لزوم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تفرج‌گاه‌های استان

کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار و در این کارگروه مطرح شد: تفرج‌گاه‌ها‌ می‌توانند کارکرد مثبت در ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشت و سلامت جامعه داشته باشند، ازاین‌رو لازم است همۀ دستگاه‌های استان برای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این مکانها مشارکت کنند.
به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان روز چهارشنبه 18 اسفند ماه به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، دبیری مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و حضور اعضای این کارگروه در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست در خصوص کاهش و مهار آسیب‌های اجتماعی در تفرج‌گاه‌های استان، گفت: لازم است بر اساس شرایط خاص استان نوعی بومی‌سازی انجام شود و محل‌هایی که مشمول سیاست‌های ملی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی تفرج‌گاه‌ها می‌شوند، مشخص شوند تا بر اساس آنها سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شود.
«محمدعلی طالبی» در بخش دیگری از سخنان خود دربارۀ دانش‌نامۀ تخصصی دفاع مقدس که تدوین آن در دستورکار همۀ استان‌ها قرار دارد و متولی آن اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، بیان کرد: تدوین دانش‌نامۀ دفاع مقدس کار بزرگی است که نیازمند همراهی همۀ دستگاه‌های استان است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این نشست فلسفۀ تشکیل کارگروه فرهنگی و اجتماعی را بحث و تصمیم‌گیری دربارۀ مسائل اجتماعی و فرهنگی استان دانست و وضعیت استان در خصوص چهار آسیب اجتماعی را که در دستورکار نظام است، تشریح کرد.
«مجید جوادیان‌زاده» اولویت‌دارترین آسیب را که مقابله با آن در دستورکار نظام قرار دارد را اعتیاد دانست و گفت: بیشترین مصرف مادۀ مخدر مربوط به مواد محرک صنعتی است.
وی دومین آسیب که مقابله با آن در دستورکار نظام است را طلاق و پس از آن حاشیه‌نشینی و فساد و فحشا نام برد.
جوادیان‌زاده دربارۀ آسیب طلاق بیان کرد: رتبۀ سال گذشتۀ یزد از نظر آمار طلاق بیست‌وهشتم کشوری بوده که هرچند نسبت به دیگر استان‌ها مطلوب بوده است اما باید مسئولان استان در زمینه کاهش آمار طلاق نیز برنامه‌ریزی کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نقاط حاشیه‌نشین را مناطقی نام برد که از نظر امکانات بهداشت و درمان و نیز فضاهای ورزشی، رفاهی، تفریحی و آموزشی دچار کمبود هستند و باید کاستی‌های این مناطق رفع شود.
وی مهمترین اقدامات اخیر شورای اجتماعی و فرهنگی کشور را طرح تقسیم کار ملی برای کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی و نیز انعقاد تفاهم‌نامه با 9 دستگاه ملی و استانی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نام برد و افزود: آنچه اکنون در دستورکار این شورا قرار گرفته است کاهش و مهار آسیب‌های اجتماعی در تفرج‌گاه‌ها است.
جوادیان‌زاده در تعریف تفرج‌گاه‌ها گفت: تفرج‌گاه‌ها سامانه‌های طبیعی و غیرطبیعی هستند مانند پارک، بوستان، کویر، درّه، دشت، چشمه و مواردی از این دست که محل تفرج عموم مردم است.
 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر کارکرد مطلوب تفرج‌گاه‌ها در نظر گرفته نشود، این مناطق که می‌توانند در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشت و سلامت جامعه کارساز باشند به محل آسیبهای‌ اجتماعی تبدیل می‌شوند از این‌رو، لازم است برای کاهش و مهار آسیب‌های اجتماعی این مناطق اقدام کرد.
گفتنی است در این کارگروه در خصوص تدوین دانشنامه تخصصی دفاع مقدس هم‌اندیشی و مطرح شد بنا به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تهیۀ یک دایره المعارف اقدام شود، به‌گونه‌ای‌که مجموعه‌ای مرجع، جامع و کامل شامل همۀ اطلاعات و دانشنامه‌های محقق شده در خصوص هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران تهیه شود. 
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات