استاندار یزد:

کار فرهنگی یعنی مردم داری و رعایت حقوق شهروندی در همه عرصه ها

استاندار یزد گفت: در عرصه سیاست نباید باعث تقرقه و اختلاف افکنی شویم و چهره های مورد احترام مردم را تحقیر نموده و بدانها توهین کنیم، بلکه باید فرهیختگان را محترم بشماریم و عزت و احترام بزرگان را حفظ کنیم و این به معنی کار فرهنگی در عرصه سیاست است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" صبح دوشنبه 13 بهمن ماه، در شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور" حجه الاسلام شاهمرادی" دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، آیت الله وافی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، ائمه جمعه و فرمانداران سراسر استان در تالار فرهنگیان برگزار شد، یکی از مباحث مهم روز را، بحث فرهنگ دینی و اسلامی دانست و با بیان این نکته که" مقوله فرهنگی، حوزه ای بخشی و تک بعدی نیست" گفت: فرهنگ فضایی عمومی است که باید در آن تنفس و رشد کرد و خوشبختانه معماران فرهنگی استان، اعم از روحانیون، فرهنگیان و دانشگاهیان در این جلسه حضور دارند.
استاندار یزد خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه الگوهای فرهنگی مناسبی در جامعه داریم، اما در زمینه آموزش و فراگیری نکات فرهنگی و انتقال آن به نسل جوان دچار مشکل هستیم.
وی افزود: باید به مبانی فرهنگی توجه کنیم و اگر فرهنگ را تعبیر به مردم داری کنیم، درک مفهوم آنرا سهل تر نموده ایم و آنگاه باید به این سوال پاسخ دهیم که حال برای مردم دار بودن چگونه باید باشیم؟
میرمحمدی تاکید کرد: کسی که بخواهد مردم دار باشد باید حقوق دیگران را رعایت کند و به دیگران آسیب نرساند و بدیهی است که برای رعایت حقوق دیگران نباید در جامعه دروغ و ریا و حیله رواج داشته و در مقابل جامعه باید سرشار از نیکوکاری، همکاری، تعاون و کمک به هم نوع باشد.
قائم مقام شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه " نهادینه شدن امور فرهنگی از خانواده سرچشمه می گیرد" تصریح کرد: والدین می توانند با رفتار خود هم دروغ و زشتی و خشونت و ریا و ناهنجاری را در وجود فرزندان نهادینه کنند و هم به آنها راستی و درستی و مردم داری و ادب و متانت بیاموزند و بنابراین نقش خانواده مهمترین نقش در فرایند نهادینه شدن امور فرهنگی در جامعه است.
وی مدارس را نیز از دیگر اماکنی دانست که در پی ریزی فرهنگی جامعه موثر هستند و با بیان این امر که " معماری فرهنگی جامعه از خانواده شروع و به دانشگاه ختم و در جامعه جاری و ساری می شود" گفت: اگر اصول اعتقادی را رعایت کنیم، بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه حل خواهد شد و باید بررسی کنیم که کدام یک از اصول اسلامی را رعایت نمی کنیم که وضعیت فرهنگی جامعه دچار نواقصی شده و یا نسبت به هجمه فرهنگی بیگانه آسیب پذیرشده ایم ؟
استاندار یزد آنگاه با بیان خاطراتی از مجاهدتهای جوانان و نوجوانان در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطر نشان نمود: مگر همین نسل جوان نبود که جان خود را در دوران انقلاب و دفاع مقدس برای اسلام فدا کرد و این سوال باید در ذهن ما ایجاد شود که این جوانان ذیل کدام فرهنگ و تربیت، اینگونه ساخته شدند و در چه فضای فرهنگی رشد کرده بودند که وقتی به وصیت نامه هایشان مراجعه میکینیم این مبانی ناب اسلامی و فرهنگی را در آن مشاهده میکنیم و به بلندای فکر و ایمان و صداقت و اخلاصشان پی می بریم؟
میرمحمدی عرصه کار فرهنگی را بسیار وسیع و گسترده دانست و افزود: فرهنگ، در هر عرصه ای حضور حیات بخش دارد و حوزه های مختلف سیاست، اقتصاد، اجتماع و تا جزیی ترین امور را نیز در بر می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: در عرصه سیاست نباید باعث تقرقه و اختلاف افکنی شویم و چهره های مورد احترام مردم را تحقیر نموده و بدانها توهین کنیم، بلکه باید فرهیختگان را محترم بشماریم و عزت و احترام بزرگان را حفظ کنیم و این به معنی کار فرهنگی در عرصه سیاست است.
استاندار خاطر نشان ساخت: در عرصه اجتماع و الگو سازی نیزبه عنوان مثال آموخته ایم که عالم بی عمل درخت بی ثمر است و از این تعبیر می فهمیم که عالم بودن ملاک نیست، بلکه اصل، عمل عالمانه است و این به معنی نهادینه کردن یک فرهنگ مناسب است.
عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: انسان نزد حق تعالی کرامت دارد و همواره باید بکوشیم تا کرامت انسانی را رعایت کنیم، متواضع باشیم و حقوق دیگران را زیر پا نگذاریم و خود را برتر از دیگران احساس نکنیم زیرا انسانها مخلوق خداوند هستند و همه یکسان و آزاد آفریده شده اند و آنچه نزد خداوند ملاک تفاوت است، تقوای انسانهاست و رواج این ملاک، انجام کار فرهنگی است.
قایم مقام شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به انتقاداتی که برخی افراد از فرهنگ غرب و رواج فساد در جامعه غرب مینمایند، ضمن توصیه به عدم تک بعدی دیدن مسائل روز دنیا گفت: از یک طرف همواره فرهنگ و جامعه غرب را به فساد محکوم می کنیم اما از سویی وقتی به این جامعه می نگریم، مجذوب نظم و انضباط آن می شویم و جای سوال است که چگونه این تضاد با هم قابل جمع است؟!
میرمحمدی، بار دیگر بر کار فرهنگی بر مبنای مردم داری تاکید کرد و تصریح نمود: در استان یزد که به دارالعباده مشهور است، در گذشته ای نه چندان دور، صداقت، امنیت، امانت داری ورعایت حقوق افراد بسیار به چشم میخورد، اما اکنون شاهد کمرنگ شدن برخی مسائل هستیم و گرچه در مقایسه با برخی مناطق دیگر از وضعیت فرهنگی خوبی برخورداریم، اما به نسبت دارالعباده بودن، باید به مراتب بهتر از این جایگاه باشیم.
استاندار یزد با اشاره به برخی اقداماتی که در پوشش امور مذهبی و دینی و بدون رعایت حقوق شهروندی صورت می گیرد گفت: امروز شاهدیم که در برخی معابر به اسم کار فرهنگی و دینی، برای عبور و مرور شهروندان مشکل ایجاد کرده و سد معبر می کنند و این سوال در ذهن مردم ایجاد می شود که این قبیل رفتار، چه سنخیتی با اصول اسلامی که رعایت حق الناس و حقوق شهروندی از مبانی آن است دارد؟
وی در پایان با تاکید بر به کار گیری شیوه های درست اجرایی و تبیینی درعرصه فرهنگ، به غنای فرهنگی ایرانی- اسلامی اشاره کرد و با بیان این نکته که " اگر در اعمال و رفتارمان، شیوه های اصیل دینی را رعایت کنیم، همه شیفته ما میشوند" گفت: این امر شدنی است، کما اینکه در بعضی زمینه ها چون استقلال خواهی ، حق طلبی و عدالت خواهی این شیفتگی در جوامع مختلف نسبت به ما مشاهده میشود و این مباحث نیز از وجوه مثبت فرهنگی ماست.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات