مانور زلزله، فرصتی جهت تمرین فرآیند مدیریت بحران است

مدیرکل مدیریت بحران استان يزد در جلسه هماهنگی برگزاری بيست و پنجمين مانور زلزله كه با ميزباني مدیر کل آموزش و پرورش و در حضور سایر اعضا و دستگاه های ذی‌ربط برگزار شد با بیان اینکه مانور زلزله، بهانه‌ای جهت تمرین فرآیند مدیریت بحران در مباحث آموزشی است، گفت: دانش‌آموزان، در محیط مدرسه و منزل از جمله گروه‌های جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند. در این راستا آموزش و مانور‌های مداوم و مستمر برای آمادگی این عزیزان جهت مواجهه با خطرات زلزله بعنوان حلقه گم شده در چرخه مدیریت بحران زلزله، امری ضروری است.

محمد علي ملك زاده اظهار داشت: زلزله از جمله حوادثی است که غافلگیرانه، آنی و لحظه ای است و مهمترین راهکار مواجهه با آن کسب آمادگی لازم برای مواقع اضطرار است.
وي با بیان اینکه دانش‌آموزان و فرهنگیان یک پنجم جمعیت استان را تشکیل می‌دهند گفت: مدارس بايد به گونه ای باشد که در زمان وقوع حوادث طبیعی محل رجوع مردم باشد و نقش امداد رسانی را ایفا نماید.
 مديركل مديريت بحران استان با بیان اینکه آموزش و برگزاری مانورهای هدفمند برای دانش‌آموزان، جهت مقابله با بحران، امدادرسانی و پیشگیری از زلزله، آن‌ها را می‌توان در محیط مدرسه و منزل جهت مقابله در برابر زلزله آماده کرد، ادامه داد: شبیه‌سازی صحنه زلزله‌های گذشته و انجام تمرینات و مانورهای دوره‌ای و مداوم توسط آحاد مردم و به ویژه دانش‌آموزان و نیز ارزیابی نتایج حاصله از آن و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن با بهره‌گیری از تجربه‌های افراد در کاهش مخاطرات زلزله بسیار موثر است.
وی اظهارکرد: دانش‌آموزان هنگام اجرای مانورها در شرایط حادثه قرار گرفته و همین امر سبب می‌شود تا شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش‌های علمی و نتیجه‌بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند و این یافته‌های تجربه شده را نیز در طول زندگی و هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند.
محمد علي ملك زاده ظرفیت آموزش و پرورش و وجود دانش‌آموزان را بستر مناسبی جهت اطلاع رسانی ،آموزش و آگاهی بخشی به آحاد جامعه دانست و خواستار همکاری همه جانبه مديران مدارس در امر مانور زلزله شد.
برگزاری مسابقات نقاشی، عکاسی،روزنامه دیواری ویژه دانش آموزان،تهیه نقشه ایمنی محل،تشکیل شورای ایمنی محله،لزوم مشارکت و نقش اولیا و مربیان و همچنین لزوم مشارکت جدی رسانه ها به ویژه صدا و سیما از دیگر مباحثی بود که ملک زاده مدیر کل مدیریت بحران استان به آن اشاره کرد.
گفتنی است مانور زلزله هر ساله ۸ آذر به صورت متمرکز در مدارس سراسر کشور برگزار می گردد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات