مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد تأکید کرد:

کاهش آسیب های اعتیاد با ترویج گفتمان مشارکت داوطلبانه

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در جمع تشکل‌های غیردولتی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بر محله ای شدن فعالیت های داوطلبانۀ مبارزه با اعتیاد تأکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، کمیته تخصصی تشکل های غیردولتی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و نمایندگان تشکل های غیردولتی در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
«مجید جوادیان زاده» با بیان اهمیت نقش سازمان های مردم نهاد گفت: امسال چهار آسیب اعتیاد، طلاق، انحرافات اخلاقی و حاشیه نشینی به عنوان آسیب های اصلی شناخته شده اند که برون رفت از آن، مشارکت دولت و سازمان‌های مردم نهاد را طلب می کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به ارتباطی که این آسیب ها با یکدیگر دارند، بیان کرد: شاید بتوان مواد مخدر را دلیل همه این چهار آسیب دانست از این رو لازم است برای توقف این آسیب ها تلاش کرد.
وی به لزوم افزایش گفتمان مشارکت داوطلبانه در جامعۀ یزد اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد تاکنون برای مبارزه با اعتیاد از روش هایی استفاده شده که نتیجه بخش نبوده است بنابراین لازم است برخی ابزارهای مورد استفاده را تغییر داد که برای این کار نیازمند مشارکت داوطلبانۀ اجتماعی هستیم.
جوادیان زاده با بیان این مطلب که هر ایرانی تقریبأ دو دقیقه در روز فعالیت داوطلبانه انجام می دهد درحالی که متوسط این آمار در سایر کشورها یک تا دو ساعت در روز است، افزود: روند افزایش تعداد تشکل های اجتماعی و نیز تعداد اعضای تشکل های مردمی در یزد هنوز با نقطۀ آرمانی فاصله دارد زیرا هنوز گفتمان فعالیت داوطلبانه آنطور که باید در جامعه نهادینه نشده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بر شبکه سازی، هم افزایی و اشتراک گذاری تجربیات در سازمان‌های مردم نهاد تأکید کرد و ادامه داد: هدف استان کاهش فعالیت های گسترده تشکل های اجتماعی استان و متمرکز شدن فعالیت هایشان بر رویکرد محله ای است.
وی با تأکید بر افزایش فرهنگ کار عمیق و متمرکز در جامعه گفت: باید یافته های طرح های پژوهشی وارد جامعه و فعالیت تشکل‌های اجتماعی گزارشدهی شود؛ الگوی مبارزه با مصرف مواد مخدر متناسب با آن محله تغییر کند و برای از بین بردن آسیب های شکل گرفته در گذشته تلاش کرد.
جوادیان زاده بیان کرد: لازم است در حوزه خبری و اطلاع رسانی بازاندیشی شود و خبرنگاران با اطلاع از چرخۀ پیچیدۀ اعتیاد، به سراغ تهیه خبر و گزارش از این آسیب بروند و مسئولان را نیز از بطن جامعه آگاه کنند.
وی ادامه داد: نباید خبرنگاران استان در حوزه آسیب های اجتماعی خود را محدود به آمار کنند و باید با توجه بیشتر به مناطق ویژۀ آسیبهای اجتماعی یزد وارد بطن جامعه شوند و آنچه مشاهده می کنند را روایت کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در پایان سخنان خود با تأکید بر آشنایی خبرنگاران استان با حوزۀ پیچیدۀ اعتیاد گفت: مدتی است این دفتر پیگیر برگزاری دورۀ آموزشی خبرنگاری بحران است که در صورت همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سایر بخش های مرتبط این دورۀ آموزشی در دستورکار قرار خواهد گرفت.
گفتنی است در ابتدای این جلسه نمایندگان تشکل های اجتماعی مرتبط با مبارزۀ اعتیاد، اقدامات تشکل خود در این حوزه را بیان کردند و به تشریح چالش های موجود در مسیر مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر پرداختند.
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات