استاندار یزد:

حفظ، احیاء، بهره برداری و نگهداری از بافت تاریخی یزد، با همراهی و همکاری خود مردم امکان پذیر است

استاندار یزد گفت: اعتقادم این است که بافت تاریخی تنها با حرف زدن و برگزاری جلسه و بازدید سامان نمی یابد بلکه باید یک برنامه هدفمند، منسجم، علمی و کارشناسی شده در این خصوص اقدام نمود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد " سید محمد میرمحمدی" صبح دوشنبه 22 دیماه در بازدیدی که سه و نیم ساعت به طول انجامید، از بافت تاریخی و سنتی شهر یزد بازدید کرد.
در این بازدید که از ساعت 9 صبح آغاز شد ، استاندار یزد ابتدا از كوچه هاشم خان متعلق به عهد صفويه كه به عنوان گذر نمونه كشور در سال 83 نيز انتخاب شده بازدید کرد و سپس از مدرسه علميه خان – تاسیس 1186 هجری- بازديد نمود و در كلاس درس حجت الاسلام آيت اللهي - امام جمعه موقت يزد- حاضر شد و با ایشان و طلاب حاضر در كلاس دیدار کرد.
وي آنگاه از سراي قديمي فردوسي بازدید کرد و سپس با حضور در ميدان تاريخي بعثت يزد، در جريان طرح احياء و بازسازي اين ميدان قديمي قرار گرفت . در اين بازديد رييس هيئت بعثت يزد نيز توضيحاتي پيرامون سوابق اين حسينيه بيان كرد .
استاندار سپس از محله قديمي و بقعه شيخداد متعلق به قرن 7 هجري و مجموعه سلطان دیدن نمود.
بازديد از گذر بازارچه ابوالمعالي و خيابان سيد گل سرخ و مدرسه دومنار از ديگر برنامه هاي امروز استاندار يزد بود.
بازدید از محله چهارمنار يزد و محل سابق كاروانسراي حاج حيدري كه تبديل به پارك بازي كودكان شده نيز از جمله ديگر برنامه های امروز استاندار یزد بود.
حضور سید محمد میرمحمدی در اولين دارالحكومه يزد در زمان امير مبارزالدين و عهد آل مظفر نیز از برنامه های امروز بود.
استاندار يزد سپس از "مجتمع مسكوني همسايگي" متشكل از 60 واحد مسكوني كه در دل بافت قديم و به سبك سنتي طراحي و ساخته شده ديدن كرد.
عالی ترین مقام اجرایی استان در ادامه از پروژه جدار سازي ميدان امير چخماق يزد بازدید نمود و با حضور بر مزار شهداي والامقام گمنام ، به قرائت فاتحه پرداخت.
ميرمحمدي آنگاه از خانه قديمي صدرالعلما كه اكنون به صورت متروك رها شده بازديد كرد .
موزه سكه و مردم شناسي حيدرزاده متعلق به بخش خصوصی، مقصد بعدي استاندار يزد بود و پس از آن از محله تاريخي فهادان و بوستان شهداي این محله نيز ديدن نمود.
استاندار آنگاه از تشكل غير دولتي" همياران بافت" که با هدف ارتقاء مدیریت مردمی در بافت سنتی یزد شروع به کار نموده و مهد قرآن رضوي ديدن كرد و از نزدیک با نحوه آموزش کودکان حاضر در این محل آشنا شد.
عبور از مسير حمام ابوالمعالي و طرح بهسازي و احياء اين مسير نیز آخرين برنامه استاندار يزد در اين بازديد بود.
"میرمحمدی" در پایان این بازدید در گفتگو با واحد مرکزی خبر و در پاسخ به این سوال که " چه برنامه‌ای برای حفظ بافت تاریخی دارید؟" گفت:یکی از دغدغه‌های ما در استان، بهره برداری و حفظ و نگهداری از بافت تاریخی و اماکن میراثی است که باید این اماکن را از منظر ارزشهای فرهنگی، معماری، هنری، هویت و سبک زندگی در استان، ساماندهی کنیم تا به طور مطلوب ، حفظ و هم بهره برداری شوند.
وی افزود: اعتقادم این است که بافت تاریخی تنها با حرف زدن و برگزاری جلسه و بازدید سامان نمی یابد بلکه باید یک برنامه هدفمند منسجم علمی کارشناسی شده در این خصوص موجود باشد.
میرمحمدی ادامه داد: در بازدیدهای قبلی شاهد مناطقی از بافت بودیم که تخریب شده و با برخی ساخت و سازهای نامناسب روبرو بودیم و این واقعیتی است که اگر این روند تداوم داشته باشد، به جای حفظ و حراست بافت، به سمت تخریب آن گام بر می داریم.
وی با بیان این موضوع که" با توجه به خشتی بودن بناها اگر بازسازی صورت نگیرد روز به روز شدت تخریب زیادتر می‌شود" به هدف از بازدید امروز اشاره کرد و گفت: امروز با هدف جمع بندی مناسب از وضعیت بافت تاریخی یزد همراه با مسئولین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری یزد به بازدید آمدیم تا با برنامه ریزی مناسب، دست کم بخشهایی از بافت بتواند حفظ، بازسازی و احیاء شود.
استاندار یزد خاطر نشان نمود: اگر سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های موجود در بافت تاریخی یزد مطلع باشند میتوانند از فضای بناهای سنتی موجود برای احداث مراکز خرید بهره گیرند چرا که این اماکن هم از نظر معماری و هم از منظر اینکه در زمستان گرم و در تابستان خنک و محفوظ است اماکن بسیار مناسبی است.

عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: هدف دیگر این بازدید این بود که بتوانیم بر اساس واقعیتهای دیده شده و پیش بینی آینده تصمیمات صحیح تر و پخته تری بگیریم تا هم بافت تاریخی و میراث پیشینیان حفظ شود و هم بهره‌برداری لازم از امکانات موجود صورت گیرد و هم ساخت و سازها در بافت قدیم بر مبنای قواعد و ضوابط خاص خود باشد و ساماندهی بافت نیز به نحو احسن انجام شود تا شاهد تخریب بافت و احداث ساختمانهای ناهمگون با بافت قدیم در هر قسمتی نباشیم و بتواند متناسب با شرایط و ضوابط میراث فرهنگی و بافت تاریخی ساماندهی و ایجاد محیط مناسب برای افراد علاقه‌مند به زندگی در این مکان‌ها صورت پذیرد.
میرمحمدی در پایان تاکید کرد: باید زندگی در بافت تاریخی را تقویت کنیم و این امر با برنامه ریزی عملی است و امیدوارم با تدبیر دست اندرکاران ومشارکت علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و همچنین همراهی و همکاری مردم، بتوانیم به ساماندهی مناسبی در این خصوص دست یابیم .
گفتنی است در این بازدید، استاندار یزد را " سید حسینی" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرماندار یزد،مدیر کل حوزه استاندار، شهردار و رییس شورای اسلامی شهر یزد و معاونین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همراهی می کردند.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات