استاندار يزد:

همه مشاغل محترم و باعزت هستند/ دولت برای شغل فارغ‌التحصیلان برنامه دارد

استاندار يزد در جلسۀ شوراي فرهنگ عمومي استان با اشاره به اقداماتي كه دولت براي اشتغال‌زایی به‌ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان انجام داده است، گفت: بايد فرهنگ كار را تقويت كرد تا جوانان امروز همۀ مشاغل را محترم و باعزت بدانند.

به گزارش اداره كل روابط عمومی استانداري يزد، «سيد محمد ميرمحمدي» در جلسۀ شوراي فرهنگ عمومي استان به شعار سال «اقتصاد مقاومتي، توليد- اشتغال»، اشاره و بيان كرد: تمركز بر رويكرد توليد و اشتغال دليل بر اين نيست كه «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» پایان‌یافته است؛ بلکه همه موضوعات در کنار هم تداوم دارد.

استاندار يزد بابیان اينكه مباحث اقتصاد مقاومتی همواره جريان دارد و پس از یک سال پايان نمی‌پذیرد، گفت: امسال بر بنيان جديدي از اقتصاد به نام «اقتصاد دانش‌بنیان» تمركز شده است؛ به اين معنا كه توليد و اشتغال بر پايه «دانش» باشد.

وی با طرح اين پرسش كه «شورای فرهنگ عمومی چگونه می‌تواند به توليد داخلي كمك كند؟»، گفت: لازم است فرهنگ مصرف محصولات داخلي ترويج شود و مذمومیت و قبح مصرف كالاهاي قاچاق گسترش یابد؛ توليدكنندگان داخلي را براي افزايش كيفيت محصولات تشويق کنیم تا تولیدکنندگان تلاش کنند از ضایعات تولید جلوگیری کنند، برند محصولات داخلي را تقویت و ترويج کنیم و تبليغات پرجاذبه انجام دهیم؛ فرهنگ صرفه‌جويي را تقويت نماییم و صادرات را افزایش دهیم.

استاندار یزد در خصوص مشكلات پرداخت ماليات، بابیان اينكه دولت مجري قانون است و نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستند كه قوانين را تصويب و شوراي محترم نگهبان هست كه قوانين را تأييد می‌کند، گفت: حضراتی که بر پایه آیات کلام‌الله مجید و احادیث و روایات مسائلی را مطرح می‌فرمایند؛ می‌بایست این نظرات را به شوراي محترم نگهبان منعكس كنند تا بر اساس مجموعه این مسائل قوانین را تائید نمایند و به دولت ابلاغ شود.

ميرمحمدي افزود: بر اين اساس، هنگامی‌که قانون مالیات‌ها تصويب می‌شود؛ يعني همۀ نظرات در آن لحاظ شده و دولت موظف به اجراي آن قانون است. اگر اجرا نكند قصور در اجراي قانون تلقي می‌شود و قابل‌مؤاخذه و تعقیب است.

استاندار یزد ادامه داد: بنابراين از شما خواهشمندم انتظاری در این مورد از دولت نداشته باشيد و مسائل مالياتي را با وضع‌کنندگان و تأیید کنندگان قوانين مطرح كنيد، ولی اشکالات را در اجرای قوانین به ما منعکس نمایید تا اقدام لازم انجام شود.

وي خاطرنشان كرد: مسائل مالياتي استان يزد را در مقايسه با ديگر استان‌ها دنبال کرده‌ایم و برحسب آمار و اطلاعات کلی وضعیت استان به‌مراتب بهتر از بسیاری از استان‌های کشور است.

استاندار يزد بابیان اينكه ماليات بر ارزش‌افزوده از مصرف‌کننده نهايي گرفته می‌شود، گفت: دولت هيچ اقدامي كه مغاير قانون باشد انجام نمی‌دهد.

ميرمحمدي تصريح كرد: اين در حالی است كه ما نمی‌گوییم احتمال خطا وجود ندارد و اگر تقاضا داریم اگر موردی مشاهده‌شده است، اعلام شود تا رسیدگی کنیم. ضمناً از هیچ فردی مالیات اضافی اخذ نخواهد شد و اگر اشتباهی در این مورد رخ‌داده باشد قابل‌پیگیری است. انتظار ما از همه، کمک به اجرای دقیق قوانین است.

وی گفت: ‌یک مشكلی وجود دارد كه افراد تا از پرداخت پول مثل دریافت آن لذت نمی‌برند؛ بايد اين مشكل را در اذهان عمومی حل كرد تا پرداخت ماليات آسان شود.

استاندار یزد به لزوم تقويت فرهنگ كار اشاره و بيان كرد: كار مناسب براي فارغ‌التحصیلان؛ کار «پشت‌میزنشینی» تلقي شده است. اين فرهنگ غلط است و بايد توجه كرد تا در شوراي فرهنگ عمومي، توسعۀ فرهنگ كار در دستور کار قرار گیرد.

میرمحمدی به‌عنوان نمونه بيان كرد: فردي كه مدرك فوق‌لیسانس دارد كار پیش‌خدمتی را در کشوری خارجی انجام می‌دهد و ایرادی به خود نمی‌بیند اما؛ در ايران كار مهندسي در واحد گلخانه‌ای براي فردي داراي مدرك ليسانس دشوار و ناپسند است. لازم است فرهنگ‌سازی شود كه هر كاري كه نياز به انجام آن احساس می‌شود، ارزشمند و محترم شمرده شود و بیکاری ننگ به‌حساب آید.

استاندار يزد افزود: فرقي نمی‌کند شغل فرد پزشكي باشد يا استادي، كارگري، كشاورزي، كارمندي، خدماتی، هنری و يا مشاغلي ازاین‌دست؛ چراکه هیچ‌کدام از این‌ها عيب نيست، بلكه بيكاري بزرگ‌ترین گناه و بزرگ‌ترین عيب است.

ميرمحمدي ادامه داد: بايد به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود تا بیکاری بزرگ‌ترین گناه و عيب باشد، تا جوانان براي برطرف كردن عيب خود اقدام كنند و برايشان مطرح نباشد كه چه شغلي دارند، بلكه هر شغلي براي آنان همراه با احترام و عزت باشد. در استانی که برای غریبه‌ها و اتباع خارجی این‌همه شغل وجود دارد، چگونه برای بومی‌ها شغل وجود ندارد؟

استاندار يزد دربارۀ اقدامات دولت براي اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان گفت: از طريق پارك علم فناوري، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت تاپ‌ها اقدامات متعددي درزمینۀ اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان به‌ویژه در حوزۀ فناوري ارتباطات و اطلاعات انجام‌شده كه طرح تكاپو با ایجاد بیش از 6600 شغل؛ نمونه‌ای از اين اقدامات است كه تعداد چشمگيري شغل بر اساس اين طرح نیز ایجاد می‌گردد.

 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات