دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تاکید کرد:

پیشگیری از اعتیاد اولویت اصلی استان/ ‌لزوم عزم جدی برای مقابله با مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد در نشست خبری با اهالی رسانه، پیشگیری از اعتیاد را اولویت اصلی این شورا دانست و بر ضرورت ‌عزم جدی برای مقابله با توزیع ‌و قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز شنبه ۳۱ خرداد ماه نشست خبری دبیر و روسای کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ‌استان با اهالی رسانه در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد.
"سیدمصطفی کرباسی" دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ‌‌استان در این نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، ‌گفت: برای به نتیجه رساندن ریشه کنی قاچاق و توزیع مواد مخدر نیازمند عزم جدی در زمینه مقابله با این پدیده هستیم.
کرباسی ادامه داد: ‌برآوردها نشان می‌دهد که در کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد مصرف کننده مستمر وجود دارد و علاوه بر آن، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر معادل پنج و ۴ دهم درصد جمعیت کشور به صورت تفریحی اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه بر این اساس با جمعیت آشکار و پنهان در زمینه مصرف مواد مخدر مواجه هستیم، افزود: در استان یزد بر اساس تعداد مراجعان به کمپ‌ها و مراکز درمان اعتیاد، به نظر می‌رسد تا سه درصد جمعیت استان، به طور مستمر مواد مخدر مصرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: ترک اعتیاد زمان‌بر و نیازمند همه موارد از دارو تا روانکاوی است و همه اینها باید در کنار هم انجام شود و به طور قطع ظرف یک سال و دو سال نمی‌توان به نتیجه رسید.
کرباسی در مورد میانگین سنی معتادان استان یزد نیز، ‌گفت: پژوهش جدیدی در زمینه سن اعتیاد نداریم اما میانگین سن اعتیاد در تمام دنیا کاهش یافته و مراجعات نشان می‌دهد که در یزد نیز همین روال طی می‌شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، پیشگیری از اعتیاد را اولویت اصلی این شورا دانست و ادامه داد: لازم است افراد در حوزه‌های مختلف در این زمینه ورود کنند و بنابر مسئولیت و رسالت خود نقش آفرینی ‌نمایند.
وی افزود: یکی از ضرورت‌های اساسی در زمینه مقابله با ‌توزیع مواد مخدر، مداخلات علمی توسط دانشگاهیان است که امیدواریم شاهد تحقق این امر در استان یزد باشیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر از اول تیرماه، ‌خاطرنشان کرد: امسال با توجه به ‌بروز و شیوع بیماری کرونا رویکرد بیشتر برنامه‌های این شورا مجازی است.
کرباسی اجرای مسابقات فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای و تبیین دستاورد‌ها و فعالیت‌های شورا را از مهم‌ترین این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: علاوه بر این جمع آوری معتادان متظاهر و درمان معتادان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در استان از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ‌استان دنبال می‌شود.
وی اجرای طرح یاریگران زندگی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان را از طرح‌هایی دانست که به منظور فرهنگ سازی پیشگیری از مواد مخدر در استان بین دانش آموزان اجرا می‌شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همچنین از احیای بیمه درمان اعتیاد در استان در سال جاری خبر داد و افزود: با این اقدام کمک قابل توجهی به تامین دارو و درمان معتادان در استان انجام خواهد شد و علاوه بر مراکز درمان سرپایی اعتیاد، کمپ‌های درمانی نیز از پوشش این بیمه برخوردار خواهند شد.‌‌
کرباسی در پایان سخنان خود از راه‌اندازی خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ به منظور استفاده از خدمات تخصصی این خط در حوزه های پیشگیری، درمان و آموزش های مرتبط با شناسایی مواد مخدر خبر داد و خواستار اطلاع‌رسانی خدمات این خط تلفن توسط رسانه‌ها به مردم استان شد.‌

گفتنی است در این نشست خبری هر یک از روسای کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به بیان عملکرد و فعالیت های یک ساله کمیته های تحت مسئولیت خود پرداختند.

★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★

★‌عکس: ‌رضا زارع★

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات