معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار:

‌فرهنگ اصیل ‌یزد به عنوان هویت ناب ایرانی اسلامی در دنیا مطرح است/ ‌استفاده از ظرفیت اوقاف در حوزه های فرهنگی و کارآفرینی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد با بیان اینکه فرهنگ اصیل ‌یزدی به عنوان هویت ناب ایرانی اسلامی در کشور و دنیا مطرح است، گفت: این فرهنگ یک برند و هویت مستقل است و باید معماری، ‌فرهنگ و اخلاق یزد به عنوان یک میراث فرهنگی حفظ شود و به نسل آینده انتقال یابد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، ‌روز دوشنبه ١٥ بهمن ماه در مراسم اختتامیه هشتمین همایش آموزشی معماری اسلامی در اماکن متبرکه کشور که در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، معماری ایرانی اسلامی را یک تمدن بی نظیر دانست و ‌بیان کرد: استان یزد جزو یکی از تمدن‌های بی‌نظیر ایرانی اسلامی در کشور و حتی دنیا محسوب می‌شود که توسط نیاکان این سرزمین برجای گذاشته‌ شده و باید به عنوان میراث فرهنگی ماندگار ثبت ملی شود.
"‌علی زینی وند" با بیان اینکه فرهنگ اصیل ‌یزدی یک هویت ایرانی اسلامی است و باید حفظ شود و به آیندگان انتقال یابد، ‌ادامه داد: بقعه‌ها و اماکن متبرکه بخشی از خاطرات زیبای زندگی همه ما را تشکیل می‌دهند که لازم است با تغییر رویکردهایی که در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رخ داده است این روحیه را در نسل جوان نیز ایجاد کرد.
وی افزود: سبک زندگی ایرانی اسلامی امروز مورد هجمه قرار گرفته و دشمن می‌خواهد این سبک را از ملت ایران بگیرد.
زینی وند خاطرنشان کرد: ‌یکی از این موارد که گاهی در فضای مجازی مورد هجمه قرار می گیرد امامزاده ها و بقاع متبرکه است ‌که در واقع این اماکن تعداد و هویت‌شان مشخص است و باید به این موضوع با ادبیات و فرهنگ خاص با نوعی مصون سازی پرداخته شود تا بر روی جوانان ما اثری نداشته باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گفت: ظرفیت‌های عظیمی در ‌سازمان اوقاف و امور خیریه موجود است که باید از این ظرفیت‌ها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، ‌کارآفرینی و جذب گردشگر به کار گرفته شود.
وی سازمان اوقاف را یک نهاد کارآفرین دانست و ادامه داد: این سازمان به عنوان یک سرمایه‌گذار کشوری در حال کارآفرینی است که شایسته است به بخش‌های دانش‌بنیان و فناورانه نیز توجه داشته باشد و در این حوزه اشتغال ایجاد کند.
زینی وند ‌خاطرنشان کرد: کسب و کارهایی که توسط جوانان ایجاد می‌شود را باید مورد حمایت قرار دهیم و اگر به این امر توجه نشود از خارج کشور، ‌دیگران فرهنگ و کسب و کار خود را با اهداف مشخص به ما تحمیل می‌کنند.

معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازها رعایت شود


معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این نشست با تبیین اهمیت معماری اصیل ایرانی و اسلامی در کشورمان ، گفت: سازمان اوقاف، حرکت به سمت این نوع معماری را با استفاده از مشاوران مجرب در دستورکار دارد.
"‌حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی" ‌ادامه داد: باید ساخت و سازها بر پایه معماری ایرانی و اسلامی باشد و در این راستا اصول مهم هنری و اصیل به عنوان ضوابط معماری مدنظر قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: انطباق معماری اصیل و هنری ایرانی و اسلامی با محتوای غنی، آرامش روحی و تعالی بخش را به دنبال خواهد داشت.
معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یک سوم اماکن میراثی کشور جزو موقوفات و بقاع متبرکه است، گفت: اکنون یکهزار و 200 بقعه میراثی ثبت شده و 500 کاروانسرای میراثی وقفی در کشور داریم.
حجت الاسلام والمسلمین حاتمی، با استقبال از مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در طرح های بازآفرینی شهری مرتبط با وقف، ‌افزود: یک درصد بقای متبرکه کشور در استان یزد است.
هشتمین همایش آموزش معماری اسلامی مکان های متبرکه ویژه معاونان بهره وری و کارشناسان نظارت فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور به مدت سه روز در استان یزد برگزار شد.
گفتنی است بررسی طرح‌های اجرا شده در یزد از جمله ساماندهی محور حسینیه امیرچخماق تا حسینیه شاه طهماسب، بازدید از مجموعه های موقوفه هتل کاروانسرای مشیر، سرای خان کهنه و شرکت در غبارروبی حضرت امامزاده جعفر (ع) ازجمله برنامه های این همایش بود.

★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★
★‌عکس: ‌محسن سلمانی★

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات