معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد:

لزوم خودباوری بیشتر در جامعۀ زنان/ فضا برای مشارکت همه‌جانبۀ بانوان در انتخابات فراهم است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان در جمع بانوان عضو هیئت نظارت شهرستان‌ها و بخش‌های استان گفت: افزایش 53 برابری ثبت‌نام بانوان در انتخابات شوراهای اسلامی قابل‌توجه است اما؛ در مقایسه با حضور 93 درصدی آقایان کم و نیاز به خودباوری بیشتر جامعۀ زنان احساس می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «محمدعلی طالبی»، 30 اردیبهشت در نشست مشترک بانوان عضو هیئت نظارت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ گفت: برای نخستین بار است که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شاهد چنین درصد بالایی از ثبت‌نام و مشارکت بانوان هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد پرداختن به جایگاه زنان در کشور را یک مطالبه دانست و گفت: شاهد هستیم که دولت تدبیر و امید زمینه را برای مشارکت بانوان فراهم کرده است اما بخش عمدۀ این مشارکت به استقبال خود بانوان مربوط است.

طالبی بیان کرد: تشکیل شوراهای اسلامی در کشور، از سال 77، توانست سطح مشارکت زنان را در جامعه افزایش دهد به‌گونه‌ای که برای نخستین بار شاهد عضویت چشمگیر زنان در شوراها و نیز حضور دهیاران زن در روستاها بوده‌ایم.

رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به رشد 53 برابری عضویت زنان در شوراهای اسلامی، گفت: این آمار حاکی از این است که هنوز برخی بانوان در خصوص توانمندی‌های خود به باورپذیری نرسیده‌اند؛ این در حالی است که نیروهای توانمندی درون جامعۀ زنان و نیز در سطح روستاها وجود دارد.

طالبی دربارۀ آمار مشارکت بانوان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، بیان کرد: هفت درصد ثبت‌نام ‌کنندگان در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از بانوان هستند و تعداد بانوان ثبت‌نام‌ کننده در انتخابات شوراهای اسلامی 254 نفر است که در مقایسه با انتخابات گذشته رشد قابل‌توجه‌ای داشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: افزایش یک‌ونیم برابری مشارکت بانوان یزدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نسبت به سال گذشته قابل‌توجه است اما مشارکت هفت‌درصدی بانوان در مقایسه با 93 درصدی آقایان نشان‌دهندۀ این است که هنوز باید جامعۀ زنان را به این باور رساند که می‌توانند در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرین باشند.

 

حضور 32 درصدی بانوان در هیئت‌های نظارت انتخابات کم‌سابقه است

دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات استان یزد در جمع بانوان عضو هیئت نظارت بر انتخابات سراسر استان، گفت: 32 درصد اعضای هیئت نظارت استان را بانوان تشکیل می‌دهند که این میزان در انتخابات گذشته و نیز در سطح کشور کم‌سابقه بوده است.

«علی افخمی» با تأکید به مشارکت و حضور بانوان در فعالیت‌ها و نشست‌ها، افزود: پرسشگری و مطالبه گری از مهم‌ترین عواملی است که موجب توسعه می‌شود و اگر بانوان این دو عامل را در نظر بگیرند توسعه را نیز رقم خواهند زد.

وی دربارۀ ناظران و سر ناظران انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: تعداد ناظران و سر ناظران انتخابات می‌تواند تا یک ونیم برابر صندوق‌های رأی باشد؛ اعلام‌شده لیست ناظران ارسال شود و در مورد سر ناظران نیز تأکید بر نیروهای انسانی توانمند در سطح شهرستان‌ها بوده است.

دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بابیان اینکه بانوان خودشان خود را باور کنند و جلو بیایند تا جامعه بتواند از ظرفیت آنان استفاده کند، گفت: از بانوان توانمند و مسلط می‌خواهیم برای سر ناظری انتخابات اعلام آمادگی کنند.

 

بانوان در عرصۀ انتخابات، ناظری و سر ناظری مشارکت کنند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد نیز در جمع بانوان عضو هیئت نظارت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: گذار کشور ما از سنت به مدرنیته نابرابری‌ها را بیشتر برجسته کرده و به سویی پیش رفته که اکنون تبعیض مثبت برای زنان اتفاق افتاده است.

«رقیه کرمانیان» افزود: در دولت تدبیر و امید شاهد هستیم بانوان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و سیاسی و حقوقی قرار دارند که این نشان‌دهندۀ قدم‌های خوبی است که درزمینۀ مشارکت بانوان در عرصه‌های مختلف برداشته‌شده است.

وی بیان کرد: حضور 32 درصدی بانوان در هیئت نظارت انتخابات استان حاکی از توجه دولت به مشارکت سیاسی و اجتماعی بانوان است که امیدواریم بانوان یزدی در همۀ عرصه‌ها به‌ویژه در امر ناظری و سر ناظری انتخابات این مشارکت را ارتقا دهند.

گفتنی است در این جلسه که با حضور بانوان عضو هیئت نظارت شهرستان‌ها و بخش‌های استان برگزار شد گزارشی از وضعیت هیئت نظارت شهرستان‌ها توسط بانوان ناظر بیان شد.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات