یزد برای کسب برند «پایتخت فرهنگی کتاب ایران» آماده است - استانداری یزد
یزد برای کسب برند «پایتخت فرهنگی کتاب ایران» آماده است
به گزارش ادارهکل روابط عمومی استانداری یزد، روز سهشنبه 23 شهریور ماه، کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان با هدف هماندیشی برای کسب برند فرهنگی «یزد، پایتخت فرهنگی کتاب ایران» و «روستای دوستدار کتاب» با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اعضای این کارگروه در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این جلسه پایداری شهر یزد را یکی از ویژگیهای مهم این شهر برای کسب برندهای فرهنگی برشمرد و با اشاره به ظرفیتهای علمی، تمدنی، میراثی و گردشگری یزد، گنجایشهای فرهنگی این شهر برای کسب برند پایتخت فرهنگی کتاب ایران و روستای دوستدار کتاب را قابل تأمل دانست.
«محمدعلی طالبی» بیان کرد: از ابتدای دولت تدبیروامید گسترش فرهنگ کتابخوانی جزو اولویتهای دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد قرار گرفت و همراهی ادارهکل فرهنگ و ارشاد استان نیز باعث امیدواری و برنامهریزی برای کسب جایگاه فرهنگی درخور شایستۀ استان شد.
وی افزود: انتخاب یزد بهعنوان پایتخت فرهنگی کتاب ایران در چشمانداز استان قرار دارد و برای تحقق این مهم اراده و همّت میان دستگاههای اجرایی استان و تشکلهای اجتماعی ایجاد شده است.
طالبی با تأکید به نقش دانشآموزان در ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار امیدواری کرد: استان یزد بتواند از عواید انتخاب یزد بهعنوان پایتخت کتاب ایران بهرهمند شود زیرا این استان مهد عالمان و بزرگان دینی و علمی است، از تمدنی درخشان برخوردار است و بیش از بیست سال در کنکور سراسری صدرنشین بوده است.
وی ادامه داد: اگر از درگیری و استرس مطالعۀ کتابهای درسی و تکنولوژیهای وقتگیر دور شویم و برای تحقق آن فرهنگسازی کنیم، گام بزرگی برای ترویج فرهنگ مطالعه در استان برداشتهایم.
تلاش مسئولان یزد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه یزد یکی از شهرهای پایدار جهان و باعث افتخار همۀ ایرانیان است، گفت: دربارۀ پایداری شهرها مطالعات بسیاری انجام شده است و در این میان محوریترین عامل برای پایداری فرهنگ است.
«علی اصغر سیدآبادی» ادامه داد: توسعۀ کتاب فقط رویکرد علمی نیست بلکه میراث همۀ حوزههای بشری است که میتواند منشأ اقتصاد و سیاست نیز باشد.
سیدآبادی به سه طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سه سال گذشته برای ترویج آن تکاپو شده، اشاره و تصریح کرد: نگاه کشور به این طرحها بر اساس عملکرد شهرها در گذشته نیست، بلکه هدف ارزیابی برنامههای شهرها برای ترویج فرهنگ مطالعه است.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مهمترین هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این جشنواره مشارکت همهجانبۀ بخش دولتی، خصوصی و مردمیِ شهرها در ترویج فرهنگ مطالعه است.
وی با بیان اینکه دخالت و تأثیر نهادهای مردمی در برنامهها از عوامل مؤثر در انتخاب شهرهای برتر در جشنوارۀ کتاب است، افزود: گاهی احیاکردن ظرفیتها نیازی به منبع مالی ندارد و در شهر یزد نیز لازم است دستگاههای میراثفرهنگی، آموزشوپرورش، مسکن و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کانون مساجد، شهرداری و سایر نهادهای مرتبط با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانههای عمومی و بخش مردمی تعامل کنند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تمرکز وزارتخانه بر انسجام برنامههای شهرها و نه حمایت از آنهاست، به عواملی که مانع از کسب برند پایتخت فرهنگی کتاب ایران از سوی برخی شهرها مانند یزد شده است پرداخت و تأکید بر کمّینویسی برنامهها بهجای کیفینویسی، ضعف در طرح ایدهها و موانع سیاسی و اجتماعی را از جمله این عوامل نام برد.
سیدآبادی خواستار تشکیل ستاد برنامهریزی در استان با تأکید بر حضور صاحبان صنایع، ناشران، کتابفروشیها و از این دست اقشار شد و گفت: تأثیر تعامل همهجانبه در این امر خروج از تصمیمگیری دولتی در حوزۀ کتاب و کتابخوانی، افزایش مشارکت میاندستگاهی و تمرکززدایی نظام تصمیمگیری است.
وی با اشاره به اجرای طرح باشگاه کتابخوانی در برخی شهرها بر لحاظ شدن رویکرد بومی در برنامههای ترویج کتابخوانی تأکید کرد و از دستگاههای استان خواست استفاده از طرحهای خلاقانه را مبنای فرهنگ مطالعۀ استان قرار دهند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شناسایی و معرفی روستاهای نمونه، انتقال تجربهها و شبکهسازی آنان در سطح کشور از مزایای انتخاب روستای دوستدار کتاب است.
وی در پایان سخنانش با اشاره به همهجانبه و مردمی بودن فعالیتهای ترویجی در حوزۀ فرهنگ کتابخوانی گفت: روستای ابراهیمآباد بخش شمسی اشکذر یکی از روستاهای نمونۀ کشور بود که در نمایشگاه کتاب امسال غرفه داشت و به شدت مورد استقبال قرار گرفت که فقط حضور این روستا و نه عوامل دخیل دستگاهی باعث این استقبال شده بود.
«مجید جوادیان زاده»مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این جلسه به ویژگیهای یزد برای کسب برندهای مرتبط با کتابخوانی اشاره کرد و ادامه داد: سرانۀ فضای کتابخانههای یزد در آستانۀ ریشهکنی بیسوادی و رتبههای برتر یزد در کنکور سراسری از عواملی بوده که باعث شده است مسئولان استان برای برجسته کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در یزد تلاش کنند.
جایگاه قابل قبول استان برای کسب پایتخت فرهنگی کتاب ایران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با بیان اینکه حضور فعال استان یزد در طرحهای ترویج فرهنگ کتابخوانی در دو سال گذشته به جایگاه یزد در کسب برندهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته روستاهای استان یزد بهویژه روستای ابراهیمآباد شمسی بهعنوان روستای برتر دوستدار کتاب انتخاب و یزد هر دو سال جزو پنج شهر برتر پایتخت کتاب تقدیر شده است.
«علی غیاثی ندوشن» افزود: هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی است و این طرحها بهانهای برای نهادینهشدن فرهنگ مطالعه در میان یزدیها است.
وی خبر از برگزاری طرح استانی روستای دوستدار کتاب در سالجاری داد و خاطرنشان کرد: یزد برای برای کسب عنوان این طرح و نیز دو طرح پایتخت کتاب ایران و روستای دوستدار کتاب اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه تشکلهای اجتماعی و مسئولان مرتبط کرده است.
گفتنی است در این جلسه پیشنهادهایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان ارائه و بر تعامل بخش دولتی و خصوصی و استفاده از ظرفیت رسانهها و سازمانهای مردمی برای کسب برند «یزد، پایتخت فرهنگی کتاب ایران» تأکید شد.
مطالب مرتبط
تمامی حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به استانداری یزد می باشد.