در نشست خبري معاون عمراني استانداري يزد؛

گزارش مربوط به فعاليت حوزه حمل و نقل استان با محوريت دستگاه هاي اجرايي موثر تشريح شد

گزارش مربوط به فعاليت استان در حوزه حمل و نقل و راه با محوريت دستگاه هاي اجرايي از جمله راه و شهرسازي،راهداري و حمل و نقل جاده اي،فرودگاه،راه آهن و شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل استان در نشست خبري معاون عمراني استانداري يزد تشريح شد.

  به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، نشست خبري «محسن صادقيان» معاون هماهنگي امور عمراني استانداري يزد با اصحاب رسانه در محوريت حمل و نقل و راه برگزار شد و در اين نشست مديران دستگاه هاي اجرايي موثر به ارائه گزارش و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداختند.
در گزارش پيش رو اهم موضوعات طرح شده در اين جلسه ارائه مي شود:


*بهره برداري از 12 راه روستايي به طول 30 كيلومتر در 9 ماهه سال جاري


طبق گزارش ارائه شده از سوي اداره كل راه و شهرسازي استان يزد بر اساس اقدامات انجام شده در 9 ماهه سال جاري، تكميل و بهره برداري از 12 راه روستايي به طول 30 كيلومتر محقق شده و 2 پروژه بزرگراه نيز به طول كلي 67 كيلومتر به بهره برداري رسيده است.
بهره برداري از يك پروژه راه اصلي به طول 13 كيلومتر، يك پروژه ساختماني و 6 پروژه راه روستايي به طول 10 كيلومتر نيز از برنامه هاي شاخص اين اداره كل همزمان با گراميداشت ايام دهه فجر مي باشد.
پروژه ندوشن- ورزنه با طول94 كيلومتر كه  64 كيلومتر آن در استان يزد است،نيازمند بهسازي و اصلاح واريانت از ندوشن تا بعد از سورك به طول 23 كيلومتر مي باشد، از سوي ديگر در طول مانده مسير با 22 كيلومتر ،تنها 25 پل احداث شده است.
عرض اين راه 11 متر و اجراي پروژه از سال 86 آغاز شده است كه طول اجرا شده در دست بهره برداري  نيز 19 كيلومتر است و نياز به اجراي لايه دوم و چيپ سيل دارد.
پروژه 105 كيلومتري  يزد-بافق با مشخصات طول بهره برداري شده 67 كيلومتر  و طول در دست اجرا 43 كيلومتري نيز كه از سال 87 با عرض راه 11 متر آغاز شده است،فرآيند تكميلي خود را طي مي كند و همزمان با دهه فجر سال جاري به بهره برداري مي رسد.
زارچ- اشكذر نيز از ويژه پروژه هاي ديگر استان در حوزه راه است كه با مشخصات طول محور دو بانده 50 كيلومتر؛طول محور حد فاصل پل الغدير تا تقاطع طبس (دو بانده) 25 كيلومتري مي باشد و آسفالت باند رفت از پل الغدير تا تقاطع طبس هم به صورت دولايه تكميل شده است.
آسفالت باند برگشت از تقاطع طبس تا پل الغدير به طول 4 كيلومتر از اين پروژه كه در سال 87 شروع شده است،باقي مانده و هم چنين زيرسازي تقاطع طبس اجرا و آماده آسفالت مي باشد.


* همزمان با دهه فجر؛61 كيلومتر از روكش راه هاي استان با اعتباري بالغ بر 110 ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد


طبق گزارش ارائه شده از سوي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان يزد در نشست خبري « محسن صادقيان» معاون هماهنگي امور عمراني استانداري، 53 شركت مسافربري در سطح استان فعال مي باشند كه از اين تعداد 29 شركت در مركز و 24 شركت در شهرستان ها استقرار دارند.
از مقايسه آمار تعداد مسافر و سفر در سال هاي 96 و 97 نيز بر مي آيد كه در تعداد مسافر هشت دهم درصد كاهش و در تعداد سفر با چهار و شش دهم درصد افزايش در استان مواجه هستيم.
بررسي وضعيت موجود مجتمع هاي حمل و نقل جاده اي استان نشان مي دهد كه موافقت اصولي 13 مجتمع صادر شده است و  از 3 مجمتع بهره برداري و تعداد 3 مجتمع نيز در حال ساخت است.
گفتني است همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و ايام دهه فجر  61 كيلومتر از روكش راه هاي استان با اعتباري بالغ بر 110 ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد.


* 13 پروژه راه آهن استان يزد در سال  97 به اتمام رسيد / 28 پروژه در دست اقدام


بر مبناي گزارش ارائه شده از سوي اداره كل راه آهن استان يزد، در سال جاري 41 پروژه (13 پروژه خاتمه يافته و 28 پروژه در دست اقدام) جمعا به مبلغ 273 ميليارد ريال در اين حوزه جريان دارد.
با توجه به اين اينكه مهم ترين پروژه راه آهن در حال حاضر مسير دو خطه بافق- زرين شهر مي باشد، طبق گزارش هشت ماهه سال 97 نيز تعداد قطارهاي مبدا يزد 850 رام و بر اساس اين ظرفيت 816 هزار و 308 نفر مسافر جابه شده است.تغيير ساعت حركت يزد- تهران را مي توان خبري خوب براي تسهيل خدمات سفر به مردم استان در اين جلسه بيان كرد.
پروژه هاي روسازي بلاك زرين-ريگ،تونل زرين-ريگ،احداث فنداسيون جك بالابر واگن ايستگاه چادرملو،احداث پل آرمان،احداث پل 63،احداث پل فيضيه،احداث سرويس بهداشتي،سكو و نمازخانه ايستگاه ني باد،مسقف نمودن سكوي خط 1 و 2 ايستگاه يزد و علائمي نمودن سوزن هاي ايستگاه ساغند مربوط به راه آهن استان يزد  نيز در دهه فجر به بهره برداري مي رسد.


*ترمينال شماره 1 پروازهاي خارجي فرودگاه بين المللي يزد در دهه فجر افتتاح مي شود


افتتاح سيستم چراغ هاي پرسيژن اپروچ و ترمينال شماره 1 جهت پروازهاي خارجي همزمان با دهه فجر از اقدامات شاخص ارائه شده از سوي اداره كل فرودگاه هاي استان يزد در نشست خبري معاون هماهنگي امور عمراني استانداري يزد با اصحاب رسانه بود.
فرودگاه بين المللي يزد در حال حاضر با 8 شركت هواپيمايي فعال،7 مسير پرواز داخلي و خارجي و با  جابه جايي 765 هزار مسافر در سال جاري مشغول به فعاليت است كه 6 هزار و 500 پرواز  داخلي و خارجي نيز در اين فرودگاه محقق شده است.
در 9 ماهه سال جاري براي اين فرودگاه اقداماتي از جمله اجراي سيويل ورك و نصب سيستم روشنايي پرسيژن اپروچ به صورت كامل،نصب و راه اندازي چيلرهاي تراكمي 220 تن ،بهسازي،پارتيشن بندي و نصب تجهيزات ترمينالي،احداث كانال تاسيسات به طول تقريبي 300 متر در كنار پاركينگ و راه اندازي سيستم طرح پرواز الكترونيكي محقق شده و فرآيند تكميلي نيز تا پايان سال ادامه دارد.
رايزني با شركت هاي هواپيمايي در خصوص افزايش پروازهاي برنامه اي در مسير جديد،انجام موفق پروازهاي حج تمتع با اعزام و پذيرش 5 هزار و 415 مسافر و انجام پروازهاي عتبات و عاليات با 40 پرواز و اعزام و پذيرش 9 هزار 263 مسافر  نيز از ديگر اقدامات اين حوزه مي باشد.
*در ايام فجر به بهره برداري مي رسد:


20 كيلومتر از محور اردكان-چوپانان/14 كيلومتر از محور هرات-هرابرجان/ 30 كيلومتر از راه آهن يزد- اقليد


گزارش ارائه شده از سوي حوزه نظارت شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل استان در اين نشست خبري نشان مي دهد در 9 ماهه سال جاري 20 كيلومتر از راه اصلي محور اردكان-چوپانان، 4 كيلومتر از بزرگراه يزد-ابركوه-سورمق(گردنه علي آباد)،14 كيلومتر از راه اصلي محور هرات-هرابرجان-رودشور و 30 كيلومتر از راه آهن يزد –اقليد ساخته شده است.
پروژه هاي ويژه استان نيز در اين حوزه محور يزد- طبس به عنوان اصلي ترين كريدور شرق به غرب كشور مي باشد كه مناقصه 43 كيلومتر از اين مسير انجام و عمليات اجرايي آن آغاز شده است.آزادراه نطنز-سيرجان در كريدور شمال -جنوب كه بندر اميرآباد در شمال كشور را به مهم ترين بندر در جنوب كشور يعني بندر عباس متصل مي كند نيز ديگر پروژه اين حوزه است.
در حال حاضر قرارداد قطعه سوم اين آزاد راه با عنوان آزادراه اردكان-مهريز با سرمايه گذار منعقد شده است و در شرف شروع عمليات اجرايي آن مي باشد و در بقيه قطعات عمليات تكميلي فاز دوم نيز در حال انجام مطالعات است و در شرف انعقاد قرار داد مي باشد.
محور اردكان –چوپانان نيز از پروژه هاي ويژه استان بود كه در نشست خبري «محسن صادقيان» معاون هماهنگي امور عمراني استانداري يزد  به تشريح ابعاد مختلف آن پرداخته شد و اين پروژه به عنوان اصلي ترين محور مواصلاتي استان هاي يزد،فارس،كهكيلويه و بوير احمد،،بوشهر،هرمزگان و كرمان مي باشد.
محور فوق از ميدان خرانق شروع و تا انتهاي حوزه استان يزد ادامه دارد كه 50 كيلومتر از مسير فوق مورد بهره برداري قرار گرفته است و تا اواخر سال جاري 20 كيلومتر ديگر آن نيز به بهره برداري مي رسد .
شايان ذكر است اخيرا مناقصه باند دوم مسير مذكور حدفاصل ميدان خرانق تا كيلومتر 39 برگزار گرديده و عمليات اجرايي آن نيز توسط پيمانكار مربوطه آغاز شده است.
گفتني است نشست خبري «محسن صادقيان» معاون هماهنگي امور عمراني استانداري يزد و دستگاه هاي اجرايي عضو شوراي حمل و نقل استان با اصحاب رسانه و محوريت راه و حمل و نقل  روز سه شنبه 11 دي ماه در سالن مديريت بحران استانداري برگزار شد كه گزارش مذكور به تشريح اين موضوعات پرداخته است.


*خبرنگار:فاطمه شريفي
*عكاس:رضا زارع

 
 

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات