استاندار یزد:

زمینه سازی برای ایفای نقش بهینه مردم در زیست بوم اقتصادی / مدل های موفق مردمی سازی اقتصاد در ستاد سهام احصا می شود/ اعتماد سازی عمومی و تعریف شاخص ارزیابی در جهش تولید

استاندار یزد گفت: مردمی‌سازی اقتصاد به معنای ایجاد ساز و کاری برای استفاده از ظرفیت‌های تمام مردم در تولید ارزش افزوده حقیقی و شکل دهی شخصیت اقتصادی افراد جامعه برای ایفای نقش بهینه در زیست بوم اقتصاد است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، نشست ستاد سهام (سیاست گذاری و هماهنگی اقتصاد مردمی) به ریاست استاندار و در راستای تحقق شعار سال برگزار شد.
 
استاندار یزد در این نشست، با اشاره به تفاوت‌های «جهش تولید» با «رشد و رونق تولید»، اظهار کرد: مردمی‌سازی اقتصاد به معنای ایجاد ساز و کاری برای استفاده از ظرفیت‌های تمام مردم در تولید ارزش افزوده حقیقی و شکل دهی شخصیت اقتصادی افراد جامعه برای ایفای نقش بهینه در زیست بوم اقتصاد است.
 
مهران فاطمی به تشکیل ستاد سهام متشکل از چندین کمیته با ابتکار استان پس از نامگذاری شعار سال اشاره کرد و گفت: این ستاد از کمیته‌های مختلفی نظیر کمیته گفتمان سازی، مدل سازی، علمی، عملیات، اجرا و رفع موانع تشکیل شده است.
 
وی با اشاره به احصا مدل‌های موفق در حوزه مردمی‌سازی اقتصاد در ستاد سهام، افزود: بر این اساس با بهره‌گیری از اعتماد، سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم نسبت به فعال سازی پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف از کسب و کارهای خرد تا کلان پروژه‌های اقتصادی اقدام خواهیم کرد.
 
استاندار یزد تولید ۲ هزار مگاوات برق از انرژی خورشیدی با سرمایه‌گذاری مردم را یکی از پیشنهادات ارائه شده در این نشست دانست و تصریح کرد: با اجرای نمونه کوچک این طرح در سطح روستایی، با اعطای ۱۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه نیروگاه انرژی خورشیدی راه اندازی و ماهانه تا ۵ میلیون تومان درآمدزایی شد.
 
وی با اشاره به اینکه با اجرای این پیشنهاد در سطح واحدهای تولیدی در قالب یک شرکت تعاونی و با سهامداری کارگران و بخش خصوصی ۲۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی تولید خواهد شد، گفت: با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی واحدهای صنعتی تا ۱۳۰ درصد از مدیریت بار معاف شده و در زمان ناترازی انرژی متوقف نمی‌شوند.
 
فاطمی با بیان اینکه ورود سرمایه‌های خرد مردم به این کلان پروژه‌ها منجر به اتفاق بزرگ و تحولی در استان می شود، عنوان کرد: می‌توان با ایجاد اعتماد عمومی و ورود به حوزه های امنیت غذایی، دامداری، کشت‌های گلخانه‌ای، مسکن و... شاهد تحول و خیزش بزرگ در استان بود.
 
وی از پیگیری مسائل مذکور در ستاد سهام به منظور فعال سازی تمامی بخش‌های مردمی از سطح روستا تا مراکز شهرها خبر داد و افزود: در این راستا شرکت‌های توسعه تعاونی عمران شهرستان‌ها، تعاونی‌های فراگیر و سایر پروژه‌های و طرح‌های با قابلیت عملیاتی راه اندازی و ابتکارات و ایده‌های مردمی دریافت می شود.
 
استاندار یزد با تاکید بر اینکه در بحث جهش تولید باید شاخص ارزیابی داشته باشیم، یادآور شد: سهم بخش تعاون از اقتصاد استان و ملی، سهم شرکت‌های تعاونی به کل اقتصاد، تعداد نهادهای مردم پایه حوزه اقتصاد، سهم تامین مالی خرد به کل تامین مالی و سهم فناوری‌های کاربر به فناوری های سرمایه بر، شاخص‌های دقیقی برای این رویکرد محسوب می‌شود.
 
فاطمی در همین راستا ادامه داد: همچنین از دیگر شاخص‌های ارزیابی جهش تولید می‌توان به نرخ مشارکت نیروی کار و سهم عوامل انسانی تولید از کل ارزش افزوده خلق شده در اقتصاد و تناسب مشارکت مردمی در بخش مولد و غیر مولد اشاره کرد.
 
وی با تاکید بر رشد فعالیت‌های خرد با محوریت کارآفرینان بخش خصوصی گفت: ورود افراد متخصص اما کم سرمایه به سمت کسب و کارهای کوچک، ارتقاء سطح فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور و همچنین ایرانی‌ و یزدی تر شدن سفره های مردم با ایجاد بازار برای محصولات تولیدی استان در دستور کار بخش خصوصی استان قرار گیرد.
 
استاندار یزد در ادامه با اشاره به پرورش سالیانه ۶۰۰ هزار دام سبک و سنگین پس از فعال سازی واحدهای راکد در حوزه دامداری تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری مردم در این بخش، مشکل تامین گوشت قرمز به عنوان یکی از مشکلات عمده استان و از دلایل اصلی تورم در گروه خوراکی‌ها رفع خواهد شد.
 
وی افزود: مشارکت مردم در پروژه‌های اقتصادی در مناطق کمتر برخوردار، ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی و همچنین تامین زمین برای ایجاد بازارچه، از دیگر مدل‌های مردمی‌سازی اقتصاد هستند.
 
فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت پویایی ستاد سهام یادآور شد: لازم است تا با در نظر گرفتن ساز و کاری برای اخذ نظرات مردم از توان فکری و ابتکاری آنان استفاده بیشتری شود.
 
وی از امید آفرینی و ایجاد اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی به عنوان مهم‌ترین رویکردهای فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی جهت تحقق شعار سال نام برد و گفت: نباید به نام مطالبه‌گری حس اعتماد مردم به مسئولین خدشه دار شود البته این امر هرگز نافی مطالبه‌گری مدبرانه و هوشمندانه نخواهد بود.
 
استاندار یزد در پایان با تاکید بر نقش مهم و اساسی روحانیت و ائمه جمعه در تبیین و ایجاد اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و گفتمان سازی شعار سال خاطرنشان کرد: تشکیل شورای راهبردی با محوریت معاونت اقتصادی و فعالیت کمیته‌های ستاد سهام در راستای یکدیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات