سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد:

جهت‌گیری اقتصادی استان حرکت به سمت دانش محوری است / لزوم تغییر رویه مدیران اقتصادی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد، اظهار داشت: جهت‌گیری اقتصادی استان حرکت به سمت دانش محوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان است تا ایجاد اشتغال شود.
به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، روز سه‌شنبه 5 دی‌ماه نشست هم‌اندیشی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد با کارآفرینان جوان در محل پارک علم و فناوری برگزار شد.
«علی زینی‌وند» در این نشست با نخبه پرور خواندن استان یزد اظهار داشت: با برشی که از استان دیده‌شده نشان می‌دهد استان یزد دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فردی است و خروجی خوبی را از خود بجای گذاشته است.
وی بابیان اینکه تجربه کشورهای دانشگاهی در عرصه‌های مختلف نشان داده است که راه نجات کشور در توجه به نخبگان و دانش‌محوری و فناوری است؛ ادامه داد: اگر زمینه کار ما دانش واقعی و نه مدرک‌گرایی باشد راه نجات کشور همین است و با توجه به تجاربی که دارم مطمئنم توجه به این بخش و تعیین راهبرد و هدف با محوریت نخبگان راه نجات کشور است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد بابیان اینکه نباید منتظر باشیم کسی از غیب برای نجات ما بیاید؛ اضافه کرد: می‌توان در هر نقطه‌ای با تکیه‌بر علم و دانش کاری را آغاز کرد و منشأ تغییرات شد و این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ زمانی پول باعث توسعه و پیشرفت و تغییرات نشده است چراکه در دولت‌های قبل 700 میلیارد دلار پول در کشور بود و نتیجه آن نیز برای همه دیده‌شده است.
وی بابیان اینکه پول همواره سمی مهلک برای کشور است؛ افزود: در هیچ کشوری پول و ثروت نتوانسته توسعه و تغییر را به همراه بیاورد و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم که تولید پول‌دارند نتوانستند به توسعه برسند.
زینی‌وند بابیان اینکه دولت نه پیمانکار و نه پول‌ساز خوبی است؛ ادامه داد: دولت باید نظارت‌گر خوبی باشد و از فعالیت‌های اقتصادی خارج شود نه اینکه متقاضی احداث هتل و سرمایه‌گذاری اقتصادی باشد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌ها مانند اسنپ و ... دولت به آن‌ها پول تزریق نکرده و نیازی هم به تزریق پول نیست؛ عنوان کرد: جهت‌گیری اقتصادی استان حرکت به سمت دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان است تا ایجاد اشتغال شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد با تأکید بر اینکه راهبرد استان در حوزه علم و فناوری مشخص است و دانش‌محوری کار را دنبال می‌کنیم؛ اظهار داشت: زمانی که در کشور سیاست‌های کلی ابلاغ می‌شود محصول انباشته شدن علمی کشور و تجارب دنیا است. این نشان می‌دهد که موضوع کاملاً جدی است لذا باید برای تحقق آن مجدانه اقدام کنیم.
وی بابیان اینکه در مواردی قوانین و مقررات متعدد وجود دارد که گاه موجب مانع‌تراشی می‌شود؛ گفت: تورم قوانین هم آفت است و هم در مواردی امتیاز محسوب می‌شود لذا مدیرانی که ذهنشان برای حل مشکلات آماده نباشد باید بروند. از سوی دیگر مدیری که بی‌انگیزه و بی‌دانش باشد آفت مدیریت کشور است.
زینی‌وند، مدیریت را علمی دانست که فرد با ذهن تسهیلگر خود برای حل مشکلات گام برمی‌دارد، عنوان کرد: به دنبال مدیرانی هستیم که درک و فهم بالایی برای حل مشکلات داشته باشند و تیم اقتصادی استان هم از کسانی بهره خواهد برد که چنین منش و ذهنیتی داشته باشند و اگر این اتفاق روی ندهد اولین کسانی که تغییر می‌کنند، مدیران هستند.
وی با تأکید بر اینکه ابتدا باید ذهنیت در مورد مدیریت تغییر یابد؛ افزود: مورد دوم تغییر ذهنیت برای شغل است که لازم است برای دانش‌بنیان‌ها وقت گذاشته شود و برونداد مثبت آن را همه ببینند نه اینکه تمام‌وقت و توان را روی صنایع بزرگ گذاشت و درنهایت نتیجه مؤثری هم نداشته باشد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد بابیان اینکه بسیاری از مدیران در سطح استان‌های کشور تعاریف و برداشت‌های نادرستی از مسائل دارند؛ گفت: نمونه بارز آن در خصوص اقتصاد مقاومتی است و هنوز خیلی از مدیران فکر می‌کنند جلسات و رصد تسهیلات و پرداخت آن یعنی رونق تولید درحالی‌که این برداشت اشتباه است.
وی اقتصاد مقاومتی را استفاده از ظرفیت‌ها و داشته‌ها دانست و اظهار داشت: تا امروز از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان غفلت شده است. این در حالی است که نه زیرساخت‌های عظیم نیاز دارند و نه به ساختمان و زیربناهای عظیم، تنها با علم و دانش و چند خط تلفن و رایانه غوغایی می‌کنند که شرکت‌های غول‌پیکر هم‌توان آن را ندارند.
زینی‌وند بابیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند واحدهای کاشی و سرامیک را نیز از این وضعیت نجات دهند؛ گفت: دانش می‌تواند روح و مدیریت جدید را در واحدهای تولیدی دمیده و نجات‌بخش باشد و بر اساس نیاز و ذائقه مخاطب و مشتری برای روز آوری و تولید اقدام کنند.
وی بابیان اینکه زمینه تشکیل اتاق فکر در استان فراهم‌شده است؛ افزود: زین پس نمایندگان نخبگان در کارگروه‌های استان حضور خواهند داشت و حتی کارگروه‌هایی خواهیم داشت که نیاز به مدیریت نخبگان دارد و باید جدی در این عرصه‌ها وارد شوند و در مباحث و طرح‌ها را به مدیران استان کمک کنند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد بابیان اینکه در روز آوری صنایع به وجود نخبگان نیاز داریم؛ عنوان کرد: برای اعتمادسازی نخبگان در حوزه‌های مختلف شرایطی را خواهیم گذاشت تا صنایع به سمت نخبگان روی بیاورند و حتی در صنایع و اشتغال خرد نیز به فکر و اندیشه نخبگان نیاز داریم و باید ورود کنند.
وی تصریح کرد: نخبگان باید روی مسائل روستایی نیز تمرکز کنند و برای اشتغال روستایی هم برنامه داشته باشند و طرحی ارائه کنند که در دل روستاها و متناسب با بافت‌های روستایی باشد تا مهاجرت از روستاها نیز کم شود.
زینی‌وند تأکید کرد: نخبگان طرح و برنامه‌های خود را ارائه کنند و اگر مدیری مانع کار شد نباید نگران باشید بلکه آن مدیر باید احساس نگرانی کند چراکه در کوتاه‌ترین زمان طرح‌ها را به نتیجه می‌رسانیم و مدیر خاطی را از ادامه فعالیت با چنین رویکردی بازمی‌داریم.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات