استاندار یزد:

ضعف گفت و گو میان افراد و گروه ها ریشه در فرهنگ سیاسی جامعه دارد

استاندار یزد بحث گفت و گو میان افراد و گروه های مختلف با یکدیگر در جامعه کنونی را ضروری دانست و تاکید کرد: ریشه ضعف این مسائل مربوط به فرهنگ سیاسی چند صد ساله است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد به نقل از خبرگزاری ایرنا، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد یکشنبه شب ‌١٤ بهمن ماه در مراسم آغاز به کار طرح گام (گفت و گوهای اجتماع محور) در استان‌ که در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد، ‌گفت: ‌شکاف های زیادی در جامعه وجود دارد، این شکاف ها به خودی خود بد نیست و بعضی از شکاف ها عامل حرکت و پویایی جامعه است.
وی ادامه داد: وقتی ابزار گفت و گو نباشد و از آن به درستی هم استفاده نشود، این شکاف‌ها به عرصه هایی برای تضاد منافع و هم برای درگیری‌ها و تفرقه ها تبدیل می شود که منافع جامعه، ملی و عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد.
استاندار یزد افزود: اگر به عرصه سیاسی نگاه کنید، می‌بینید که فقدان ابزار گفت و گو چه آسیب هایی را در حقیقت به جامعه وارد می کند.
طالبی خاطرنشان کرد: سئوال اساسی که همیشه در ذهن مردم وجود داشته و دارد و به عنوان مطالبه هم بعضا در تریبون‌های مختلف مطرح شده، این است ‌که آیا نمی‌توان این اختلاف ها و دیدگاه های متفاوت در فضای صمیمی و دورهمی مسئولان گروه های مختلف شنیده شود و یا با همدیگر گفت و گو و در مورد آن صحبت کرد.
وی با اشاره به ضعف مبانی گفت و گوی جمعی در جامعه ایران، افزود: یکی از دلایل ‌و ریشه مسائل که در فرهنگ سیاسی ما هم نهادینه شده، نبود تربیت در خانواده ها یا تربیت در سطوح مختلف آموزشی است که نتوانستیم درحقیقت افرادی را با مشخصه‌های این گفت وگوها تربیت ‌کنیم.
استاندار یزد ادامه داد: این افراد وقتی در جامعه قرار می‌گیرند، یاد نگرفته اند گفت و گو کنند و مشکل دیگر نیز در ساختار قدرت، مناسبات سیاسی و اجتماعی صحبت کردن از تربیون های یک طرفه که به عادت تبدیل شده و شنونده نیستیم، است.
وی تصریح کرد: مسئولان باید بیشتر شنونده باشند و به سمتی حرکت کنند که در حقیقت خروجی آن گفت و گو به جای یک طرفه صحبت کردن، نهادینه شود.
طالبی افزود: طرح گفت و گو های اجتماع محور، طرح بسیار خوبی برای نزدیکی هرچه بیشتر سلایق مختلف اجتماعی و سیاسی است و باید مورد توجه قرار گیرد و حتی به عنوان یک کار ویژه در سطح ملی به آن پرداخته شود.
وی تصریح کرد: لازمه موفقیت طرح این است که الزامات آن مورد توجه قرار گیرد و موضوع براساس اولویت در دستورکار باشد.
به گفته استاندار یزد موضوع طرح یادشده باید در سطح جامعه به لحاظ اجتماعی و سیاسی مورد نیاز باشد و نگاهی کاربردی به این گفت و گوها نیز داشته باشیم.
طالبی با بیان اینکه باید در این طرح موضوع های خوبی دسته بندی شوند و اثر گفت و گو ها در برنامه های آن مشخص شود، خاطرنشان کرد: رویکرد استان این است و علاقه مند هستیم حداکثر تاثیرگذاری و حضور نخبگان را در سیاست گذاری ها داشته باشیم و ابزار آن نیز همین گفت و گوهاست.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: ‌بر پایه طرح گفت و گوهای اجتماع محور (گام) در استان برای نخستین بار مسئولان با حضور در نشست، فقط شنونده اظهارات قشرهای مختلفی از جمله استادان دانشگاه‌‎، روحانیون، بانوان، اصناف و فرهنگیان هستند و از ایده ‌‎های آنان استفاده خواهند کرد.
«فخرالسادات خامسی هامانه» با یادآوری برگزاری ٤٠ نشست گفت و گو محور با موضوع های مختلف به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار امیدواری کرد: تبادل اطلاعات و بحث و تبادل نظر فعالان حوزه های مختلف، مسئولان را در برنامه ریزی برای خدمت‌‎ رسانی بهتر به مردم یاری کند.
‌خامسی هامانه همچنین از جهاد دانشگاهی استان یزد در همکاری برای اجرای این طرح قدردانی کرد.
گفتنی است در این مراسم از پوستر طرح گفت و گو های اجتماع محور (‌گام) رونمایی شد.

★‌عکس: ‌رضا زارع★

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات