استاندار یزد ‌تاکید کرد:

ضرورت سرمایه‌گذاری در تامین آب آشامیدنی روستاهای استان

‌استاندار یزد در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی به ۷۳ روستای استان و افتتاح طرح آبرسانی به تنگ‌چنار شهرستان مهریز با اشاره به اینکه در تامین آب شرب و بهداشت مورد نیاز روستاییان استان مشکلاتی داریم، بر ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، عصر پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ماه ۹۸، مراسم بهره‌برداری از فاز دوم مجتمع آبرسانی تنگ چنار مهریز با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال و افتتاح پروژه‌های آبرسانی به ۷۳ روستای استان با حضور "رضا اردکانیان" وزیر نیرو دولت تدبیر و امید و هیئت همراه، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، "سیدمسعود عظیمی" معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، "محمدرضا صباغیان" نماینده مردم مهریز، ابرکوه، ‌خاتم، بافق ‌و بهاباد در مجلس شورای اسلامی،‌ "‌عباس حیدری" مدیرکل حوزه استاندار، فرماندار شهرستان مهریز و جمعی از مسئولان استان و شهرستان در روستای تنگ‌‌چنار مهریز برگزار شد.
استاندار یزد در این مراسم گفت: شاید یکی از عمده‌ترین عوامل و مسائلی که ‌موجب شده جمعیت روستایی در استان یزد کاهش پیدا کند و امروز به رقم رسمی ١٨ درصد برسد، وجود برخی مشکلاتی است که در زمینه تامین آب شرب و بهداشت مورد نیاز روستاییان استان داریم.
"‌محمدعلی طالبی" ‌ادامه داد: این اتفاق، علی‌رغم اقدامات بسیار خوبی است که دولت در جهت تامین آب روستاها انجام می‌دهد و حمایت‌های وزارت نیرو و اهتمام شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هم در این رابطه بسیار خوب بوده است.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان افزود: هر زمانی که به مناسبت‌های مختلف ازجمله بزرگداشت هفته دولت و دهه مبارک فجر در شهرستانها و روستاهای استان برای افتتاح پروژه‌های عمرانی حضور پیدا کردیم، همیشه با بهره برداری از طرح‌های آبرسانی روبرو بوده ایم که نشان دهنده انجام کار مستمر در روستاها برای تامین آب شرب و بهداشت است.
"طالبی" خاطرنشان کرد: با این وجود مشکلات به حدی است که همچنان با کمبود مواجه ‌هستیم، باید بسیار در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و کارهای زیربنایی را برای تامین آب شرب روستاییان انجام دهیم تا به وضیعت مطلوب و در سطح بعضی از شهرهای استان برسیم.
‌استاندار یزد با اشاره به اینکه روستاهای استان دارای ویژگی‌های خاصی است، گفت: حضور شهرنشین‌ها در ایام تعطیل و مناسبت‌های مختلف در روستاها ‌باعث می شود که آمار افراد حاضر در روستاها در ایام تعطیل بسیار زیاد شود.
وی ادامه داد: حتی روستاهایی داریم که در آمار، خالی از سکنه هستند و آمار جمعیتی آنها نزدیک به صفر است ولی در برخی مناسبت‌ها، جمعیت حاضر در این روستاها به هزار نفر هم می‌رسد.
"‌طالبی" افزود: به همین دلیل هم نمی‌توان امکانات روستاها را به واسطه آمار موجود و شاخص های جمعیتی تنظیم کرد و حتما باید امکاناتی متناسب با جاذبه گردشگری روستاها و سکونت موقت در این مناطق در نظر بگیریم.
استاندار یزد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: می‌توانیم زمینه‌ای را به وجود آوریم که حتی مهاجرت معکوس به روستاها‌ی استان را شاهد باشیم به گونه‌ای که درحال حاضر هم این اتفاق رخ داده و در برخی نقاط با وجود خالی از سکنه شدن روستاها در گذشته و اینکه جمعیت آنها به شدت کاهش پیدا کرده بود، پس از ارائه امکانات،‌ با رفع برخی از مشکلات زیرساختی و فراهم شدن اشتغال مردم در روستا دوباره خانوارهایی در آن روستا ساکن شده‌اند.
‌افتتاح فاز دوم مجتمع آبرسانی تنگ چنار مهریز دو هزار و ٢١٨ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
این مجتمع از یک باب مخزن هزار مترمکعبی و حفر و تجهیز یک حلقه چاه بهره برده و هزار متر از خط انتقال هم بازسازی شده است و با یک ایستگاه پمپاژ ٢٣ روستای استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.


بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی به ۷۳ روستای استان


همچنین با حضور وزیر نیرو و استاندار یزد و هیئت همراه به طور هم‌زمان بهره‌برداری از پروژه های آبرسانی به ۷۳ روستای استان انجام شد و این روستاها به شبکه آب شرب سالم و پایدار متصل شدند.
فاز سوم مجتمع‌های آبرسانی بخش مرکزی و بهمن ابرکوه با ١٧ روستا و ۱۶ هزار و ٧١ نفر جمعیت تحت پوشش، فاز چهارم مجتمع آبرسانی کوثر با ١٣ روستا و ١٣ هزار و ۷۴۳ نفر زیر پوشش، مجتمع آبرسانی غدیر یک با ١٨ روستا و پنج هزار و ١٨٢ روستای تحت پوشش، احداث مخزن روستای هرفته با یک روستا و ۱۵۴ نفر جمعیت تحت پوشش و احداث مخزن زمینی ابراهیم آباد با پوشش یک روستا و جمعیت ۱۳۶ نفر پروژه های آبرسانی به روستاهای استان یزد را شامل می شوند.
گفتنی است در سفر وزیر نیرو به استان یزد ۳۴ پروژه آب و برق با اعتبار ١٠١ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★

★‌عکس: ‌رضا زارع★

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات