گزارش استاندار یزد از فعالیت های استان در سال «رشد تولید و مهار تورم» /تشریح برنامه های سال 1403 و «جهش تولید با مشارکت مردم»

استاندار یزد در پیام نوروزی سال 1403 که در «ویژه برنامه سال نو» شبکه یزد پخش شد، با مردم استان سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، استاندار یزد در پیام نوروزی سال 1403 که در «ویژه برنامه سال نو» شبکه یزد پخش شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد استان در سال ۱۴۰۲ به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات مورد پیگیری استان در سال ۱۴۰۳ پرداخت.
 
استاندار یزد با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «رشد تولید و مهار تورم» اظهار کرد: علی رغم تمامی مشکلات و چالش‌ها با همت مردم و برنامه‌ریزی‌ و تلاش‌ شبانه روزی مسئولان موفقیت‌های بسیار مطلوبی در این زمینه کسب شد.
 
🔺تشکیل رصد خانه کنترل و پایش تورم در استان یزد/ کاهش 6درصدی نرخ تورم ماهانه
 
مهران فاطمی از تشکیل رصدخانه کنترل و پایش تورم به عنوان یکی از مهمترین اقدامات استان در این حوزه نام برد و گفت: در این راستا تعداد ۱۱۰ سکوی تنظیم بازار در استان به منظور عرضه مستقیم کالا با قیمت مناسب و کاهش نرخ تورم راه اندازی شد.
 
وی به کاهش ۶ درصدی نرخ تورم ماهانه، کاهش ۳۲ درصدی تورم نقطه به نقطه و کاهش ۴ درصدی تورم سالیانه در بهمن ماه اشاره و تصریح کرد: حل مسئله مسکن نیز به عنوان یکی از دلایل اصلی تورم در استان به صورت اساسی و ساختاری در قالب طرح نهضت ملی مسکن دنبال می‌شود.
 
🔺حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و تاکید بر مسئله علم و فناوری
 
استاندار یزد در ادامه به تشریح مهمترین اقدامات استان در زمینه رشد تولید پرداخت و گفت: رویکرد استان در مسئله اقتصاد در سال ۱۴۰۲ حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان بود که خوشبختانه رشد ۲۹ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در استان را به همراه داشت.
 
وی با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان، عنوان کرد: انعقاد تفاهمنامه ۳۰۰۰ میلیارد تومانی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه این زیست بوم در استان و نیز واگذاری ۱۴۵ هکتار زمین با بهترین شرایط جهت استقرار شرکت های دانش بنیان از مهمترین اقدامات این حوزه بوده است.
 
فاطمی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ سرمایه صندوق پژوهش و نوآوری استان از ۵۰ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: در حوزه سند یزد نوین نیز ۱۶۰۰ نفر ساعت صرف تدوین پروژه‌ها و ۸۱۶ نفر ساعت جلسات اختصاصی رصد سند یزد نوین برگزار شد.
 
وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر ۱۴۰۰ نفر ساعت پایش میدانی پروژه‌های سند یزد نوین در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۹۰ پروژه و ۹۰۰ فعالیت پیگیری شده که اساس همه آن ها حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و تاکید بر مسئله علم و فناوری است.
 
🔺توسعه زیرساخت های سرمایه گذاری و تولید /جذب 2500 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی
 
استاندار یزد با بیان اینکه در حوزه توسعه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و تولید در استان ۲۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی کاملا جذب شده است، گفت: در حوزه سرمایه گذاری خارجی حدود ۱۳۰ میلیون دلار جلب سرمایه‌گذاری وجود داشته‌ که ۴۰۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد کرده است.
 
وی به پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت اشتغال در استان در سال ۱۴۰۲ اشاره و خاطرنشان کرد: منابع بانکی استان علی رغم سیاست‌های انقباضی بانک‌ها برای مهار تورم تجمیع و بانک‌های استان در مجموع ۲۳ هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته تسهیلات بیشتری به حوزه تولید اختصاص دادند.
 
فاطمی همچنین نسبت مصارف و منابع استان در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۱۰۰ درصد دانست و تصریح کرد: از سوی دیگر در این سال بیش از ۱۲ هزار مجوز کسب و کار به صورت بر خط و آنلاین در درگاه ملی مجوزها در کمترین زمان ممکن صادر شده است.
 
وی از راه‌اندازی اولین سکوی تامین مالی جمعی و همچنین تاسیس اولین شرکت تامین سرمایه استانی خبر داد و گفت: از ۳۴۱ واحد راکد موجود در استان ۹۷ واحد به چرخه تولید برگشت و ۲۸ فقره تفاهمنامه اقتصادی سفر رئیس جمهور به ارزش نزدیک به ۱۹۷ هزار میلیارد تومان به امضا رسید.
 
🔺بهره برداری از 361 واحد تولیدی از سال 1401 تا کنون
 
استاندار یزد در ادامه به بهره‌برداری از ۳۶۱ واحد تولیدی از سال ۱۴۰۱ تاکنون و متعاقباً تک رقمی شدن نرخ بیکاری استان پس از ۷ سال اشاره و عنوان کرد: در تابستان ۱۴۰۲ پایین‌ترین نرخ بیکاری مردان با  ۲/۹ درصد به استان یزد تعلق گرفت و نرخ بیکاری زنان به ۱۸.۴ درصد و نسبت فارغ التحصیلان از جامعه بیکار به ۵۰ درصد رسید.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به سه برابر شدن ارزش سرمایه‌گذاری در معادن استان در سال ۱۴۰۲، گفت: در این سال شاهد افزایش ۲۰ درصدی تعداد معادن در حال بهره‌برداری و افزایش ۱۹ درصدی شاغلان بخش معدن استان به میزان ۱۳ هزار نفر بوده‌ایم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه حجم صادرات استان از گمرکات کشور در سال ۱۴۰۲ با حدود ۲۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه به ۱۱۰۰ میلیون دلار رسیده است، افزود: همچنین تراز تجاری استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۹ درصد مثبت شده و به ۲۳۰ میلیون دلار رسیده است.
 
مهران فاطمی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: از حدود ۷۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر اول رئیس جمهور به استان یزد، بیش از ۵۷۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.
 
🔺میزبانی یزد از 35 سفیر و نمایندگان عضو کشورهای مجمع گفت و گوهای آسیایی ACD
 
استاندار یزد در ادامه سال ۱۴۰۲ را سالی پر رونق و بی‌نظیر در استان به لحاظ رویدادهای مهم بین‌المللی در حوزه های اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و هنری برشمرد و افزود: یزد در این سال برای اولین بار میزبان ۳۵ سفیر و نمایندگان کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیایی ACD بود.
 
وی با اشاره به حضور ویژه در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و معرفی یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو ACD و همچنین برگزاری اجلاس شورای نمایندگان دائم سازمان همکاری اقتصادی اکو در یزد، گفت: این رویدادها زمینه سرمایه گذاری، توسعه مبادلات تجاری و تسهیل کسب و کار بازرگانان استان را فراهم خواهد کرد.
 
فاطمی برگزاری مسابقات بین‌المللی بدمینتون جام فجر با حضور ۱۴۳ ورزشکار از ۳۱ کشور دنیا را اتفاق بزرگی برای استان دانست و افزود: برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ایران با حضور ۵۰ هنرمند خارجی از 7 کشور جهان و ۵۰۰ هنرمند داخلی در اردکان نیز طی چهار دهه اسلامی بی‌نظیر بوده است.
 
وی همچنین از جشنواره بین المللی قصه‌گویی و انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی ایران، رویداد تربیت ۴۰۰۰ حافظ قرآن به نیت ۴۰۰۰ شهید استان، جشنواره ملی تئاتر مباهله، جشنواره ملی سرود به سوی قدس، جشنواره ملی شعر سرباز وطن حاج قاسم به عنوان دیگر رویدادهای فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ نام برد.
 
استاندار یزد همچنین مشارکت بیش از ۵۰ درصدی مردم در انتخابات یازدهم اسفند و حضور پرشور در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن را برگ زرینی در تاریخ استان دانست و تصریح کرد: این دو حضور مردم استان علیرغم تخریب ها و دشمنی های بدخواهان ملت ایران مشت محکمی به دهان یاوه گویان بود.
 
فاطمی در ادامه با اشاره به سفرهای خود به تهران جهت پیگیری مسائل استان در سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: در این سال 36 سفر به تهران جهت 113 دیدار با مقامات کشوری از جمله رئیس جمهور و معاونین، وزار و معاونین و روسای سازمان ها انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ وزیر به استان یزد سفر کرده‌اند، اظهار داشت: همچنین در این سال شاهد ۶ سفر معاونین رئیس جمهور، ۱۸ سفر سفرای کشورهای خارجی در ایران و ده ها سفر مقامات رسمی کشوری به استان یزد بودیم.
 
استاندار یزد همچنین با اشاره به ملاقات‌های چهره به چهره مدیران ارشد استان با مردم جهت بررسی مشکلات آنها در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: علاوه بر ۸۶۰۰ ملاقات چهره به چهره با مردم توسط شخص بنده و یا معاونین استانداری 47 سفر شهرستانی نیز انجام شده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح پروژه های قابل پیگیری استان در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: انتقال 20 میلیون مترمکعب آب دریا به استان تا نیمه اردیبهشت ماه که به دلیل وجود معارضینی برای اجرای طرح به تاخیر افتاده از مهم‌ترین این پروژه‌ها خواهد بود.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان در ادامه سال 1403 را سالی مهم برای استان به واسطه جهش بزرگ در تولید مسکن دانست و یادآور شد: بر این اساس، طرح نهضت ملی مسکن؛ به عنوان یکی از مهمترین پروژه های عمرانی استان به صورت ویلایی دنبال خواهد شد.  
 
وی در همین راستا ادامه داد: پروژه های راهسازی، توسعه زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی در شهرستان های کمتر برخوردار، احداث نیروگاه‌های خورشیدی، طرح‌های حوزه علم و فناوری، ارتقا بهره وری و ساخت مدارس از اهم امور مورد پیگیری در سال ۱۴۰۳ است.
 
فاطمی در پایان از مراحل پایانی فرایند تاسیس شرکت یزد ریل و نیز راه‌اندازی شرکت حمل و نقل زمینی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در این سال شاهد اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در سراسر شهرستان‌ها و روستاهای استان خواهیم بود.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات