استاندار يزد خواستار شد؛

نظارت جدي بر اجراي استانداردهاي لازم در ساخت وسازهاي استان

استاندار يزد پيش از ظهر چهارشنبه 17 شهريور ماه در همايش ملي مبحث پنجم مقررات ملي ساختمان با اشاره به اهميت توجه به رعايت استاندارد در حوزه هاي مختلف خواستار نظارت جدي بر اجراي استاندارهاي لازم در ساخت و سازهاي استان شد.

به گزارش ادره كل روابط عمومي استانداري يزد، روز چهارشنبه 17 شهريور، نخستين همايش ملي مبحث پنجم مقررات ملي ساختمان با حضور مشاور رئيس جمهوري و رئيس سازمان نظام مهندسي كشور، استاندار يزد، معاونان وزير راه و شهرسازي، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار، مديركل حوزۀ استاندار، فرماندار يزد، مديركل دفتر فني استانداري و مديركل راه و شهرسازي استان در سالن شهيد عباس پور يزد برگزار شد.
استاندار يزد در اين مراسم ضمن گراميداشت ياد و خاطرۀ شهداي قيام 17 شهريور سال57 گفت: انديشه و تفكر مهندسي موجب ايجاد تناسب بين ساختمان ها و خلاقيت در ساخت و ساز بناها مي شود.
«سيدمحمد ميرمحمدي» ادامه داد: بررسي معماري پيشينيان كه به ويژه در بافت تاريخي يزد مشاهده مي شود نشان مي دهد گذشتگان ما استانداردهاي نانوشته اي را رعايت مي كردند و هنوز پس از گذشت سال ها ساختمان هاي ساختۀ دسته آنها با دوام و استحكام همراه است.
وي افزود: رعايت استاندارهاي لازم در زمينۀ ساخت وسازها يكي از موضوعات مهمي است كه متأسفانه در برخي مناطق استان آنگونه كه شايسته است رعايت نمي شود.
ميرمحمدي بيان كرد: معماي و شكل ظاهري بناها در هر شهر و منطقه اي بيانگر ويژگي هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي و شرايط اقليمي آن منطقه است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
عالي ترين مقام اجرايي استان گفت: شرايط اقليمي استان يزد و هواي گرم اين منطقۀ كويري همراه با آفتاب سوزان، معماران قديمي را بر آن داشته بود كه با ساخت ديوارهايي با عرض زياد به نوعي عايق سازي كنند تا جلوي عبور گرما و سرما گرفته شود و وجود بادگيرها و سرداب ها نشان دهندۀ توجه به اين نوع آب و هوا بوده است.
ميرمحمدي ادامه داد: اين موارد نشان مي دهد كه پيشينيان ما به بحث استحكام و مقاوم سازي بناها با كمترين امكانات توجه ويژه اي داشتند و امروز نيز بايد مانند گذشته نظارت دقيق و مناسب با هدف رعايت كامل استاندارها در ساخت و سازها انجام شود.
استاندار يزد با اشاره به همزيستي مسالمت آميز بين اديان مختلف در يزد خاطرنشان كرد: وجود آب انبارها در محلات مختلف يزد كه داراي دو محل برداشت آب در اين اماكن بوده گوياي اين همزيستي مسالمت آميز است.
وي ادامه داد: تركيب، توازن و تقارني كه در قديم بين منازل، مساجد، حسينيه ها، بازار و مكان هاي خدماتي وجود داشت نشان از تفكر مهندسي براي رعايت تناسب و توازن شهري بوده كه با رعايت چنين شاخص هايي در ساخت و سازهاي بناهاي امروز بايد پويايي، سرزندگي، نشاط و شادابي را در مناطق شهري ايجاد كنيم و به تنوع طلبي انسان ها پاسخ مناسب دهيم.
ميرمحمدي در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: با تفكر و انديشه مهندسي و هم افزايي و ايجاد تنوع در مصالح ساختماني مي توانيم خلاقيت در ساخت وساز بناها را افزايش دهيم و آرامش و آسايش را به ساكنان در اين ساختمان ها هديه كنيم.


توجه به بومي سازي در ساخت و سازها


مديركل راه و شهرسازي استان نيز در اين همايش گفت: لازم است بومي سازي و رعايت استاندارها در ساخت وساز مورد توجه قرار گيرد.
«محمدرضا نقصان محمدي» ادامه داد: امروزه در ساخت و توليد مصالح ساختماني در زمينۀ استانداردسازي معايبي وجود دارد كه ضروري است گام هاي اساسي و اقدامات جدي تري در اين زمينه برداشته شود.
نقصان محمدي مصالح ساختماني را سرمايه هاي ملي دانست و خاطرنشان كرد: استفادۀ بهينه از مصالح و توليدات ساختماني و توجه به دوام، استحكام و زيبايي موجب شده با نگرشي جديد اين سرمايه هاي ملي مورد استفاده قرار گيرد.
گفتني است نخستين همايش مبحث پنجم مقررات ملي ساختمان به مدت دو روز با حضور 400 نفر از مهندسان و دست اندركاران ساخت و ساز و نظام مهندسي همراه با هشت پنل تخصصي و آموزشي در يزد در حال برگزري است.   
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات