معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد:

مرکز اسناد و کتابخانه ملّی استان از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاداستفاده کند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در نشست معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با اهداکنندگان اسناد تاریخی استان و فعالّان این حوزه گفت: برای جمع‌آوری اسناد تاریخی و حفظ میراث اجتماعی و فرهنگی لازم است مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی استفاده کند.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، چهارشنبه شب یکم دی ماه نشست معاون سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی ایران با اهداکنندگان اسناد تاریخی استان و فعالان این حوزه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مشاور فرهنگی و ارتباطات استاندار و مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملّی استان در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
«محمدعلی طالبی» در این نشست با تأکید بر اهمیت و جایگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بیان کرد: این سازمان یکی از اصلی‌ترین ظرفیت‌هایی است که برای صیانت از هویت جامعه و حفظ میراث اجتماعی و فرهنگی امروز در اختیار ما قرار دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در استان یزد نیز از گذشته توجه خاصی به حوزۀ اسناد ملی شده و این استان جزو اولین استان‌هایی بوده که تشکیلات استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را ایجاد کرده است.
طالبی افزود: روز به روز نیز شاهد بالندگی هرچه بیشتر این سازمان در استان هستیم و وجود مرکز اسناد و کتابخانه ملی در استان تواننسته اهمیّت اسناد ملّی را بیش از پیش برای مسئولان، مدیران و مردم آشکار کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه مرکز اسناد توانسته ارتباط خوبی بین این سازمان و بدنۀ جامعه برقرار کند، گفت: به ویژه در حوزۀ جمع‌آوری و ثبت شفاهی و حفاظت و نگهداری از اسنادی که در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دارد، فعالیت‌های خوبی انجام شده است.
وی یادآور شد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان با کمبودهایی از جمله نبود مکان مناسب برای این فعالیّت‌ها روبه‌رو است که خوشبختانه برنامه‌های خوبی از سوی مدیریت ارشد استان در رابطه با رفع این مشکل در دست اقدام است.
طالبی به نکته مهم ضرورت همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان با سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این ارتباط تقویت شود و تشکل‌های غیردولتی و مردم بتوانند بخشی از فعالیت‌های این مرکز را بر عهده گیرند کارها سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود و برکات بیشتری نیز به همراه دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در پایان سخنان خود، گفت: خوشبختانه استان یزد یک ظرفیت بسیار خوبی در حوزۀ فعالیت و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد دارد و یکی از برترین استان‌ها در این حوزه می‌باشد که می‌توان لینک‌های همکاری بسیار خوبی در این زمینه برقرار کرد.


آرشیو ملی استان اعتبار کشور است


معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این نشست با بیان اینکه آرشیو ملی ایران اعتبار و آبروی کشور است، بیان کرد: در زمینه جمع‌آوری اسناد شخصی و خانوادگی دچار کمبودهایی هستیم و مردم باید این سازمان را برای رفع این نقص‌ها یاری کنند.
«شهرام یوسفی‌فر» ادامه داد: اگر نسبت به جمع‌آوری اسناد اهتمام داشته باشیم و این مهم مورد غفلت قرار نگیرد، بسیاری از هزینه‌ها در این حوزه کاهش می‌یابد و در حوزۀ پژوهش و حفاظت و صیانت از اسناد هزینه می‌شود.
یوسفی‌فر خاطرنشان کرد: فرهنگسازی و ابزارهای تشویقی و ترویجی نقش مهمی در زمینۀ جمع‌آوری و نگهداری از اسناد ملی و تاریخی دارد و توجه به این مهم موجب استحکام فرهنگ اجتماعی می‌شود.
«داوود پاک‌طینت» مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانۀ ملی استان نیز در این نشست ضمن گزارشی از فعالیّت‌های انجام شده در این مرکز، گفت: در استان یزد بیش از چهار میلیون برگ سند موجود است که از این تعداد یک میلیون و 400 هزار برگ فهرست‌نویسی شده و دو میلیون و 600 هزار برگ هنوز فهرست‌نویسی نشده است.
گفتنی است در پایان این نشست از پنج نفر اهداکنندگان اسناد ملّی و تاریخی به مرکز اسناد و کتابخانۀ ملّی استان و فعالان این حوزه با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات