وزير آموزش و پرورش در سفر به یزد:

فضای آموزشی معلمی اثرگذار در تربیت دانش آموزان است/ ضرورت تقویت اثربخشی و سواد حرکتی در مدارس

وزير آموزش و پرورش در همايش بين المللي«مدرسه ايراني،معماري ايراني» به ميزباني استان يزد مطرح كرد: فضای آموزشی معلمی اثرگذار در تربیت دانش آموزان است و تقویت اثربخشی و سواد حرکتی در مدارس با هدف افزایش نشاط و امید آفرینی ضرورت دارد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد،وزير آموزش و پرورش در هشتمين همايش ملي و نخستین همايش بين المللي «مدرسه ايراني،معماري ايراني» كه به ميزباني استان يزد آغاز به كار كرد،گفت:در  شرايط  فعلي اقتصاد كشور نیز هم چنان عنايت ويژه از سوي دولت و مجلس نسبت به اعتبارات اين حوزه صورت گرفته است و اميدواريم سال آينده رشد چشمگيري در بهينه سازي و كيفيت بخشي به فضاهاي آموزشي را شاهد باشيم.
وزير آموزش و پرورش افزود:در دنياي امروز بسياري از مفاهيم نسبت به گذشته تغيير كرده است و محيط هاي آموزشي نيز با فلسفه و كاركرد متفاوتي روبه رو هستند زيرا محيطي كه در آن يادگيري اتفاق مي افتد فاقد حد و حصر براي كنترل و مديريت بسته است.
«سيدمحمد بطحايي» بيان كرد:مدرسه نيز به عنوان يك محيط يادگيري رسمي از اين تغييرات جدا نمي باشد و در ميان تحولات متعدد پيش رو توجه به پايداري در جايگاه يكي از مهم ترين ويژگي هاي يادگيري ضرورت دارد.
وي اظهار داشت:اگر نگرش يادگيرنده،دانش و رفتار را تغيير دهيم و اين تغيرات پايدار نباشد به چالش جدي در حوزه آموزش و پرورش تبديل مي شود.
بطحايي يادآور شد:مدرسه مركب از اجزا و اركان هايي است كه در كنار يكديگر محيط يادگيري را سازماندهي مي كنند و هر كدام از مولفه ها سهم و نقشي را بر عهده دارند و توجه به فضاهاي آموزشي اولين ضرورت در تغييرات پيش آمده براي محيط هاي يادگيري است.
وزيرآموزش و پرورش گفت:فضاي آموزشي امروز خود يك معلم است،رنگ،نور ،چيدمان و بخش هاي مختلف همه و همه در تربيت آموزشي اثرگذار هستند و اگر مورد كم توجهي قرار گيرند آثار نامناسبي بر جاي مي گذارند.
وي تاكيد كرد:جامعه امروز به دانش آموزاني نياز دارد كه پس از فارغ التحصيلي براي زندگي آماده باشند و احتياجات  فردي و اجتماعي خود را در مدرسه تمرين كرده و مهارت لازم را براي پشت سر گذاشتن مراحل مختلف زندگي آموخته باشند.
بطحايي افزود:هدف هاي آموزشي و برنامه هاي كلان در مدارس ما اجرايي شده است اما يادگيري به شكل مهارتي و عملياتي اتفاق نمي افتد و مدل رفتار دانش آموزان با آنچه آموزش ديده اند كاملا متفاوت است كه اين موضوع يكي از مشكلات مهم و نيازمند برنامه ريزي براي حل و فصل است.
وزير آموزش و پرورش بيان كرد:.كارايي نظام آموزشي كشور بسيار بالاست اما اثربخشي آن منطبق با نياز جامعه نيست و فضاهاي آموزشي به عنوان معلمان موثر بر يادهي و يادگيري نيازمند تزريق نشاط،سرزندگي و اميد هستند كه دانش آموزاني با ظرفيت رواني بالا را آماده سازند.
وي افزود:امروز سواد حركتي يكي از الزمات مهم تربيت است و دانش آموزان نيازمند فضايي براي تحرك و پويايي هستند،علاوه بر توجه به اين موضوع در فضاهاي آموزشي بايد پارك ها و سالن هاي ورزشي ساير دستگاه هاي اجرايي نيز در اختيار مدارس قرار گيرند.
بطحایی گفت:در فضاهاي آموزشي به اتاق نقاشي،بازي ،مهارت و يادگيري به ويژه در مقاطع دبستان نياز داريم كه خوشبختانه در سال هاي اخير اقدامات خوبي در  این زمینه انجام شده و بايد تلاش كنيم تا فضاهاي آموزشي به استانداردهاي لازم و مورد نیاز جامعه نزديك شوند.

*خبرنگار:فاطمه شریفی
*عکاس:رضا زارع

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات