استاندار یزد مطرح کرد:

تدوین اطلس زیست‌بوم، راهی برای شناخت ظرفیت‌های محیط‌زیست کشور

استاندار یزد تهيه و تدوین اطلس زیست‌بوم كشور را ضروری ارزیابی کرد و اظهار داشت: این اطلس می‌تواند ظرفیت‌های زیست‌محیطی کشور را برای همه روشن سازد و مسئولیت‌ها را در قبال اين زیست‌بوم معين، مشخص و شفاف‌تر کند.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز شنبه 14آذرماه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، استاندار یزد، معاونین استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و جمعی از مدیران عضو این شورا در سالن زنده‌یاد حمیدیا برگزار شد.
استاندار یزد در این جلسه گفت: خوشبختانه موضوع محیط‌زیست جاي خودش را پیداکرده و مقام معظم رهبري نیز سیاست‌های كلي محیط‌زیست كشور را ابلاغ فرمودند که در اين سیاست‌ها محورهايی بسيار اساسي و مهم مشخص‌شده است كه می‌تواند پشتوانه محكم و نقشه راه اصلي براي مسائل محیط‌زیست كشور باشد.
میرمحمدی با اشاره به اینکه مديريت هماهنگ و نظام‌مند منابع حياتي كشور بسيار راهگشاست تأکید کرد: ضروری است نگاه فرآيندي به قضايا داشته باشيم و اميدواريم اين مديريت هماهنگ و نظام‌مند بتواند اين فرآيند نگري را در امر محیط‌زیست ايجاد کند.
استاندار یزد جرم دانستن تخریب محیط‌زیست از جانب مقام معظم رهبری را پشتوانه بسيار خوبي در امر برخورد با متخلفان دانست و ابراز امیدواری کرد با عنايت و توجه بيشتر دستگاه قضا در برخورد با متخلفین این حوزه، شاهد کاهش جرائم باشیم.
میرمحمدی ادامه داد: تقويت ديپلماسي محیط‌زیست محدود به جغرافياي خاصی نمی‌شود چراکه مسائل در سطح بین‌المللی مطرح است، بنابراين ما نياز به يك ديپلماسي قوي زیست‌محیطی داریم كه خوشبختانه خانم دكتر ابتكار در اين زمينه بسيار قوي عمل کرده‌اند و در جلسات متعددي كه در خارج کشور حضورداشته‌اند، اين توانمندي، ریزه‌کاری و دقت نظر را نشان داده‌اند.


گسترش اقتصاد سبز، محور توسعه اقتصادی کشور


وی گسترش اقتصاد سبز را يكي از محورهاي مهم توسعه اقتصادي كشور قلمداد کرد و افزود: نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی بیشترین نیاز امروز کشور است و باید بتوانيم در فضاي عمومي آن را گسترش دهیم.
استاندار یزد پشتوانه مهم ديگر محیط‌زیست كشور را رويكرد و نگاه رياست محترم جمهوری دانست و تأکید کرد: جناب آقای دکتر روحانی از ابتدا توجه خاصی به مباحث محیط‌زیست و آمايش سرزمينی داشته‌اند که همواره راه گشای امور بوده است.
وی محیط‌زیست را فضايی کلی عنوان کرد و افزود: انواع و اقسام موجودات گياهي و حيواني و انساني در اين فضا در تعامل با همديگر و ارتباط با يكديگر ادامه حيات می‌دهند و نمی‌شود به هیچ‌یک از ابعاد وجودي آن‌ها بی‌توجه بود، چراکه هرکدام در اين زنجيره حيات نقش ايفا می‌کنند و ذی‌نفع هستند.


ایجاد کمربند سبز 700 هکتاری در یزد


استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اقدامات استان یزد در حوزه زیست‌محیطی در دولت تدبیر و امید پرداخت و اظهار داشت: طرح‌هایی در استان به اجرا گذاشته شد كه در جهت بهبود شرايط محیط‌زیست استان باشد به‌گونه‌ای که تلاش قابل‌توجه ای در حوزه گسترش پوشش گياهي و فضاي سبز استان داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته توسط اداره كل منابع طبيعي استان یزد افزایش یک هزار و 500 هکتاری فضای سبز و پوشش گیاهی استان دنبال شده است، تأکید کرد: برنامه‌ریزی براي 325 هكتار پارك شهري انجام‌شده و عمليات اجرايي آن در حال انجام است.
وی از برنامه‌ریزی برای ایجاد 700 هکتار كمربند سبز خبر داد و افزود: كارهاي تخصيص آب، عمليات اجرايي و گودبرداري غرس نهال‌ها انجام‌شده و مابقی کارهای این پروژه در سال جاری دنبال می‌شود.
استاندار یزد از افزایش 50 هكتار فضاي سبز شهري (پارک‌های شهري) در شهر یزد یادکرد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی توسعه طرح مناريد و سند برنامه مناريد در شوراي برنامه‌ریزی استان تصویب‌شده است که با مشاركت مردم در حال اجراست و ما براي عموميت اين طرح در سطح استان در تلاش هستيم كه فضاي مشاركت مردم را در امر گسترش فضاي سبز و بهبود محیط‌زیست گسترش دهيم.


استان یزد مشمول اعتبارات ریز گردها شد


استاندار یزد با اشاره به بحث ریز گردها تأکید کرد: استان يزد جزو استان‌هایی قرار گرفت كه مشمول اعتبارات ریز گردها شد و بودجه‌ای در این زمینه براي استان منظور شد.
میرمحمدی در ادامه سخنانش از ایجاد  مزرعه پايلوت پرورش ماهي تیلاپیا خبر داد و گفت: برای كار تحقيقاتي توليد بچه ماهي توليد در استان یزد مجوز گرفته‌ایم و با بررسی‌های فني و تخصصي كه به عمل آمد با رعايت استانداردها و مراقبت‌هایی كه طبق دستورالعمل سازمان محیط‌زیست انجام می‌شود، مقرر رشد که پرورش این نوع ماهی در استان یزد انجام بشود.


منطقه ویژه علم و فناوری راهکاری برای عدم افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی


استاندار یزد با اشاره به بحث كريدور مهریز-يزد-اردكان تصریح کرد: این کریدور به‌عنوان منطقه ويژه علم و فناوری به تصويب رسیده است و هرگونه كاربري در این منطقه باید در چارچوب  استانداردهای علم و فناوری باشد که با استقرار صنایع تک و سبز نگراني از افزايش آلودگي در این کریدور برطرف می‌شود.
استاندار یزد در پایان با ارائه پیشنهاد‌هایی خواستار بررسی آن‌ها توسط سازمان محیط‌زیست کشور شد و تأکید کرد: استان یزد آمادگی دارد در بحث تهيه طرح مطالعاتي گياهان و حيوانات كه در حال انقراض، اجرای طرح پایلوت قرق خصوصي و واگذاری مدیریت مناطق محیط‌زیستی به بخش خصوصي و تدوين استانداردهاي زیست‌محیطی براي فعالیت‌های مختلف پیش‌قدم شود.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات