به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد؛

شورای فنی استان یزد باهدف بررسی وضعیت راه‌ها و ساختمان‌های استان تشکیل شد

شورای فنی استان یزد به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد و با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی تشکیل شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، در دومین جلسه شورای فنی استان یزد، مسائلی از قبیل: طرح جامع بهینه‌سازی مصرف انرژی در استانداری، گزارش اداره کل راه و شهرسازی از وضعیت عمر راه‌های استان و پروژه‌های اجراشده راه، گزارش اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان از وضعیت ساخت‌وسازهای مسکن در سطح استان مطرح و در خصوص تغییر دستگاه اجرایی مجتمع فرهنگی بافق از اداره کل راه و شهرسازی به سازمان تبلیغات اسلامی تصمیم‌گیری شد.


ارائه طرح جامع بهینه‌سازی در استانداری


نماینده شرکت اندیشه نوین یزد در این جلسه به ارائه گزارشی پیرامون تهیه طرح جامع بهینه‌سازی استانداری یزد در قالب اقدامات بدون هزینه (تغییرات رفتاری)، اقدامات کم‌هزینه (در ظرف زمانی زیر یک سال)، اقدامات با هزینه متوسط (در ظرف زمانی زیر 3 سال) و اقدامات پرهزینه (در ظرف زمانی بالای 5 سال) پرداخت.
وی دراین‌ارتباط، اقدامات پیشنهادی را برگزاری دوره‌های کاربردی آشنایی با روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، طراحی مناسب چیدمان مبلمان اداری به‌منظور بهره‌گیری حداکثری از نور طبیعی، حذف اقدامات غیرضروری ماشینی، اصلاح فرم‌های اداری به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ، کاهش تعداد بازشوهای غیرضروری، دوجداره کردن در و پنجره‌ها، درزگیری پس از دوجداره سازی در و پنجره‌ها، عایق سازی و رنگ‌آمیزی سطوح مختلف ساختمان با استفاده از رنگ‌های عایق نانو به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و افزایش عمر سازه، بررسی مجدد تعداد دمنده‌های سرمایشی و گرمایشی موردنیاز اتاق‌ها و ساختمان، نصب رسوب‌زداهای آلتراسونیک در مسیر آب مصرفی تأسیسات و آبیاری فضای سبز، هوشمند سازی سیستم آبیاری در فضای سبز و... عنوان کرد.


نگهداری راه‌های استان نیازمند اعتبار 1200 میلیاردی در سال است


نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در این نشست با عنوان اینکه بر اساس مطالعات انجام‌گرفته، 15 درصد راه‌های کشور در وضعیت خرابی کم، 20 درصد راه‌ها در وضعیت خرابی متوسط و 30 درصد راه‌ها در وضعیت خرابی شدید هستند، گفت: حدود ۶۵ درصد شبکه راه‌های کشور نیاز به نگهداری جدی، مبتنی بر برنامه‌ای نظام‌مند دارند.
وی، خرابی راه‌ها متأثر از 5 عامل: مشکلات طراحی، عدم مرغوبیت مصالح، مشکلات اجرایی، نگهداری نامناسب و بهره‌برداری نامناسب عنوان کرد.
این مسئول با اشاره به وجود 4200 کیلومتر راه در استان گفت که با فرض انجام مناسب عملیات نگهداری و در نظر گرفتن دوره 7 ساله برای عمر بهره‌برداری جاده‌ها، سالیانه 700 کیلومتر راه نیاز به نگهداری دارد که اعتباری حدود 1200 میلیارد ريال برای تحقق آن نیاز است.
وی در این خصوص عنوان کرد که طول کل راه‌های استان رتبه دوازدهم را در کشور دارد و این رتبه درباره راه‌های شریانی در کشور دهم است.
این مسئول درعین‌حال اعتبارات فصل حمل‌ونقل سال گذشته را 80 میلیارد ريال اعلام و رتبه یزد را در بین استان‌ها را سی‌ام عنوان نمود.
در ادامه جلسه شورا، گزارشی از وضعیت ساخت‌وساز استان توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و نظام‌مهندسی ارائه شد.
نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان در توضیحات خود، تخلفات ساختمانی را مشتمل برساخت و سازهای بدون پروانه و تخلفات خارج از حدود پروانه عنوان نمود.
وی در این رابطه گفت که بر اساس اذعان مسئولان شهرداری و شورای شهر، بالغ‌بر 70 درصد ساخت‌وسازهای شهر یزد بدون اخذ پروانه ساختمانی انجام می‌گیرد که از دلایل آن می‌توان به عدم امکان صدور پروانه برای همه درخواست‌ها، کمتر بودن هزینه جریمه‌ها نسبت به هزینه اخذ پروانه، ارائه خدمات زیربنایی به ساخت غیرمجاز، به‌روز نبودن برخی قوانین و مقررات موجود، عدم تناسب احکام صادره پس از تخلف، عدم همکاری مالک با مهندس ناظر در اجرای مقررات ملی ساختمان و طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی اشاره کرد.
وی در ادامه به ارائه گزارشی پیرامون بازرسی‌های این اداره کل از 1274 ساختمان طی دو سال اخیر پرداخت و نتایج تحلیل آن را ارائه داد.
 

Jalssjshmsnshssh 1.jpg Jalssjshmsnshssh 2.jpg

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات