معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار يزد:

مسئولیت اجتماعی کتابداران ایجاد تحول فکری، فرهنگی و اجتماعی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار يزد در آیین تجلیل از مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی، نقش کتابداران را براي ایجاد تحول فکری، فرهنگی و اجتماعی، در جامعه مؤثر دانست و بر مسئولیت اجتماعی آنها در برابر مردم تأکید کرد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، آیین تجلیل از مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی، ۲۶ آبان ماه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداری، مشاوران استاندار، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان و شماري از مدیران و کتابداران سراسر استان به میزبانی نهاد کتابخانه های عمومی استان در تالار غدیر یزد برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در اين آيين با بیان اینکه بالارفتن فرهنگ کتابخوانی استان در كوشش‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی پديدار می‌شود، گفت: امیدواریم که فعالیّت‌های این نهاد با شتاب بیشتری در راستای توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی ادامه یابد.
«محمدعلی طالبی» با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره که هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد، افزود: حتّی پیشرفت فناوري و کتاب‌های الکترونیک نیز نتوانسته است جای کتاب را بگیرد زیرا کتاب مجموعه‌ای انسجام یافته از تفکر و اندیشه است و این مجموعه را باید در بسته‌ای پیوسته، مورد مطالعه قرار داد.
به گفتۀ طالبی یکی از آسیب‌های جامعۀ امروز روی آوردن به مجموعه‌های نامرتبط و از هم گسیخته برای ارضای نیازهای مطالعاتی است؛ درحالی‌که فلسفۀ کتاب به‌عنوان مجموعه‌ای دارای پیام، ایجاد دگرگوني و نگرش جدید در انسان‌ها است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به تاریخ سرزمین ایران و نهضت‌های تأثیرگذار در بالابردن رشد علمی کشور اشاره کرد و يادآورشد: بسیاری از دگرگوني هاي سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مانند نهضت ترجمه، ناشی از نقش مؤثر کتاب و طرح اندیشه‌های نو بوده است.
طالبی یکی از نقاط ضعف کشور که موجب پایین بودنِ سرانۀ مطالعه شده است را کم‌علاقگی مردم به مطالعه دانست کرد و با تأکید به نقش کتابدار در افزایش نرخ مطالعه و علاقه‌مند کردن مردم به کتاب، از کتابداران خواست بیش از پیش فرآهم‌کنندۀ ایجاد علاقه و اُنس با کتاب در میان مردم استان باشند.
وی همچنين گفت: گاهی چگونگي برخورد و استقبال و راهنمایی کتابداران، افراد را در مسیر جدیدی قرار داده و موجب انتخاب‌های بهتر آنها می‌شود و فرآتر از این نقش، مسئولیت اجتماعی کتابداران در جهت دگرگوني فرهنگی و رشد و ارتقای جامعه است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار يزد در پايان سخنانش گفت: کتابخانه ها مي توانند در بخشي از فضاي خود اتاق گفت‌وگویی را طراحی كنند که جمع‌هایی کوچک در آن گرد هم آیند و با تفکر و اندیشه‌ورزی آغازگر تحولات بزرگ شوند.


یک قدم به جلو رفتن، رسالت نهاد کتابخانه‌ها


مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان نیز با سپاس از کارکنان این نهاد که برای بالابردن و رشد فرهنگ کتابخوانی استان كوشش کرده اند، موفقیت ها و کسب رتبه های برتر نهاد کتابخانه های عمومی استان را مدیون همت همة کتابداران استان دانست.
«رقیه دوست فاطمی ها» با بیان اینکه خواستهٔ نهاد کتابخانه ها، توسعهٔ این نهاد، از جای خود برخاستن و یک گام به جلو برداشتن بوده است، این رشد در استان را قابل تقدیر و ارزشمند بیان کرد.
به مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان يزد، اگر مسئول یا مدیری برای فرهنگ دانش و کتابخوانی شهرش بكوشد، بي گمان برای آبادانی شهرش ارزشمندترین گام را برداشته است.
گفتنی است در این آیین از برگزیدگان استانی کتابخانه‌های عمومی در سال 95، کتابداران برگزیدۀ کشوری و استانی و نیز مسئولان برگزیدۀ بخش خلاقیت‌های ویژه، کتابخانۀ مشارکتی و کتابخانۀ نابینایان تقدیر شد.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات