مدیرکل مدیریت بحران استان یزد:

تیم سازمان مدیریت بحران کشور عملکرد دستگاه های استان را ارزیابی می کنند

مدیرکل مدیریت بحران یزد در نشست هماهنگی ارزیابی تیم اعزامی سازمان مدیریت بحران کشور از ارزیابی عملکرد دستگاه های استان در حوزه مدیریت بحران توسط مدیران کل و کارشناسان مدیریت بحران استان های کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد.

محمدعلی ملک زاده در این نشست که صبح امروز در سالن اجتماعات اداره کل مدیریت بحران استان و با حضور ارزیابان و مدیران و کارشناسان دستگاه های استان برگزار شد، اظهار داشت : بر اساس دستور وزیر محترم کشور و با توجه به قوانین حاکم در حوزه مدیریت بحران عملکرد دستگاه های مختلف در حوزه اقدامات پیشگیرانه توسط ارزیابان بررسی و نتایج جهت ارائه به ستاد ملی مدیریت بحران کشور ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: اعضای تیم ارزیابی در قالب سه تیم به مدت دو روز با حضور در دستگاه های راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن ، آتش نشانی ، دفتر فنی ، کمیسیون های ماده 99 و 100 عملکرد آنها را در حوزه های اقدامات پیشگیری ، کاهش خطر و همچنین امکانات و تجهیزات و آمادگی دستگاه ها برای مقابله با بحران های مختلف ارزیابی می کنند.
جانشین اول و ارشد ستاد پیشگیری ، هماهنگی وعملیات پاسخ به بحران استان یزد با اشاره به اهمیت جایگاه ارزیابی در ارتقاء سطح توانمندیهای استان ها اظهار داشت: این ارزیابی ها با رویکرد شناخت بهتر از جایگاه قوانین و رفع مشکلات کلی در حوزه فرآیند ها و آیین نامه ها اجرا می شود و انتظار داریم نتایج آن در بهبود تدوین قوانین و دستور العمل ها تاثیر گذارد تا شاهد ارتقاء سطح ایمنی در سطح ملی و در نتیجه کاهش سطح خسارت در هنگام وقوع حوادث باشیم .
ملک زاده گفت: نگاه عموم مردم به بحران صرفا فعالیت در شرایط خاص است و البته که مدیریت در زمان وقوع بحران ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما در واقع بخش عمده ای از فعالیت ها و تصمیمات مدیریت بحران به حوزه اقدامات پیشگیرانه بر می گردد.
وی ادامه داد: اگر اصول فنی و مهندسی و برنامه های کاهش خطر در ساخت و سازها در بخش دولتی و بخش مردمی جدی گرفته شود بی شک هم سرمایه های انسانی از بلایای طبیعی مصون می ماند هم سرمایه های ملی و مردمی خسارت کمتری می بینند.
مدیرکل مدیریت بحران با اشاره به وقوع بیش از 18 مخاطره در استان یزد گفت: استان یزد شاهد بروز مخاطرات مختلفی چون سیل، زلزله ، خشکسالی ، فرونشست ، سرمازدگی ، حوادث ترافیکی ، گرد و غبار ، آلودگی هوا و ... است که برخی از آنها آنی و برخی در مرور زمان رخ می دهد که می بایست با نگاهی جامع آنها را مدیریت کرد.
وی با اشاره به نقش و جایگاه آموزش در فرهنگ سازی ایمنی اظهار داشت: پس از وقوع حوادث و بحران ها توجه عموم مردم به موضوع مدیریت بحران نقش ویژه ای پیدا می کند ولی متاسفانه پس از گذشت زمان دوباره از سطح این توجه ها کاسته می شود .
ملک زاده ادامه داد: فرهنگ عامه مردم در حوزه ایمنی در کنار جدیت دستگاه های دولتی می تواند به افزایش ضریب ایمنی در برابر حوادث و بحران ها بیانجامد و به تنهایی رسیدن به این هدف امکان پذیر نیست.
مدیرکل مدیریت بحران با اشاره به حوادث اخیر اظهار داشت: بخشی از خسارات وارده بر اثر مخاطراتی چون سیل سال گذشته بر اثر کم توجهی به اصول ایمنی و کاهش خطر در حوزه واگذاری ها و نگهداری سازه ها توسط دستگاه های دولتی از یک سو و عدم توجه برخی از مردم به مسائلی چون تجاوز به بستر و حریم رودخانه ها، عدم رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز ها  و حتی اتصال آب باران پشت بام ها به شبکه فاضلاب شهری یا عدم بازدید و پاکسازی ناودان ها رخ داد که بسیاری از این موضوعات می توانست قبل از بروز حادثه مدیریت شده و خسارت کمتری ببینیم.
در ادامه این نشست نمایندگان حاضر در نشست گزارشی از اقدامات در دست اقدام در حوزه های پشیگیری ، بازسازی و بازتوانی را ارایه و نکات و مشکلات آیین نامه ها و دستور العمل ها را ارایه کردند.
بازدید از دستگاه های راه  و شهرسازی و بنیاد مسکن توسط تیم های کارشناسی در ادامه این نشست در قالب دو تیم به صورت همزمان اجرا شد .

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات