معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد:

حكمراني خوب نياز امروز جامعه ماست

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد افزود: در حکمرانی خوب با شاخص هایی از قبیل بحث حاکمیت قانون ، پاسخگویی و اظهار نظر ، شفافیت ، مبارزه با فساد ، عدالت و برابری رو به رو هستیم .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " محمد علی طالبی " روز چهارشنبه 17 دیماه در همایش روسا و دبیران ستادهای امر به معروف و نهی از منکر که در شرکت سهامی آب منطقه ای استان یزد برگزار شد گفت: اهمیت بحث امر و به معروف و نهی از منکر در نظام جمهوری اسلامی ایران از چند جنبه مطرح است که این موضوع به آموزه های دینی ما با تاکیدی که قرآن کریم، سنت پیامبر اکرم (ص ) و ائمه اطهار (ع) بر این امر داشته اند بر می گردد که موجب بسط و گسترش این مهم در متون و معارف دینی شده است.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد افزود: یک از جنبه های اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر به تاکید ویژه ای که قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر و اهمیت آن کرده بر می گردد و این موضوع به عنوان یکی از اصول قانون اساسی در قالب بحث امر به معروف و نهی از منکر، مردم نسبت به مسئولین ، مسئولین نسبت به مردم و مردم نسبت به مردم به صراحت ذکر شده است .
وی ادامه داد: یکی دیگر از جنبه های که به اهمیت بحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره می کند، ضرورت زندگی در دنیای مدرن و جدید است و اینکه امروز امر به معروف و نهی از منکر با نام های گوناگون در همه ی دنیا عنوان و تقریبا به عنوان یک ضرورت برای پیشرفت و توسعه کشورها مطرح است .
"محمد علي طالبي" اظهار داشت: نظارت اجتماعی به صورت بسیار قوی در نظام های پیشرفته و همچنین بحث حکمرانی خوب که یکی از پیش نیازها یا ضرورت های توسعه و پیشرفت است مطرح شده و امروزه در دنیا رواج پیدا می کند و موسسات مختلفی وجود دارند که درجه حکمرانی خوب کشورها که نشان دهنده آن اهمیت و جایگاهی است که ما برای موضوع امر به معروف و نهی از منکر قائل هستیم را تبليغ ميكند.
وی ادامه داد: بحث امر به معروف و نهی از منکر چیزی نیست که از آن به عنوان یک موضوع قدیمی یاد کنیم بلکه امروزه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر بیش از گذشته احساس نیاز می کنیم و پرداختن به آن نسبت به گذشته ضرورت بیشتری دارد .
طالبی تاکیدکرد: بحث حکمرانی خوب نیاز امروز جامعه ما است و نوعی گستردگی مسئولیت ما در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر را نشان می دهد.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد افزود: در حکمرانی خوب با شاخص هایی از قبیل بحث حاکمیت قانون ، پاسخگویی و اظهار نظر ، شفافیت ، مبارزه با فساد ، عدالت و برابری رو به رو هستیم .
وی تصریح کرد: باید از قالب های کلیشه ای که در مورد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وجود دارد خارج شویم و نگاه خود را به مقوله امر به معروف و نهی از منکر پیوند دهیم و با دنیای وسیع موضوعات و مسائلی که می تواند این واژه ها را در بر گیرد و به امر و به معروف و نهی از منکر عینیت ببخشد بپردازيم.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: امروزه دایره گسترده ای از مسائل و موضوعات در حیطه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و حتی اقتصادی هست که می تواند مشمول موضوع امر به معروف و نهی از منکر شود، بنابراین باید ظرفیت ها ، نیروی انسانی و امکانات خود را متناسب با آن ماموریت گسترده بسیج نماییم .
طالبی افزود: اگر برداشت ما از مفهوم امر به معروف و نهی از منکر محدود به موضوعاتی مثل حجاب یا بحث نماز جماعت در سازمان و ادارات باشد ،این نگاه محدود یک سازو کار ، امکانات و نیروی انسانی خاص و متناسب با آن ماموریت را می طلبد و اگر نگاه ما به سمت فراتری رفت ،آنگاه موضوعات مختلفی را در دستور کار خود قرار خواهيم داد ، بنابراین اگر قرار شد در جه پاسخگوی ادارات و سازمانهای خود را بالا ببریم ، شفافیت فعالیت های خود را افزایش دهیم و مبارزه با فساد را مورد توجه جدی تر قرار دهیم و همچنین در رابطه با تحقق عدالت و برابری تلاش نماییم و فرصتهای برابری را در اختیار مردم قرار دهیم، باید سازوکار ، امکانات و ظرفیتهای متناسب با آن را ایجاد نماییم .
وی ادامه داد: تاکید من براین است که کار را وسیع و گسترده ببینیم و متناسب با آن خود را برای یک فعالیت ثمر بخش بسیج نماییم .
معاون سازمانها و ادارات ستاد احیا امر به معروف ونهی از منکر گفت: آن چیزی که در راستای امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجه کرد در درجه ی اول این است که باید گستردگی کاری که در حیطه امر به معروف و نهی از منکر باید انجام شود را دقیقا بشناسیم و زوایای مختلف آن و کارهایی که می توان در داخل سازمان انجام داد را مورد پیگیری قرار دهیم .
وی ادامه داد: در درجه دوم باید متناسب با آن انسانهای شایسته ، نیروهای فعال ، پویا و علاقه مند را به کار گیریم و ظرفیت های لازم را ایجاد نماییم .
طالبی گفت: امر به معروف و نهی از منکر نباید یک چیز غریب در سازمان ها و دستگاه های اجرايی ما باشد بلکه باید یک واحد پویا ، فعال و پرتحرک در سازمان باشد که لازم است امکانات و ظرفیت های لازم آن هم در اختیار قرار گیرد .
وی افزود: موضوع دیگری که باید در بحث امر به معروف و نهی از منکر به آن توجه داشت این است که برنامه محوری را سر مشق فعالیت های خود قرار دهیم و نباید کارهای سلیقه ای را در رابطه با این بحث در داخل سازمان ها دنبال کنیم چون این مفاهیم مقدس و ارزشمند یک تکلیف دینی و یک مسئولیت قانونی است ، بنابراین باید یک برنامه و استراتژی داشته باشیم و کاری را دنبال نماییم که در هر زمان امکان ارزیابی فعالیت و کار فراهم شود.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداراظهار داشت: ما می توانیم یک تحرک بزرگ و اثر بخش را در جامعه ایجاد کنیم یعنی وقتی سازمان ها ، نهادها و ادارات از این پویایی در مفهوم امر به معروف و نهی از منکر برخودار باشند بقیه افراد هم به میدان می آیند ، بنابراین الگوی خیلی از نهادهای اجتماعی ادارات و سازمان ها هستند.
وی ادامه داد: اگر توانستیم پویایی را در بخش اداری به وجود آوریم مطمئنا زمینه تحقق بسیاری از برنامه ها، آرمان ها و اهدافی که در رابطه با موضوع امر به معروف و نهی از منکر دنبال می کنیم فراهم خواهد شد، بنابراین ما می توانیم این موفقیت را در بخش ادارات به همه بخش ها تعمیم دهیم و شرایط بسیار خوبی را فراهم نماییم تا هرگاه از واژه امر به معروف و نهی از منکر صحبت می کنیم یک اطمینان بخشی را به جامعه بدهیم که در راستای این واژه ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر در جهت سلامت روانی ، دینی و ارزشی جامعه تلاش می کند.
طالبی در پایان گفت: امیدوارم که با کمک و یاری هم بتوانیم یک فضای گفتمانی جدید را در رابطه با بحث امر به معروف و نهی از منکر در استان ایجاد نماییم .

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات