدار با معاون اول رئیس‌جمهوری اشاره و تصريح كرد: در اين ديدار معاون اول رئیس‌جمهوری بر اجرايي شدن سیاست‌های ابلاغي اقتصاد مقاومتي تأكيد كرد و ملاك ارزيابي استان‌ها را بر اساس اجراي اين سیاست‌ها دانست.
ميرمحمدي اظهار داشت: بر اين اساس بايد تمام دستگاه‌ها در كشور و استان بسيج شوند و مديريت اقتصادي كشور با رويكرد اقتصاد مقاومتي به يك فرهنگ در بين مسئولان و مردم تبديل شود و اين فرهنگ توسعه يابد.
وي از مديران كل و مسئولان دستگاه‌های اجرايي استان خواست در زمينه اقتصاد مقاومتي توجه لازم را داشته باشند و ضمن محدودتر كردن حوزه مديريتي خود و چابك نمودن آن، ميدان را براي مشاركت بخش خصوصي بازنمایند.
استاندار يزد در پايان سخنان خود با اشاره به تصويب اجراي كمربند سبز محور اشكذر – ميبد و گزارش اين طرح توسط مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تأكيد كرد: استان يزد ازلحاظ فضاي سبز و توسعه اين فضا فقير است و براي شادابي، نشاط و آرامش بيشتر زندگي مردم بايد به هر نحو ممكن اين فضاهاي سبز در نقطه‌نقطه استان توسعه يابد.


اعلام لیست پروژه‌های قابل‌واگذاری به بخش غیردولتی در استان یزد


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در این نشست به ارائه گزارشی پیرامون میزان پیشرفت اجرای ماده 27 قانون الحاق 2 پرداخت و گفت: دولت به علت کمبود شدید اعتبارات، واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام خود به بخش غیردولتی را در دستور کار دارد و این موضوع در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.
«حمیدرضا نصیری زاده» افزود که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دولت بر اساس بودجه موجود به 16 سال زمان نیاز دارد و راهی جز بهره‌گیری از سرمایه‌های مردم برای تکمیل این پروژه‌ها وجود ندارد.
وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در مرحله اول، 65 پروژه از 10 دستگاه اجرایی را برای واگذاری به بخش غیردولتی و شناسایی سرمایه‌گذار بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود به نشانی http://yazd.mporg.ir قرار داده است.
رئیس سازمان مديريت بیان داشت: این پروژه‌ها مربوط به: اداره كل ميراث فرهنگي، صنایع‌دستی و گردشگري استان يزد، اداره كل ورزش و جوانان استان يزد، اداره كل منابع طبيعي استان يزد، اداره كل حفاظ محیط‌زیست استان يزد، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد، اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يزد، اداره كل آموزش‌وپرورش استان يزد و شركت برق منطقه‌اي يزد، شركت آب و فاضلاب روستايي استان يزد و شركت آب و فاضلاب استان يزد است و براي جذب سرمایه‌گذار در معرض عموم قرارگرفته است.
وی همچنین از سایر دستگاه‌های اجرایی خواست تا به‌طور فعالانه در این امور مشارکت کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود به میزان بدهی‌ها و مطالبات دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: ازآنجاکه دولت مصمم است تا بدهی به پیمانکاران و مشاوران پرداخت شود، لازم است دستگاه‌های اجرایی در خصوص احصاء و اعلام دقیق آن به‌منظور درج در ردیف‌های اعتباری قانون بودجه مشارکت کنند.
وی گفت: ارائه صحیح و به‌موقع بدهی‌ها و مطالبات موجب می‌شود تا بتوان به مرکز اعلام کرد که استان بر چه اساسی به اعتبارات موردنظر، نیازمند است.


پروژه‌های استان به بخش خصوصي واگذار شود


معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد هم در این نشست گفت: ضروري است پروژه‌های استان كه پيشرفت فيزيكي کمتر از 50 درصد دارند، براي تكميل و تسريع در بهره‌برداری به بخش خصوصي واگذار شود.
«سید محمدرضا سید حسینی» با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام در استان اظهار داشت: نبايد سرمایه‌های ملي به حال خود رها شوند و لازم است برخي از پروژه‌ها كه پيشرفت كمي داشته‌اند با تغيير كاربري به بخش خصوصي واگذار شوند.
وي افزود: شايسته است آن دسته از پروژه‌هایی كه تاكنون هيچ پيشرفت فيزيكي نداشته‌اند در كارگروه ساماندهي طرح‌های استان مطرح شوند و براي آن‌ها تصميم مناسبي گرفته شود.


تصویب طرح کمربند سبز در شورای برنامه‌ریزی


در ادامه جلسه، اعضا پس از ارائه گزارش کمربند سبز توسط مدیرکل منابع طبیعی، اجرای آن را مورد تصویب قراردادند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در این نشست، هدف از اجرای کمربند سبز در محور اشکذر میبد را استفاده بهینه از پساب فاضلاب شهر یزد، افزایش ضریب ایمنی محور مواصلاتی مزبور به‌ویژه در مواقع تندبادها، ایجاد چشم‌انداز سبز برای رهگذران و رفع خستگی رانندگان بیابانی و افزایش سرانه فضای سبز و درنهایت بهبود شرایط زیست‌محیطی عنوان کرد.
«سید ابوالفضل وکیلی» دراین‌باره افزود که این طرح در اطراف محور اشکذر میبد و به مساحت 200 هکتار انجام خواهد شد.
این مسئول، اعتبارات موردنیاز اجرای طرح در طول 5 سال را بالغ‌بر 6 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود که حفر و تجهیز چاه، منبع ذخیره آب، ایستگاه پمپاژ، برق‌رسانی و انتقال برق، انتقال آب به محدوده و سیستم قطره‌ای، نهال‌کاری و نگهداری و مراقبت، عمده مراحل اجرای این طرح است.


اعلام میزان مطالبات و بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی


معاون نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی و رئیس خزانه معین استان یزد در این نشست به ارائه گزارشی پیرامون وضعیت بدهی‌ها و مطالبات دستگاه‌های اجرایی استان پرداخت.
«سعید نور ایمانی» دراین‌ارتباط گفت که هیئت‌وزیران در خردادماه 1393 ایجاد اداره کل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت را در وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌منظور احصاء، ثبت و نگهداری متمرکز خلاصه حساب بدهی‌ها و تعهدات قانونی دولت به تصویب رساند.
وی گفت: دولت در این راستا مصمم است تا اطلاعات مربوط به بدهی‌ها و تعهدات خود را متمرکز کند و در جهت کنترل و تسویه انواع بدهی قدم بردارد.
نور ایمانی اضافه کرد: جلوگیری از تضییع و اتلاف منابع دولت، جلوگیری از کسری بودجه‌های پیش‌بینی‌نشده، ایفای تعهدات و جلوگیری از تضییع حقوق بخش عمومی و خصوصی و همچنین تحلیل ریسک اعتباری از دیگر اهداف دولت است.
رئیس خزانه معین استان در ادامه گفت که وزارت اقتصاد برای تحقق این امر، سامانه مدیریت بدهی‌های دولت (سمباد) را ایجاد کرده تا امور مرتبط نظیر: حسابداری، اوراق تسویه خزانه و ثبت و گزارش بدهی‌ها و مطالبات دولت را راهبری کند.
معاون نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارش عملکرد 9 ماهه از وضعیت بدهی‌ها و مطالبات دستگاه‌های اجرایی استان پرداخت و میزان بدهی‌های 24 دستگاه اجرایی استان (از مجموع 83 دستگاه را تاکنون) 2748 میلیارد ريال و میزان مطالبات دستگاه‌ها را 1352 میلیارد ريال اعلام کرد.
وی افزود: 885 میلیارد ريال از بدهی فوق مربوط به بدهی دولت به پیمانکاران و مشاوران است.
در پایان این نشست مقرر شد تا دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها ظرف مدت یک هفته نسبت به ارسال بدهی‌ها و مطالبات خود به خزانه معین اقدام لازم را به عمل‌آورند.
همچنین مقرر شد دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد‌ها خود را در خصوص برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه 95، در اسرع وقت برای ارائه توسط نمایندگان استان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارسال نمایند.
گفتني است در اين نشست كه با حضور نمايندگان مهریز و یزد و مديران استان همراه بود، در خصوص دستور کار جلسه بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات