استاندار یزد:

همه برای ترویج فرهنگ و سلامت عمومی به میدان بیایند/ «خودکنترلی» و «خود مراقبتی» دوعامل موثر در ارتقای سلامت

استاندار یزد در مراسم افتتاح نخستین مجمع سلامت استان گفت: هنگامی جامعه‌ای سالم خواهیم داشت که همۀ افراد جامعه برای فراگیری و ترویج فرهنگ عمومی و سلامت جامعه به میدان بیایند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «سید محمد میرمحمدی»، 31 فروردین، در مراسم افتتاح نخستین مجمع سلامت استان یزد که با حضور قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت کشور برگزار شد،  افزود: خیران فقط در عرصۀ مادی کمک‌کنندۀ جامعه نیستند؛ بلکه هر خیری در عرصه‌‎های معنوی، ارتباطی، اطلاعاتی و دیگر عرصه‌ها نیز به ارتقای جامعه کمک می‌کند.

 استاندار یزد بیان کرد: باید برای فراگیری ترویج فرهنگ عمومی از طریق مشارکت عمومی تلاش کرد و دانست اگر سلامت را با در نظر گرفتن فضای موجود ترویج کنیم و همه برای این فراگیری به میدان بیاییم آنگاه جامعه‌ای سالم خواهیم داشت.

میرمحمدی مجمع سلامت استان را مجمعی دانست که می‌تواند مؤثر باشد و دربارۀ نقش تصمیم‌گیری در سلامت گفت: هنگامی‌که سلامت، تصمیم‌گیری و اجرا را در کنار هم قرار می‌دهیم گسترۀ وسیعی را شامل می‌شود که همۀ این عوامل در ارتقای سلامت نقش‌آفرین است.

 وی بیان کرد: محیط زندگی که شامل خاک، آب، جوامع انسانی، جوامع حیوانی، توسعۀ شهری، زندگی ماشینی و انواع تحولات طبیعی است در امر سلامت تأثیرگذار است.

استاندار یزد افزود: در اینجا منظور؛ سلامت در حوزۀ جسمی و روانی است و در ابعاد فکری، اداری، اقتصادی، اجتماعی و مواردی ازاین‌دست است که باید به همۀ این‌ها پرداخته شود تا جامعه سالم داشته باشیم.

میرمحمدی بابیان اینکه تصمیم‌گیری در حوزۀ سلامت بسیار حساس است و اگر تصمیم نادرستی گرفته شود کل سیستم مختل می‌شود، گفت: اگر برای توسعه شهری، محیط‌زیست، مسائل اجتماعی، فرهنگی و... تصمیم درستی بگیریم به‌سلامت جامعه کمک کرده‌ایم.

وی بیان کرد: اگر به پیامد تصمیم‌ها توجه نشود، آن تصمیم‌ها می‌تواند آسیب‌زننده باشد پس یکی از مسائل مهم بحث تصمیم‌گیری درست است که باید به آن توجه شود.

استاندار یزد «خودکنترلی» و «خود مراقبتی» را دو عامل دانست که در ارتقای سلامت نقش دارند و تأکید کرد: جامعه باید به‌سوی پیش رود که در خودکنترلی و خود مراقبتی در آن ترویج و فراگیر شود.

میرمحمدی گفت: در ارتقای سلامت جامعه، تنها 25 درصد دانشگاه علوم پزشکی نقش دارد و 75 درصد آن مربوط به مشارکت مردم و تصمیم‌گیری‌هاست که بسیار نقش مهم‌تری دارد.

وی به تنوع در تصمیم گیران اشاره کرد و افزود: نقش تصمیم گیران با تنوع دخیل است؛ برای نمونه هرکدام از حوزه‌های ورزش و جوانان، کشاورزی و واحدهای صنعتی، زیست‌محیطی، نظامی، امنیتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به‌نوعی در حوزۀ سلامت نقش دارند.

استاندار یزد گفت: بنابراین تصمیم‌گیری بسیار دشوار است و نوع تصمیم‌گیری تنوع بسیاری دارد؛ زیرا تصمیم‌گیری دستگاه‌ها بر اساس وظایفشان متفاوت و شناخت تصمیم گیران بر اساس رشته‌هایشان متنوع است.

میرمحمدی دربارۀ تصمیم‌گیری به این سخن اشاره کرد که دانشمندی در سن 50 سالگی فهمیده است باید کارهای کوچک را بامغز و کارهای بزرگ را بادل تصمیم‌گیری کرد و ادامه داد: باید دید دامنۀ مغز بادل چقدر وسیع است.

وی بابیان اینکه افراد تصمیم گیر تنوع بسیار دارند، به این سخن اشاره کرد که افراد به بزرگ و کوچک و متوسط تقسیم‌بندی می‌شوند و افزود: افراد کوچک دردی ندارند و برای دیگران درد ایجاد می‌کنند؛ افراد متوسط درد خود را و افراد بزرگ که آنان در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر هستند، درد دیگران رادارند.

میرمحمدی گفت: یکی از مسائل دارای اهمیت در انتخاب تصمیم گیران این است که دانست نگاه و هدف چه کسانی رفع درد از دردمندان است و چه کسانی به دنبال منافع هستند و باید توجه کرد آیا تصمیم گیران در قبال منافع فردی جامعه و تأمین منافع فردی و عمومی احساس مسئولیت دارند.

استاندار یزد افزود: بنابراین اگر تصمیم‌گیری درست اعمال و همۀ ابعاد را به‌طور عمیق مدنظر قرار دهد، پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و دیگر آسیب‌ها را به همراه دارد.

وی بیان کرد: تصمیم‌گیری نگاه فرا بخشی می‌خواهد و یک تصمیم باید همۀ ابعاد کار و اطلاعات علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در نظر بگیرد و از مشورت و استفاده از خرد جمعی به‌عنوان اصلی‌ترین محورهای تصمیم‌گیری استفاده شود.

میرمحمدی افزود: امور اجرایی سلامت به مشارکت دستگاه‌ها و فراگیری فعالیت‌ها و تصمیمات مربوط است و دستگاه‌های اجرایی باید بتوانند نقش خود را به‌درستی ایفا کنند زیرا اگر دستگاهی نتواند نقش خود را ایفا کند کار به‌درستی پیش نمی‌رود.

استاندار یزد گفت: برای اینکه سلامت جامعه ارتقا یابد همه باید همکاری داشته باشند زیرا سلامت جنبۀ فردی ندارد بلکه با مشارکت جمعی محقق می‌شود.

گفتنی است در این همایش از افرادی اعم از برخی ائمۀ جمعه، فرمانداران، بخشداران، خیران حوزۀ سلامت و برخی مدیران دستگاه‌ها که برای خدمت به خلق در راستای ارتقای سلامت استان تلاش کرده‌اند، تقدیر شد.

   

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات