استاندار يزد در همايش ملي حقوق شهروندي و مسئوليت اجتماعي:

حقوق شهروندي با برنامه ريزي توسعۀ متوازن محقق مي شود

استاندار يزد روز سه شنبه 25 آبان ماه در همايش ملي حقوق شهروندي و مسئوليت اجتماعي گفت: حقوق شهروندي با ابعاد گوناگون انساني، ديني، زيست محيطي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي با برنامه ريزي توسعۀ متوازن تحقق مي يابد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومي استانداري يزد، روز سه شنبه 25 آبان ماه  پنجمين همايش ملي حقوق شهروندي و مسئوليت اجتماعي با حضور نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد، استاندار يزد، معاون حقوق بشر و امور بين الملل وزير دادگستري، رئيس امور اخلاق اداري، صيانت از حقوق مردم و دبيرخانه هيات عالي نظارت سازمان اداري و استخدامي كشور، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد، رئيس كل دادگستري استان يزد مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري، مديركل دفتر استاندار و روابط عمومي استانداري، فرمانداران، مشاوران استاندار و شماري از وكلا، قضات، فرهيختگان و دانشجويان در سالن هلال احمر يزد برگزار شد.
استاندار يزد در اين همايش با بيان اينكه قانون اساسي و ميثاق ملي، مبناي حقوق شهروندي است، گفت: براي شناخت حقوق شهروندي  قوانيني را در اختيار داريم كه توسط خود شهروندان و با تائيد اكثريت ملت ايران بدست آمده است و طبيعي است افرادي كه اين حقوق را تدوين و تائيد كرده اند، نسبت به آن نيز پاي بند خواهند بود.
«سيدمحمد ميرمحمدي»  افزود: حقوق شهروندي مسئله اي با ابعاد گسترده اجتماعي بشمار مي رود كه در فصل سوم قانون اساسي حقوق ملت مطرح شده است و رييس جمهوري نيز بر اين موضوع تاكيد داشته و در نهايت، اين توجه سبب تدوين منشور حقوق اخلاقي در دولت تدبير و اميد شد.
ميرمحمدي يادآور شد: فصول 14 گانه و اصول قانون اساسي با محوريت تمام اعضاي جامعه تدوين شده است و ما بايد به همه اين موارد پايبند باشيم و براي رعايت آن ها تلاش بكوشيم.
وي يكي از ابعاد حقوق شهروندي را رعايت حقوق انساني دانست و گفت: حقوق انساني نشان مي دهد هر انساني در سير تكامل خود بايد چگونه عمل كند و نيازهاي آن به ويژه امنيت به عنوان يكي از موارد مهم درجريان زندگي، چگونه بدست مي آيد.
مقام عالي اجرايي استان ادامه داد: يكي از موارد ديگر در زمينه سازي سير تكاملي انسان، حقوق زيست محيطي است و يك انسان بايد در محيطي شاداب و خوش منظر  به گونه اي زندگي كند كه زندگي او با احساس رنج و خطر همراه نباشد .
استاندار يزد حقوق ديني و اعتقادي را يكي ديگر از جايگاه هاي حقوق شهروندي دانست و افزود: اگر در زمينه موضوعات ديني، افراد به شناخت و آگاهي برسند، انسان به سراغ آنچه كامل تر است حركت مي كند و اين مسير با حضور پيامبران در زمان هاي گوناگون نشان داده  مي شود.
وي گفت: در استان يزد نمونه اي از زندگي مسالمت آميز اديان ديني در دوران گوناگون را مي بينيم و همواره آداب و سنن ديني مردم نسبت به يكديگر محترم شمرده مي شود.
ميرمحمدي يادآورشد: در اجراي حقوق شهروندي اعتماد و شفاف بودن فعاليت ها جايگاه ارزشمندي دارد و جناح هاي سياسي، احزاب وگروه هاي فعال اجتماعي بايد براي تقويت اين امر بكوشند.
رعايت حقوق اجتماعي تقويت كننده انسجام و وحدت ملي
استاندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود در همايش ملي حقوق شهروندي و مسئوليت اجتماعي، گفت: براي تبيين حقوق شهروندي بايد در افزايش شناخت مردم نسبت به اين امر مهم بكوشيم تا بتوانيم فضاي اجتماعي و زندگي سالم و ارزشمندي را تجربه كنيم.
وي افزود: وجود آزادي بيان و آزادي مطبوعات به عنوان يكي از ابعاد گوناگون حقوق اجتماعي در برابر غلبه قدرت و وقوع برخي انحرافات، نقش ارزشمندي دارد و مي تواند جامعه و افراد را نسبت به وظايفشان آگاه سازد.
ميرمحمدي ادامه داد: حقوق اجتماعي درك و فهم جامعه را نسبت به مسائل گوناگون بالا برده و اجتماع را از اختلافات و پراكندگي ها دور مي سازد كه همواره ملت ما در اين زمينه هوشياري و بيداري خوبي از خود نشان داده است.
استاندار يزد يادآور شد: اگر رعايت قانون را الگوي همة كارها  قرار دهيم و فعاليت ها را بر مبناي قانون مداري پيش ببريم يعني حقوق ديگران را رعايت كرد ه ايم و در اين صورت كمتر با آسيب روبه رو مي شويم.
حقوق فرهنگي از موضوعات ديگري بود كه استاندار يزد به آن اشاره كرد و گفت: آداب و سنن محلي، اعتقادات و سبك زندگي در كشور ما بسيار گوناگون و غني است و اين موضوع نيز به عنوان سرمايه فرهنگي كشور، همواره مورد احترام و توجه بوده است.
وي افزود: جلوه دادن ارزش ها و دوري از ضد ارزش ها در ابعاد فرهنگي سبب انديشيدن نسبت به پرسش ها و آفرينش انديشه مي شود كه اين آفرينش نيز توسعه، پيشرفت و تعالي را به همراه دارد.
ميرمحمدي ادامه داد: غناي فرهنگي، سبك زندگي مناسب را به همراه دارد و مواردي به عنوان وفاي عهد، احترام به پدر و مادر، صداقت، جوان مردي و مردانگي، دوستي و كوشش همدلانه در آن ارزش شمرده مي شود.
استاندار يزد گفت: در فرهنگ اسلامي، افراد خواهان پيشرفت يكديگر هستند و بر مبناي دوستي، همدلي و همدوستي با يگديگر ارتباط برقرار مي كنند و نبايد از  اين موارد ارزشمند ساده بگذريم.


 سخت كوشي و كوشش، فرهنگ ارزشمند مردم يزد  


مقام عالي اجرايي استان با بيان حقوق اقتصادي به عنوان يكي از ابعاد مهم حقوق شهروندي و مسئوليت اجتماعي گفت: فرهنگ كار و كوشش مردمان استان يزد همواره زبان زد بوده است و اين سخت كوشي به عنوان يك ارزش همه جا پذيرفته شده است.
وي افزود: توزيع عادلانه ثروت و درآمد، رونق كسب و كار و امنيت اقتصاي از موضوعات مهم در حقوق اقتصادي بشمار مي رود كه هر فردي نيازمند و خواستار تامين آن در جامعه است.
گفتني است، استاندار يزد در پايان سخنانش در پنجمين همايش ملي حقوق شهروندي و مسئوليت اجتماعي، گفت: دوري از هزينه هاي نابه جا، دوري از اسراف، روحيه كار خير گروهي و كمك به ديگران كه در يزد خوشبختانه قوت دارد و نيز حفظ روحيه كار و كوشش، جامعه را به سوي تامين حقوق اقتصادي رهنمون مي سازد تا افراد بتوانند به زندگي عادلانه تري در كنار يكديگر دست پيدا كنند.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات