استاندار یزد در دیدار مسئولین ستاد بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی استان؛

رواج پرسشگری و ذهن خلاق و پویا در جامعه در گرو ترویج کتابخوانی است

استاندار یزد با بیان این نکته که" آنچه فقدان آن در بحث کتاب و کتابخوانی دیده می شود، ایجاد انگيزه و سوال برای یافتن کتاب است " گفت: متاسفانه براي کودکانمان سؤال و ذهن پرسشگر ايجاد نكرده ايم تا از طریق طرح سوال به دنبال پاسخ بروند و روی به کتاب بیاورند و اين نقص را باید با همفكري وهم انديشي برطرف کنیم.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، " سيد محمد ميرمحمدي" صبح دوشنبه 19 آبانماه در جلسه مشترك " انجمن كتابخانه هاي عمومي استان " و " ستاد بزرگداشت هفته كتاب و كتابخواني " كه در سالن حميديا و با هدف تشريح برنامه هاي اين هفته و با حضور معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رییس انجمن کتابخانه های عمومی استان و دیگر اعضاء برگزار شد، پيشاپيش هفته كتاب و كتابخواني را به همه دوستداران كتاب بويژه دست اندركاران تأمين، توزيع و عرضه اين محصول فرهنگي تبريك گفت و افزود: بحث كتابخواني و مطالعه، بحث هفته و روز و ماه خاصي نيست، بلكه يك بحثي هميشگي است و نمي توان آنرا به يك هفته خاص محدود كرد، منتهي هفته كتابخواني اوج مانوري است كه مي تواند براي طول سال در اين حوزه اثرگذار و انرژي بخش باشد.
استاندار يزد خاطر نشان كرد: اگر در اين هفته بتوانيم انرژي مثبتي در افراد اعم از كودك و نوجوان، جوان و مسن ايجاد كنيم تا در طول يكسال انگيزه كتاب و كتابخواني در آنها جاري و ساري باشد اين يك توفيق بزرگ است وگرنه اگر ما در طول يك هفته اين موارد را مطرح كنيم و بعد فراموش شود اين امر حاصلي براي افزايش سرانه مطالعه در بر ندارد چرا كه مطالعه انگيزه مي خواهد.
رييس ستاد بزرگداشت هفته كتاب و كتابخواني استان با بيان اين موضوع كه " متاسفانه نگاهها به مقوله كتاب و كتابخواني عمدتا" محدود به رويه هاي سنتي است " گفت: امروز شرايط متفاوت از گذشته است و كتابخانه ها گنجينه هاي معرفت ، علم و فرهنگ و مخازن رشد و پويايي فكر و انديشه هستند. منتهي روش كار روزبروز در حال تغيير است و اينك به دوراني رسيده ايم كه با بهره گيري از تكنولوژي و ارتباطات، اين كتابخانه ها هستند كه به جاي اينكه افراد به سراغشان بروند، آنها به خانه ها مي روند و اين يعني اينكه بايد با روند توسعه و پيشرفت نگاهمان را هماهنگ كنيم و اگر از آينده غافل باشيم ممكن است همين وضعي كه امروز داريم را نيز، فردا نداشته باشيم.
ميرمحمدي ضمن بيان اين موضوع كه " ما بايد از همه سيستم ها و تكنيك هايي كه مي تواند مطالعه را در ما افزايش دهد، پرسشگري را در ما ايجاد كند و علاقه و اشتياق ما را به گمشده اي چون كتاب و كتابخواني ارتقاء بخشد، استفاده کنیم" گفت: بايد فضايي ايجاد كنيم كه همانطور كه اگر يكي گمشده اي داشت چگونه تا يافتنش از پا نمي نشيند؟، ما نيز همانگونه به دنبال كتاب و كتابخواني باشيم و اين ذهنيت را ايجاد كنيم كه هركس گمشده اي چون كتاب و كتابخواني دارد و بايد به دنبال گمشده اش برود تا تحركي در حوزه مطالعه، فهم مطالب و درك موضوعات ايجاد كنيم.
استاندار تصريح كرد: بايد نياز به مطالعه و انگيزه آنرا در جامعه با توسل به روشهاي گوناگون دامن بزنيم و يكي از اين روشها شخصيت سازي است .
وي افزود: شخصيتي چون مرحوم آذر يزدي اگر به نحو صحيح معرفي و شناسانده شود، ديگران نيز تلاش خواهند كرد تا در عرصه كتاب به پاي او برسند و وي را الگو قرار دهند، بنابراين انگيزه ها را بايد زياد كرده و الگوسازي كنيم.
عالي ترين مقام اجرايي استان با بيان اين نكته كه " ما درشخصيت سازي ضعف داريم و معمولا" در جامعه تخريب شخصيت را مشاهده ميكنيم تا شخصيت سازي " گفت: اگر شخصيت ها جلوه كنند، همه آنرا مي بينند و به آن سمت و سياق رو كرده و حركت مي كنند و به جلو مي روند وگرنه هيچ كس بدون الگو انگيزه اي ندارد.
رییس ستاد هفته بزرگداشت کتاب و کتابخوانی استان در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان ساختت: در زمينه هاي مختلف اين الگوها بايد زمينه ها و انگيزه هايي را فراهم كند كه ما را به سمت مطالعه بكشاند و مصادیق افرادیکه در زمینه کتاب و کتابخوانی شهره بوده و به درجات بالای علمی و اجتماعی رسیده اند باید برای نسل امروز تبیین شود تا الگو بگیرند و انگیزه کافی را برای حرکت در این مسیر به دست آورند.
وی افزود: به عنوان مثال برپایی نمايشگاه تأليفات مؤلفين يزدي و بازدید شهروندان و علاقه مندان از آن، براي مردم استان ايجاد انگيزه خواهد كرد و با برپایی نشست نقد و بررسي كتاب میتواند در ایجاد انگیزه در میان جوانان برای مطالعه نقش موثری ایفاء کند چرا که همه را فعال کرده و ذهن ها را خلاق مي كند.
میرمحمدی افزود: باید در ذهن ها ایجاد سوال نمود و افراد را تشویق کرد تا برای یافتن پاسخ به کتاب روی آورند و این یعنی ایجاد انگیزه . بنابراين ما بايد به دنبال ايجاد راههايي باشیم كه مي تواند انگيزه را براي كتابخواني و رجوع افراد به كتاب زياد كند و آن راهكارها را دنبال كنيم.
استاندار یزد در ادامه تاکید نمود: اولا" دست اندرکاران امر کتاب و کتابخوانی در استان باید در ایجاد انگیزه برای شهروندان به منظور مطالعه کتاب تلاش کنند و با شخصيت سازي ، الگوهايي را در این راستا معرفي نمایند و ثانیاً با نگاه به آينده تجهيزاتي كه براي دسترسي ساده تر و آسان تر به منابع و کتابهای گوناگون به مثابه گنجينه هاي معرفت نیاز است را فراهم نمایند و می بینیم که امروزه با پیشرفت تکنولوژی دسترسی به کتابها آنلاین و آسان شده ، آنهم با موضوعات متنوع و در زبانهای گوناگون.
وی با بیان این نکته که" آنچه فقدان آن در بحث کتاب و کتابخوانی دیده می شود، ایجاد انگيزه و سوال برای یافتن کتاب است " گفت: متاسفانه براي کودکانمان سؤال و ذهن پرسشگر ايجاد نكرده ايم تا از طریق طرح سوال به دنبال پاسخ بروند و روی به کتاب بیاورند و اين نقص را باید با همفكري وهم انديشي برطرف کنیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان سپس از دست اندرکاران حوزه کتاب استان خواست تا همواره فراتر از وضع موجود به مباحث مربوط به این حوزه بنگرند و کتاب و کتابخوانی را در جهت رشد و پویایی جامعه ترویج نمایند و آنگاه با طرح این پرسش که "چگونه مي توانيم ذهن پرسشگر در جامعه ايجاد كنيم؟" گفت: کتاب خواندن باید با هدف یافتن پاسخ پرسشهایی باشد که در ذهن افراد ایجاد شده و این امر است که پویایی اجتماعی را به همراه دارد.
وی آنگاه با اشاره به طرح موضوع رونمایی از کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی ، از مسئولین امر خواست تا کتابی که در این هفته رونمایی می شود حتما" كتابی ارزشمند و دارای ارزشهای ناب انسانی و ایجاد کننده پرسش و پویایی در ذهن افراد باشد و مشخص شود که این کتاب چه نیازهای ذهنی را از افراد جامعه بر طرف می کند.
استاندار یزد در پایان متذکر شد: داشتن کتابخانه های متعدد در حالیکه کتاب خوانی وجود ندارد، هیچ حسنی به همراه نخواهد داشت چرا که ما كتابخانه را براي كتابخوان مي خواهيم و داشتن کتابخوان رابطه مستقیم با ایجاد پرسش در ذهن افراد دارد و مسیری باید طراحی شود که افراد برای یافتن پاسخ سوالهایشان به کتاب و کتابخوانی روی آورند.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات