شرح وظایف دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد

در نشست آموزشی تشریح وظایف دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برای فرمانداران و بخشداران و معاونان اجتماعی به بیان حوزه‌های کاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی و برنامه‌های این دفتر پرداخته شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری نشست تشریح شرح وظایف دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با حضور فرمانداران، بخشداران و معاونین اجتماعی دستگاه‌ها در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
«فخرالسادات خامسی هامانه» و کارکنان دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این نشست به کارگروه‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های این دفتر اشاره کردند و در خصوص حوزه‌های کاری دفتر با هدف گسترش و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان مباحثی را بیان کردند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در اهمیت مباحث اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کرد: بحث‌های فرهنگی اجتماعی به ویژه مباحث آسیب‌های اجتماعی مورد تأکید نظام قرار گرفته است؛ به گونه ای که شخص مقام معظم رهبری به این مباحث ورود کرده و به دستور ایشان و زیر نر مستقیم ایشان سازمانی برای کنترل کاهش، پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی فراقوه‌ای تشکیل شده است به‌طوری که هر سه قوه را تحت پوشش قرار داده است.
خامسی بیان کرد: تشکیل یک سازمان فراقوه‌ای یکسری تشکیلات و ساختارهای جدیدی را به بدنه نظام اضافه می کند که ممکن است بعضأ آسیب هایی را داشته باشد، در نهایت مقرر شد که این سازمان در دل وزارت کشور ایجاد شود.
به گفته وی، اکنون سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور تأسیس شده است که نخستین رئیس آن جناب آقای رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان هستند.
خامسی افزود: دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها نیز دفاتر متناظر این سازمان در استان ها هستند که کلیه فعالیت‌های مرتبط با سازمان امور اجتماعی کشور را طبق دستورالعمل ها و زیر نظر این سازمان انجام می‌دهند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: بنا بر توصیه مقام معظم رهبری شورای اجتماعی کشور تشکیل شده که ریاست آن را رئیس جمهوری به عهده دارد؛ کل وزرا و یکسری تشکل‌های مردم نهاد عضو آن بوده و از سه قوه هم در آن حضور دارند.
وی ادامه داد: مهمترین موضوعات فرهنگی و اجتماعی کشور از طریق شورای اجتماعی کشور رصد و پایش، گزارش‌گیری، اطلاع‌رسانی، تصویب و ابلاغ می شود.
به گفتۀ وی، این شورا شش ماه یکبار و حداقل دو بار در سال به مقام رهبری گزارشی ارائه می‌دهد و طی آن، وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور، کارهای انجام شده و اقدامات لازم به انجاممطرح می‌شود.
وی با بیان اینکه وظایف شورای اجتماعی در استان ها را دفاتر اجتماعی استانداری‌ها به عهده دارند، بیان کرد: به این دلیل که مسائل اجتماعی و فرهنگی باید از طریق شورای اجتماعی به سران، رؤسا و وزرا منتقل شود، دفاتر اجتماعی مؤظف هستند که رصد، پایش، نظارت، آمارگیری، گزارش گیری و اطلاع رسانی در این حوزهرا انجام دهند.
خامسی در ادامه افزود: حتی اعتباراتی که به این منظور ابلاغ می شود و به طور مستقیم به دستگاه ها تخصیص می یابد نیز باید گزارش‌گیری شود که نظارت آن بر عهده دفاتر اجتماعی استانداری‌ها است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندای بیان کرد: بخشنامه ای در شورای معاونین وزارت کشور تصویب شد مبنی بر اینکه فرمانداران دقت و توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی داشته باشند و حتی در آن بخشنامه صریحأ عنوان شده که اگر فرمانداری‌ها‌ دقت لازم را در مباحث اجتماعی نداشته باشند، معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها، مؤظف هستند در اسرع وقت برای تعویض این فرمانداران اقدام کنند.
وی تصریح کرد: این موضوع حساسیت موضوعات اجتماعی و فرهنگی را گوشزد می کند.
خامسی به چهار مورد از آسیب های اجتماعی اولویت دار کشور که از سوی مقام معظم رهبری به سازمان امور اجتماعی کشور عنوان شده را به ترتیب اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی بیان کرد و افزود: در کنار این موارد، توجه به موضوع کودکان کار هم مورد تأکید نظام قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز با اولویت توجه به این چهار آسیب فعالیت می‌کند؛ هرچند در کنارش نیز موضوعات دیگر مطرح است که در ادامه بیان می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: با توجه به اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی دغدغه سران نظام است. از این رو این انتظار را داریم که مسئولان تأثیرگذار در این حوزه با توجه ویژه به این موضوع عمل کنند و شاهد ارتقای کمی و کیفی حوزه فرهنگی و اجتماعی در استان باشیم.
خامسی به کارگروه‌های حوزه اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه کارگروه فرهنگی اجتماعی مهمترین کارگروه استان محسوب می شود، گفت: این کارگروه ها و دیگر کارگروه‌هایی که در ادامه عنوان می‌شود باید در سطح شهرستان ها نیز برگزار شود.


کارگروه فرهنگی و اجتماعی مهمترین کارگروه دفتر اجتماعی


«مجید زارع» کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در خصوص کارگروه تخصصی فرهنگی اجتماعی به عنوان مهمترین کارگروه این حوزه در استان گفت: کارگروه اجتماعی و فرهنگی استانداری، کارگروه متناظر شورای عالی اجتماعی کشور محسوب می‌شود که این کارگروه زیرمجموعه شورای توسعه و برنامه‌ریزی است و تمام مصوبات آن نیز در آنجا مطرح می شود و در صورتی که نیاز به اخذ بودجه یا همکاری های بین بخشی باشد در آنجا تصمیم گیری می شود.
وی افزود: طبق ابلاغ وزارت کشور، در شهرستان‌ها نیز باید کارگروه فرهنگی و اجتماعی با ریاست فرمانداران برگزار شود که انتظار است این کارگروه ها به شکل مناسبی در فرمانداری ها و بخشداری ها برگزار شود.
وی به تشکیل ستاد فرهنگی و اجتماعی ساماندهی و مدیریت آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این ستاد با ریاست استاندار ابلاغ شده و دبیری آن بر عهده دفتر امور اجتماعی و فرهنگی است که ظرفیت خوبی برای بررسی مسائل ویژۀ آسیب‌های اجتماعی دارد.
وی تصریح کرد: فراخوانی برای دریافت طرح‌های مرتبط با کاهش آسیب های اجتماعی در سایت دفتر اجتماعی بارگزاری شده است که دستگاه ها و سمن ها می‌توانند با مطالعه این فراخوان، طرح های خود را ارئه دهند.
این کارشناس در خصوص پژوهش‌های این حوزه گفت: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی در حوزه پژوهشی در دو سطح پیمایش های ملی و پیمایش ها و اسناد استانی فعال است.
زارع افزود: مهمترین پیمایش های ملی انجام شده در این حوزه مربوط به سرمایه اجتماعی بوده که نتایج آن به دستگاه ها و فرمانداری ها ارسال شده است.
وی در مورد سوادآموزی بیان کرد: این بحث چند سال اخیر مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت قرار گرفته و اکنون در جایگاهی هستیم که هنوز به هدف ریشه‌کنی این مهم نرسیده‌ایم از این رو، از فرمانداری ها به عنوان رؤسای شورای پشتیبانی سواد آموزی انتظار فعالیت بیشتر در این حوزه را داریم هرچند اکنون در جمعیت 10 تا 49 سال به آمار 98 درصد باسوادی و در جمعیت بالای 10 سال 89 درصد رسیده ایم.
زارع در خصوص فعالیت‌های مهدوی، تصریح کر: انتظار داریم محتواهای مناسب در این حوزه در اختیار بخش‌های مختلف قرار گیرد تا با محتوای کاذب روبه رو نباشیم.


برنامه‌های نه‌گانه حقوق شهروندی و ده‌گانه عفاف و حجاب


«رسول نصیری» جانشین معاونت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی و مسئول دبیرخانه ستاد صیانت از حقوق شهروندی در خصوص این ستاد و کمیسیون ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی استان به بیان توضیحاتی پرداخت.
جانشین معاونت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: جلسات ستاد صیانت استان از سال 87 با دستور ویژه رئیس جمهوری به وزیر کشور ابلاغ شد و در استان‌ها نیز استاندار رئیس ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی جانشین رئیس ستاد و مدیرکل دفتر امور اجتماعی نیز به عنوان دبیر ستاد و رئیس گروه بازرسی ستاد صیانت استان هستند.
به گفتۀ وی، جلسات ستاد صیانت در استان به صورت فصلی برگزار می شود و متناظر با استان، برش شهرستانی نیز دارد.
وی با بیان اینکه در شهرستان ها فرمانداران رؤسای ستاد هستند، گفت: اعضای آن در استان عبارت از رئیس، دبیر و رئیس گروه، دبیر عفاف و حجاب، دبیر حقوق شهروندی، مدیرکل حراست استانداری، مدیرکل بازرسی استانداری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری و مدیرکل روابط عمومی و دستگاه های خاص فرهنگی و اجتماعی استان است که از طرف استاندار حکم گرفته‌اند.
نصیری محور برنامه های این ستاد را سه برنامه ابلاغی از سوی استاندار در سال 94 نام برد و افزود: برنامه نه‌گانه حقوق شهروندی و ده‌گانه عفاف و حجاب و یک برنامه برون سازمانی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه است که 25 دستگاه استانی مسئولیت اجرای این برنامه را دارند.


تمرکز بر کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینی، کودکان کار و متکدیان


«علی اکبریان»، مسئول پیگیری امور حاشیه‌نشینی، پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی، کودکان کار و خیابانی و ساماندهی متکدیان دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز به بیان عنوان ستادهای زیرمجموعه اعم از «ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار»، «ستاد ملی مبارزه و پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی»، «ستاد ساماندهی متکدیان و کودکان کار خیابانی» نام برد.
این کارشناس موضوعات مدنظر در این حوزه را توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی، تمرکز بر مناطق حاشیه‌ای شهری، ارتقای وضعیت اجتماعی فرهنگی سلامت ستاد بازآفرینی شهری، پیشگیری از ایجاد مناطق حاشیه‌نشین و تعیین مناطق حاشیه‌نشین و بافت فرسوده بیان کرد.
پیگیری امور سلامت و حمایتی در قالب کارگروه‌ها و ستادها
«علیرضا بصارتیان»، کارشناس امور سلامت و حمایتی دفتر اجتماعی نیز در خصوص حوزه سلامت و کمیته بیماری های خاص که سال 93 توسط معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به فرمانداران ابلاغ شده است به بیان توضیحاتی پرداخت.
به گفتۀ بصارتیان، گروه استانی نظارت بر اجرای برنامه ملی کنترل ایدز نیز در استان تشکیل داده شده است که در نظر است برش شهرستانی نیز برای آن تعیین شود.
وی افزود: همچنین ستاد کنترل و کاهش بیماری سالک، کارگروه سلامت، ایمنی و امنیت قضایی استان نیز با ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تشکیل شده است.
«محمد مهدی‌زاده»، دستیار ستادی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در مورد سیاست استخدام دستیاران گفت: تنها کارشناسان ارشد و دکترا در سیاست استخدامی دستیاران تعریف شده است که در آزمون استخدامی سال 94، سهمیه وزارت کشور 300 نفر بوده که تنها 40 نفر آنان پذیرفته شده‌اند که از این میان، سه نفر مربوط به استانداری یزد می شوند.


نقش تشکل‌های اجتماعی در توسعۀ جامعه


«لیدا هاتفی» دستیار ستادی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز به بیان انواع سازمان های مردم نهاد و نقش و ارزش آنها در جوامع مدرن پرداخت.
هاتفی در خصوص جامعۀ مدنی گفت: نهادهای مدنی برای پاسخ به نیازهای جامعه ایجاد شده‌ است؛ ماهیتی غیردولتی و غیرسیاسی دارد؛ دارای مجوز بوده و مردم به طور داوطلبانه و برای توسعۀ کشور در آنها حضور می‌یابند.
وی مجوز فعالیت ‌تشکل‌های اجتماعی را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و دینی دانست و افزود: نقش‌های مشورتی و نظارتی و جایگاه انتقادی در فعالیت تشکل‌های اجتماعی نقش دارد.
گفتنی است در این نشست در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری توضیحاتی بیان شد.
خبرنگار: مریم بهرامی
عکاس: امید استواری
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات