نشست سرمایه‌های نمادین، در استانداري يزد برگزار شد

نشست سرمایه‌های نمادین به عنوان محور جذب انواع سرمایه، با سخنراني «محسن رنانی» اقتصاددان و استاد تمام دانشگاه اصفهان، در تالار انديشة استانداري يزد برگزار شد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، اين نشست با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی، فرماندار یزد، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیر کل دفتر امور اقتصادی و جمعی از بخشداران، مدیران، اعضای شورای اسلامی شهر، استادان دانشگاهی و فعالان اقتصادی و اجتماعی استان و همراه با سخنراني «محسن رنانی» اقتصاددان استاد تمام دانشگاه اصفهان، در تالار اندیشۀ استاندار برگزار شد.
محسن رنانی در نشست سرمایه‌های نمادین به عنوان محور جذب انواع سرمایه به استان یزد، سرمایه‌های نمادین یزد اعم از جاذبه‌های طبیعی و تاریخیِ گردشگری، آداب و آيين یزدی‌ها، باورها و آیین‌های مذهبی و نیز نخبگان این استان را سرمایه‌های نمادینی دانست که تقویت آنها ارزشمندترین روش توسعۀ استان است.
وي سرمایۀ نمادین را یکی از مغفول‌مانده‌ترین سرمایه‌های کشور و استان یزد دانست و گفت: ایران جزو 10 کشور برتر در حوزۀ سرمایه اجتماعی و استان یزد نخستین استان یا جزو سه استانی است که می‌تواند در زمينة سرمایه نمادین نقش‌آفرینی کند.
رنانی با اشاره به تعریف انواع سرمایه اعم از سرمایه اقتصادی، انسانی و اجتماعی محور جذب این سه سرمایه، در کشور به ویژه استان یزد را سرمایه‌های نمادین دانست.
این نویسنده و محقق، سرمایه اقتصادی مانند دلار، نقره، طلا، زمین و نفت و سرمایه انسانی اعم از نیروی انسانی و دانش ضمنی و آشکار انسان را شرط لازم برای رشد دانست و افزود: سرمایه اجتماعی که به معنای وجود اعتماد و مشارکت و همدلی در جامعه است، شرط کافی برای توسعه به شمار مي رود.
این دکترای اقتصاد يادآور شد: سرمایه نمادین یکی از آن سه سرمایه بوده که طی دگرگوني هايي به سرمایه نمادین تبدیل شده‌اند به‌گونه‌ای‌که همراه با احترام و افتخار شناخته شده‌اند.
وی برج آزادی را نمونۀ سرمایه اقتصادی کهنه كه به سرمایه نمادین تبدیل شده است؛ پروفسور سمیعی را يك سرمایه‌ای انسانی که به نمادین تبدیل شده و آيين هاي عاشورا و نوروز را سرمایه اجتماعی که به سرمایه نمادین تبدیل شده است، خواند و افزود: این سرمایه‌ها اکنون به‌گونه‌ای شهرت یافته که شناخته و نماد شده‌اند.
وی اهمیت نمادین شدنِ سرمایه‌ها را چندین برابر شدنِ آنها دانست و گفت: از کارکرد‌های این نمادشدن‌ها جذب دیگر سرمایه‌ها به کشور و استان‌ها و نیز ایجاد اصلاحات تدريجي در جامعه است.
به گفتۀ رنانی ما به اندازۀ کافی به سراغ سرمایه اقتصادی رفته‌ایم و اکنون زمان بهره‌وری از انباشت سرمایه است، نیروی انسانی نیز در ایران بسیار بیشتر از نیاز کشور است و در این میان، آنچه نیاز داریم سرمایه‌های اجتماعی و نمادین است.
استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، تخریب سرمایه‌های نمادین را تخریب‌کنندۀ ساختار اجتماعی و ملی دانست و گفت: شوربختانه در جامعۀ ما اگر هم سرمایه نمادین وجود داشته باشد اجازۀ تقویت آن داده نشده است.
وي افزود: برای نمونه، بسياري از ما لطیفه‌ها و پیام‌های ناشایستی که علیه رهبران سیاسی، فوتبالیست‌ها، بازیگران و از این دست افراد مشهور بیان می كنيم، بي آنكه به اين بينديشيم که این افراد سرمایه‌های اجتماعی ما هستند که مي توانند الفت اجتماعی در جامعه را تقويت كنند.
اقتصاددان و استاد تمام دانشگاه اصفهان، در پايان سخنانش با بیان اینکه بايد سرود توسعه را برای یزد نواخت و توسعه در این استان را به مسئله تبدیل کرد، گفت: وجود سرمایه اجتماعی بالا در یزد یک فرصت است و ضروری است توسعۀ یزد بر مبنای توسعۀ سرمایه‌های نمادین پایه‌گذاری شود.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات